ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
پنجشنبه 9 فرودرین 1403
|
34.226.141.207
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
آسیب شناسی بدرفتاری های پژوهشی در نظام آموزش عالی ایران؛ با توجه به اخلاق حرفه ای پژوهش
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1397
زبان :
Persian
شماره سند :
911284701
موضوع :
علوم تربیتی
پژوهشگر :
حیدر چوپانی
توصیفگر لاتین :
Professional Ethics, Ethics in, Research, R,esearch Misconduct, scientific theft, Research,
توصیفگر فارسی :
کل,ی,دواژهها,:, ,اخلاق حرفه ای، اخلاق در پژوهش، بدرفتاری های پژوهشی,، سرقت علمی، سوء رفتار,
دانشکده :
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی
مقطع :
دکتری
استاد راهنما :
دکتر سید علی سیادت,
استاد مشاور :
دکتر سعید رجائی پور
سال دفاع :
1397
شماره رکورد :
911284701
شماره راهنما :
فهرست :
فصل اول :مقدمه.......................................................................................1
1-1- مقدمه 1
1-2- بیان مسئله: 2
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق: 5
1-4- اهداف تحقیق: 6
1-5- سوال های تحقیق(بخش کیفی): 7
1-6- فرضیه های تحقیق(بخش کمی): 7
1-7- تعاریف نظری متغیرهای پژوهش: 9
1-8- تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش: 12
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهشی.................................................14
2-1- قسمت اول: مبانی نظری پژوهش 15
2-2- مفهوم آسیب شناسی: 15
2-3- مفهوم اخلاق: 15
2-4- اخلاق حرفهای؛ تعاریف و مفاهیم: 17
2-5- اهمیت و ضرورت اخلاق حرفهای: 18
2-6- نظریه های اخلاق حرفهای: 21
2-7- اخلاق حرفهای در اسلام: 23
2-8- مؤلفه های اخلاق حرفه ای در مبانی دینی: 24
2-9- مفهوم پژوهش: 27
2-10- پارادایم های مطرح در علوم انسانی 28
2-11- چالش های پژوهش در حوزه علوم انسانی 30
2-12- اهمیت و ضرورت پژوهش 32
2-13- وضعیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران 34
2-14- چالشهای پژوهش در نظام آموزش عالی ایران 36
2-14-1- کاربرد ضعیف یافتههای پژوهش 38
2-14-2- فرهنگ پژوهش و تحقیق ضعیف: 38
2-14-3- موانع اداری و مالی (بوروکراسی) 39
2-14-4- رفع محدود نیازهای ملی 40
2-14-5- موانع ساختاری کلان: 41
2-14-6- سیاست زدگی پژوهش 41
2-14-7- وابستگی كامل دانشگاه به دولت: 43
عنوان صفحه
2-14-8- رقابت آزاد ضعیف: 43
2-14-9- اهداف و مأموریتهای متضاد صنعت و دانشگاه 44
2-14-10- نظارت درست و منسجم ضعیف بر ساختار پژوهشی 45
2-15- مفهوم اخلاق در پژوهش: 46
2-16- تاریخچه مفهوم اخلاق در پژوهش: 48
2-17- اهمیت و ضرورت اخلاق در پژوهش: 50
2-18- اصول اخلاق در فرایند پژوهش: 53
2-18-1- اخلاق در انتخاب موضوع: 54
2-18-2- اخلاق در بیان مسئله: 54
2-18-3- اخلاق در تدوین چارچوب نظری پژوهش: 55
2-18-4- اخلاق در جمع آوری داده ها: 55
2-18-5- اخلاق در نتیجه گیری و ﻧﻮﺷﺘﻦ ﮔﺰارش 57
2-18-6- اخلاق در انتشار یافته های پژوهش 58
2-19- بدرفتاری های پژوهشی؛ تعاریف و مفاهیم: 60
2-20- انواع بدرفتاری های پژوهشی: 63
2-21- عوامل مؤثر بر بدرفتاری های پژوهشی: 65
2-21-1- عوامل فردی: 66
2-21-1-1- صلاحیت علمی ضعیف و کم پژوهشگران: 67
2-21-1-2- مرکز کنترل: 68
2-21-1- 3- نگرش های منفی پژوهشگران: 69
2-21-1-4- انگیزه کم افراد به انجام دادن کار علمی: 70
2-21-1-5- اعتماد به نفس ضعیف پژوهشگران: 70
2-19-1-6- رشد اخلاقی پایین پژوهشگر: 71
2-21-1-7- روحیه ریسک پذیری ضعیف پژوهشگران: 71
2-21-1-8- نداشتن حس مسئولیت پذیری: 72
2-21-1-9- روحیه انعطاف پذیری و انتقاد پذیر ضعیف پژوهشگران: 72
2-21-1-10- فقر مالی پژوهشگر: 73
2-21-1-11- روحیه پژوهشگری ضعیف: 73
2-21-1-12- اطلاع نداشتن پژوهشگر از موارد اخلاقی و غیر اخلاقی پژوهش: 74
2-21-2- عوامل محیطی 74
2-21-2-1- فشار برای تولید آثار علمی: 75
2-21-2-2- ضعف قوانین و توافقها درباره تخلفات در دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی: 76
