ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
پنجشنبه 9 فرودرین 1403
|
18.212.87.137
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
اثربخشی آموزش به شیوه راهنمای جمله فلپس بر مهارت های عصب روانشناختی و عملكرد بیان نوشتاری دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص در پایه ی پنجم دوره ی ابتدایی
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1397
زبان :
Persian
شماره سند :
16974
موضوع :
روانشناسی كودكان با نیازهای خاص
پژوهشگر :
مهدیه كشمیرشكن
توصیفگر لاتین :
Phelps sentence guide training ? expressive writing performance ? neuro-psychology skills ? Student ? Learning Disorder
توصیفگر فارسی :
راهنمای جمله فلپس ◄ عملكرد بیان نوشتاری ◄ مهارت های عصب روانشناختی ◄ اختلال یادگیری خاص
دانشکده :
دانشكده علوم تربیتی و روان شناسی، گروه روان شناسی
مقطع :
كارشناسی ارشد
استاد راهنما :
سالار فرامرزی
استاد مشاور :
احمد عابدی
سال دفاع :
1397
شماره رکورد :
16974
شماره راهنما :
شهریور ماه 1397
فهرست :
فهرست مطالبعنوان صفحهفصل اول:کلیات پژوهش1-1 مقدمه 11-2 شرح و بیان مسئله 41-3 اهمیت و ضرورت تحقیق 71-4 اهداف پژوهش 81-4-1 اهدف اصلی 81-4-2 اهداف فرعی 81-5 فرضیه های پژوهش 91-5-1 فرضیه های اصلی 91-5-2 فرضیه های فرعی 91-6 متغیر های پژوهش 91-7 تعریف مفاهیم 91-7-1 تعریف مفهومی (نظری) 91-7-2 تعریف کاربردی(عملیاتی) 10فصل دوم:پیشینه پژوهش2-1 مقدمه 122-2 ناتوانی های یادگیری 122-2-1مروری کوتاه بر ناتوانی یادگیری 142-2-2 تعاریف ناتوانی های یادگیری 152-2-2-1 تعریف کمیته مشترک ملی در مورد ناتوانی یادگیری 152-2-2-2 تعریف دولت فدرال 162-2-2-3 تعریف انجمن مخصوص کودکان و بزرگسالان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری 162-2-2-4 انجمن کودکان با ناتوانی یادگیری 172-2-2-5 بیانیه ی تربیتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری(IDEA) 172-2-2-6 معیارهای DSM-5 برای اختلال یادگیری خاص 172-2-3 شیوع ناتوانیهای یادگیری 192-2-3-1 تفاوت های مربوط به جنس و طبقه اقتصادی_اجتماعی 192-2-4 علل ناتوانیهای یادگیری 202-2-4-1 نظریه محدود بودن زمان توجه و دقت 20عنوان صفحه 2-2-4-2 نظریه خبر پردازی 202-2-4-3 نظریه مشکلات ادراکی شناختی و عوامل عصب شناختی زیربنایی 212-2-4-4 نظریه اختلال های ظریف جرئی در سیستم اعصاب مرکزی 212-2-4-5 نظریه تاخیر در رشد 212-2-4-6عوامل محیطی 212-2-4-7 عوامل ارثی 222-2-5 انواع ناتوانی های یادگیری 222-2-5-1 ناتوانیهای یادگیری عصب روانشناختی/تحولی 232-2-5-2 ناتوانیهای یادگیری تحصیلی 232-2-5-3 ناتوانیهای یادگیری اجتماعی 242-2-6رویکردهای ناتوانی یادگیری 242-2-6-1 رویکرد ادراکی-حرکتی 242-2-6-2رویکرد زبان 252-2-6-3رویکرد بالندگی 252-2-6-4 رویکرد شناختی 252-2-6-5 رویکرد پزشکی، عصبی روانشناختی 262-2-6-6 رویکرد روانی آموزشی 262-2-7 اختلالات همراه با ناتوانی های یادگیری 272-2-7-1 اختلال بیش فعالی-نقص توجه 272-2-7-2 اختلال رفتاری 272-2-7-3 افسردگی، اضطراب و اختلال دوقطبی 282-2-7-4 اختلالات گفتاری 282-2-8 انواع ناتوانی های تحصیلی 282-2-8-1 اختلال خواندن 282-2-8-2 اختلال ریاضی 292-2-8-3 اختلال بیان نوشتاری 292-2-9 گفتار دوم: اختلال بیان نوشتاری 292-2-9-1 سبب شناسی 332-2-9-2 تشخیص 342-2-9-3 ملاک های تشخیص اختلال بیان نوشتاری 342-2-9-4 شیوع شناسی 342-2-10 رویکرد های آموزشی اختلال بیان نوشتاری 35عنوان صفحه 2-2-10-1 سیستم میکل بست 352-2-10-2 