عنوان صفحه
2-21-2-3- ساختار نامتناسب نظام ارزیابی و ارتقاء اساتید: 76
2-21-2-4- فشارها برای تولید نتایج خاص: 77
2-21-2-5- شغل گرایی: 77
2-21-2-6- تشویق دانشجویان به استخراج چندین مقاله از پایان نامه: 77
2-21-2-7- مشغله کاری زیاد اعضای هیأت علمی: 78
2-21-2-8- تأخیر در داوری مجلات: 78
2-21-2-9- عدم توجه به سهم مولفان در انجام یک پژوهش: 78
2-21-2-10- عدم برخورد جدی با بی اخلاقی پژوهشی: 79
2-21-2-11- عدم برگزارهای دوره های آموزش پژوهش: 79
2-21-2-12- تمایزهای فرهنگی: 80
2-21-2-13- وجود قوانین و مقررات دست و پا گیر و نبود ساختار روابط صحیح: 80
2-21-2-14- عدم حمایت مالی دانشگاه ها از پژوهشگران: 81
2-21-2-15- پایبندی به پذیرش رفتارهای ضد هنجار علم: 81
2-21-2-16- مسائل فرهنگی و تاریخی: 82
2-21-2-17- نگارش علمی به زبان دوم: 82
2-21-2-18- نوانگاری خاطرهها: 82
2-21-2-19- عدم همکاری دانشمندان و محققان در مبادلات علمی در سطح جامعه: 82
2-21-2-20- جهانبینیهای علمی متفاوت: 83
2-22- راهکارهای کاهش آسیب های بدرفتاری های پژوهشی: 83
2-22-1- بهبود سرمایه های اجتماعی بین اساتید و پژوهشگران: 85
2-22-2- قوانین و مقررات مشخص و دقیق: 86
2-22-3- تأسیس کمیته اخلاق در پژوهش: 87
2-22-4- برگزاری کارگاههای اخلاق حرفه ای در پژوهش: 87
2-22-5- ایجاد مکانیسم موضوع یابی، موضوع آفرینی و موضوع سازی مبتنی بر نیازهای حال و آینده: 87
2-22-6- برگزاری آموزش هایی جهت تغییر دیدگاه پژوهشگران در ارتباط با پژوهش: 88
2-22-7- توجه و اهمیت دادن به کاربردی بودن تحقیقات: 88
2-22-8- ترویج هنجارهای علم در اجتماعات علمی کشور: 89
2-22-9- نظارت و کنترل: 89
2-22-10- برخورد جدی با تخلفات اخلاقی در پژوهش: 90
2-23- قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی: 90
2-24- تحقیقات انجام شده در داخل کشور: 93
عنوان صفحه
2-25- تحقیقات انجام شده در خارج کشور: 99
2-26- خلاصه فصل دوم: 102
فصل سوم: روش پژوهش.....................................................................105
3-1- روش پژوهش: 105
3-2- مراحل اجرایی تحقیق 106
3-3- بخش اول: پژوهش کیفی 106
3-3-1- جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری در مرحله کیفی 106
3-3-2- ابزار گردآوری دادهها در مرحله کیفی 107
3-3-3- روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی 107
3-3-4- روش تجزیه و تحلیل دادههای کیفی 108
3-4- بخش دوم: پژوهش کمّی 108
3-4-1- جامعه آماری 108
3-4-2- نمونه، روش نمونهگیری و حجم نمونه 109
3-4-3- ابزار گردآوری دادهها 110
3-4-4- ویژگیهای فنی ابزار گردآوری دادهها 110
3-4-5- روش تجزیه و تحلیل دادههای کمّی 112
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها.......................................................115
4-1- آمارتوصیفی 115
4-1-1- توزیع آماری نمونه بر حسب جنسیت(بخش کیفی) 115
4-1-2- توزیع آماری نمونه بر حسب مرتبه علمی(بخش کیفی) 115
4-1-3- توزیع آماری نمونه بر حسب سابقه خدمت(بخش کیفی) 115
4-1-4- توزیع آماری نمونه بر حسب سن(بخش کیفی) 116
4-1-5- توزیع آماری نمونه بر حسب جنسیت (بخش کمی) 116
4-1-6- توزیع آماری نمونه بر حسب مرتبه علمی(بخش کمی) 116
4-1-7- توزیع آماری نمونه بر حسب سابقه خدمت(بخش کمی) 117
4-1-8- توزیع آماری نمونه بر حسب سن(بخش کمی) 117
4-1-9- توزیع آماری نمونه بر حسب نوع پاسخ دهندگان(بخش کمی) 118
4-1-10- توزیع آماری نمونه بر حسب دانشگاه(بخش کمی) 118
4-1-11- توزیع آماری نمونه بر حسب دانشکده(بخش کمی) 118
4-1-12- توزیع آماری نمونه بر حسب رشته تحصیلی(بخش کمی) 119
4-2- بررسی توصیفی سؤالات و مؤلفه های پرسشنامه های پژوهش: 121
4-3- تحلیل مصاحبه: 122
عنوان صفحه
4-3-1- (عوامل فردی) 122
4-3-2- (عوامل سازمانی) 133
4-3-3- (عوامل آموزشی) 142
4-3-4- (عوامل اجتماعی) 149
4-4- تحلیل عامل اکتشافی: 155
4-5- تحلیل مسیر: 162
4-6- نحوه ارتباط متغیرها 170
4-7- تحلیل داده ها (آمار استنباطی) 171
4-8- عوامل فردی 172
4-8-1- ارزیابی مدل اندازهگیری مربوط به متغیر (عوامل فردی) 174
4-8-2- تحلیل عاملی تأییدی 174
4-8-3- آزمون پایایی 175
4-8-4- آزمون روایی 175
4-8-5- روایی واگرا یا تشخیصی 176
4-9- عوامل سازمانی 181
4-9-1- ارزیابی مدل اندازهگیری مربوط به متغیر (عوامل سازمانی) 183
4-9-2- تحلیل عاملی تأییدی 183
4-9-3- آزمون پایایی 184
4-9-4- آزمون روایی 184
4-9-5- روایی واگرا یا تشخیصی 185
4-9-6- آزمون کیفیت مدل اندازه گیری 188
4-10- عوامل آموزشی 189
4-10-1- ارزیابی مدل اندازهگیری مربوط به متغیر (عوامل آموزشی) 190
4-10-2- تحلیل عاملی تأییدی 190
4-10-3- آزمون پایایی 191
4-10-4- آزمون روایی 191
4-10-5- روایی واگرا یا تشخیصی 192
4-10-6- آزمون کیفیت مدل اندازه گیری 194
4-11- عوامل اجتماعی 195
4-11-1- ارزیابی مدل اندازهگیری مربوط به متغیر (عوامل اجتماعی) 196
4-11-2- تحلیل عاملی تأییدی 196
4-11-3- آزمون پایایی 196
عنوان صفحه
4-11-4- آزمون روایی 197
4-11-5- روایی واگرا یا تشخیصی 197
4-11-6- آزمون کیفیت مدل اندازه گیری 200
4-12- بدرفتاری های پژوهشی 201
4-12-1- ارزیابی مدل اندازهگیری مربوط به متغیر (بدرفتاری های پژوهشی) 203
4-12-2- تحلیل عاملی تأییدی 203
4-12-3- آزمون پایایی 204
4-12-4- آزمون روایی 204
4-12-5- روایی واگرا یا تشخیصی 205
4-12-6- آزمون کیفیت مدل اندازه گیری 208
4-13- آزمون فرضیه های پژوهش 209
4-14- سوال ششم: 234
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری..............................................................244
5-1- مقدمه: 244
5-2- خلاصه پژوهش: 244
5-3- بحث و تفسیر نتایج: 245
5-4- محدودیت های پژوهش: 264
5-5- پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش: 264
5-6- پیشنهادات به محققان آتی: 270
منابع و مآخذ 272
پیوستها 285
-
-
آخرین صفحه 310
چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر، آسیب شناسی بدرفتاریهای پژوهشی در نظام آموزش عالی ایران؛ با توجه به اخلاق حرفهی پژوهش بود. در این پژوهش، از روش ترکیبی و رویکرد اکتشافی استفاده شد. نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت هدفمند و با تکنیک شبکه متخصصان انجام شد که 12 نفر در مصاحبه شرکت کردند. جامعه آماری تحقیق 20487 نفر از اعضای هیئت علمی، دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بود كه تعداد 354 نفر از آنها به روش نمونه گیری طبقهای ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی پژوهش، مصاحبهی نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامهی محقق ساخته بود. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی توسط 10 نفر از متخصصین، روایی صوری توسط 20 نفر از اعضای هئیت علمی دانشگاه و روایی سازه از طریق آزمون تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. ضریب توافق 78/0 برای مصاحبهها و ضریب آلفای کرونباخ نیز برای هر یک از متغیرهای پرسشنامه نشاندهندهی پایایی بالای ابزارهای پژوهش است. تحلیل دادههای بخش کیفی بر اساس کدگذاری باز، انتخابی و نظری بود و دادههای بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی پژوهش، تحلیل عاملی اکتشافی از طریق نرمافزار SPSS 23 و تحلیل عاملی تأییدی از طریق نرمافزارSmart PLS 3 انجام گرفت. نتایج نهایی پژوهش بر مبنای مصاحبهها نشان داد که آسیب های بدرفتاری های پژوهشی در نظام آموزش عالی ایران عبارتند از: 1) عوامل فردی(صلاحیت علمی کم، انگیزه کم پژوهشگران، ویژگی های شخصیتی، خلاقیت کم پژوهشگران، نگرش منفی، باورها و ارزشها، نبود توانایی تفکر نقادانه)؛ 2) عوامل سازمانی(موانع ساختاری، نظارت ضعیف، عدم توجه دانشگاه به پژوهش های کاربردی، جو سازمانی، مسائل مالی، قوانین و مقررات)؛ 3) عوامل آموزشی(آیین نامه های آموزشی، جامعه پذیری ضعیف آموزش پژوهش، سیستم ارزیابی)؛ 4) عوامل اجتماعی(نگرش منفی جامعه، یادگیری اجتماعی، عادی شدن تقلب در جامعه). نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که عوال نگرش منفی، خلاقیت کم پژوهشگران، موانع ساختاری، نظارت