راهنمای فیتزجرالد 362-2-10-3 برنامه استدلال و نوشتن 362-2-10-4 رویکرد تجربه زبانی(LEA) 372-2-10-5 راهنمای جمله فلپس 382-2-11-1 نتایج پژوهش های انجام شده در داخل کشور 422-2-11-1-1 پژوهش های انجام شده در مورد بیان نوشتاری 422-2-11-1-2 پژوهش های انجام شده برروی مهارت های عصب روانشناختی 452-2-11-2 نتایج پژوهش های انجام شده در خارج کشور 462-2-11-2-1 پژوهش های انجام شده در مورد بیان نوشتاری 462-2-11-2-2 پژوهش های انجام شده در مورد مهارت های عصب روانشناختی 472-2-12 خلاصه و جمع بندی فصل دوم 48فصل سوم: روش پژوهش3-1 مقدمه 493-2 طرح پژوهشی 493-3 جامعه آماری 503-4 نمونه و روش نمونه گیری 503-5 متغیرهای پژوهش 513-5-1 متغیرهای مستقل 513-5-2 متغیروابسته 513-5-3 متغیر کنترل 513-6 ابزار پژوهش 513-6-1 فرم جمعیت شناختی 513-6-2 آزمون های غیر رسمی بیان نوشتاری 513-6-4 مقیاس هوش وکسلر کودکان ویرایش پنجم WISC-5 533-6-5 پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز 533-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها 543-8 نمونه ی جلسات آموزشی برنامه راهنمای جمله فلپس 54فصل چهارم:نتایج پژوهش4-1 مقدمه 564-2بررسی ویژگی های توصیفی گروه نمونه 564-3 پیش فرض نرمال بودن توزیع در جامعه 62عنوان صفحه 4-4 پیش فرض تساوی واریانس ها 634-5 پیش فرض همگونی شیب رگرسیون 644-6 بررسی استنباطی داده ها 69فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری5-1 مقدمه 765-2 تبیین نتایج پژوهش 775-2-2 فرضیه اصلی دوم: آموزش به شیوه راهنمای جملهی فلپس برمهارت های عصب روانشناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری بیان نوشتاری تأثیر دارد. 785-3 فرضیه های فرعی 795-3-1 فرضیه فرعی اول: آموزش به شیوه راهنمای جمله فلپس برعملکرد دانش آموزان با اختلال یادگیری در خرده مهارت های بیان نوشتاری از جمله توصیف، خاطرهنویسی، خلاصهنویسی، داستاننویسی و نامهنویسی تأثیر دارد. 795-3-2 فرضیه فرعی دوم: آموزش به شیوه راهنمای جمله فلپس برعملکرد دانش آموزان با اختلال یادگیری در خرده مهارت های عصب روانشناختی از جمله توجه، حافظه، زبان، عملکرد حسی-حرکتی و کارکردهای اجرایی تأثیر دارد. 805-4 محدودیت های پژوهش 815-5 پیشنهادات پژوهشی 82منابع و مآخذ 83پیوست ها 95
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش به شیوه راهنمای جمله فلپس بر مهارت های عصب روانشناختی و عملکرد بیان نوشتاری دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص مقطع پنجم ابتدایی انجام گرفته است. روش پژوهش آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده بود. بدین منظور با توجه به ملاک های ورود به پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای از بین دانش آموزان پنجم ابتدایی شهر یزد تعداد 30 نفر با ناتوانی یادگیری در بیان نوشتاری انتخاب و به تصادف در 2 گروه گواه و آزمایش گمارده شدند. مداخلات آموزشی برنامه فلپس در 13 جلسه 60 دقیقه ای برروی گروه آزمایش انجام گرفت. ابزار های مورد استفاده عبارت از فرم جمعیت شناختی، آزمون های غیررسمی بیان نوشتاری، ماتریس های هوشی پیش رونده ریون کودکان، مقیاس هوش وکسلر کودکان ویرایش پنجم و پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز بود. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پژوهش نشان داد که بین عملکرد گروه آزمایش و کنترل در عملکرد بیان نوشتاری تفاوت معنی داری وجود دارد(001/0>P). همچنین نشان داد که بین عملکرد گروه آزمایش و کنترل در مهارت های عصب روانشناختی تفاوت معنی داری وجود ندارد(001/0>P). نتایج پژوهش نشان داد که برنامه راهنمای جمله فلپس بر عملکرد دانش آموزان با اختلال یادگیری در بیان نوشتاری در حیطه های توصیف کردن، داستان نویسی، نامه نویسی، خاطره نویسی و خلاصه نویسی موثر می باشد. همچنین این برنامه برروی عملکرد زبان تاثیر داشت. ولی برروی حافظه، توجه، عملکرد حسی-حرکتی و کارکردهای اجرایی تاثیر قابل توجهی نداشت. کلید¬واژه¬ها: راهنمای جمله فلپس، عملکرد بیان نوشتاری، مهارت های عصب روانشناختی، ، اختلال یادگیری خاص
چکیده انگلیسی :
Abstract The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Phelps sentence guide training on neuro-psychology skills and expressive writing performance of female students with specific learning disorder in the fifth grade of elementary school. The research method was experimental and pretest-posttest design with control group. For this purpose, according to the criteria for entering the research, using a multi-stage sampling method, among the fifth-grade elementary students of Yazd, 30 people with learning disabilities in expressive writing were selected for writing and randomly assigned to two groups of control and experiment. The Phelps program's educational interventions were conducted on the experimental group. The tools used included the demographic form, informal written expression tests, Raven progressive intelligence matrices for children, Voxler's Intelligence Scale fifth edition, and Conner's neuro-psychology Questionnaire. Data were analyzed using covariance analysis. Analysis of the data showed that there is a significant difference between the performance of the experimental and control groups in the written expression performance (P <0.001). Also, there was no significant difference between the performance of the experimental and control group in the neuro-psychology skills (P <0.001). The results of this study showed that Phelps sentence guide training on Students with Learning Disabilities in Writing is Effective in describing, Writing stories, letters and memories. It also affected language performance. However, there was no significant effect on memory, attention, sensory-motor function and executive functions. Keywords: Phelps sentence guide training, expressive writing performance, neuro-psychology skills ,Student, Learning Disorder.
کلید واژه ها :
راهنمای جمله فلپس ◄ عملكرد بیان نوشتاری ◄ مهارت های عصب روانشناختی ◄ اختلال یادگیری خاص , Phelps sentence guide training ◄ expressive writing performance ◄ neuro-psychology skills ◄ Student ◄ Learning Disorder
0
صفحه اول :
University of Isfahan Faculty of Educational sciences and Psychology Department of Pscychology of children with Special needs M.A. Thesis The impact of phelps sentence guid training on neuro- psychology skills and performance expressive writing in student with special learning disability Supervisor: Dr.Salar Faramarzi Advisor: Dr.Ahmad Abedi By: Madhieh Keshmir Shekan September 2018
فصل اول :
1-11
فصل دوم :
12-48
فصل سوم :
49-55
فصل چهارم :
56-75
فصل پنجم :
76-110
فصل ششم :