ضعیف، جو سازمانی، ویژگی های شخصیتی، سسیتم ارزیابی، نگرش منفی جامعه، یادگیری اجتماعی بر بدرفتاری های پژوهشی تأثیر مثبت و معناداری دارد. اما سایر عوامل تأثیر معناداری نداشتند. در نهایت نتایج حاکی از آن است که قوانین و مقررات از طریق نقش میانجی نظارت ضعیف؛ مسائل مالی از طریق نقش میانجی نگرش منفی؛ صلاحیت علمی کم، ویژگی های شخصیتی و انگیزه کم پژوهشگران از طریق نقش میانجی خلاقیت کم پژوهشگران؛ نگرش منفی، موانع ساختاری، جو سازمانی، سیستم ارزیابی از طریق نقش میانجی نگرش منفی جامعه؛ نگرش منفی و آیین نامه های آموزشی از طریق نقش میانجی سیستم ارزیابی؛ نگرش منفی جامعه، نگرش منفی، موانع ساختاری، جو سازمانی و سیستم ارزیابی از طریق نقش میانجی یادگیری اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری بر بدرفتاری های پژوهشی دارد.
چکیده انگلیسی :
The current study was aimed at diagnosing research Misconduct in Iranian higher education system with considering professional research. In this research, the mix method and exploratory approach were used. Sampling in qualitative section was done purposefully and with expert network technique, 12 of them participated in the interview. The sampling was in a Stratified sampling to 354 were selected. The instrument used in the qualitative part of the research was a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire in the quantitative section. To assess the validity of the interviews, content validity and face validity were used by 3 experts. Also, for assessing the validity of the questionnaire Cronbach's alpha coefficient for each of the variables of the questionnaire showed a high reliability of the research tools. Qualitative data analysis was based on open, selective and theoretical coding, and quantitative data were analyzed using descriptive and inferential statistics. In the quantitative part of the study, exploratory factor analysis was performed using SPSS 23 software and a confirmatory factor analysis using Smart PLS 3 software.The results of the research on the basis of interviews showed that the research Misconduct Injuries in Iran's higher education system are as follows:1) Individual factors (low academic competence, low research motivation, personality traits, low creativity of researchers, negative attitude, beliefs and values, inability to think critically); 2) organizational factors (structural barriers, poor supervision, lack of attention to applied researches); Organizational climate, financial issues, rules and regulations); 3) educational factors (educational regulations, poor socialization of research education, evaluation system); 4) social factors (negative attitudes of society, social learning, habitual fraud in society). The results of structural equation model showed that negative attitude, lack of ability to creativity, structural barriers, poor supervision, organizational climate, personality traits, assessment system, negative attitude of society, social learning has a positive and significant effect on research misconduct. But factors of low academic competence, beliefs and values, financial issues, lack of motivation, laws and regulations, educational regulations do not affect research misconduct.Finally, the results indicate that laws and regulations through the mediator role of poor supervision; financial issues through Mediator role of negative attitudes; academic disability, personality traits and lack of motivation through Mediator role inability of creativity; negative attitudes, structural barriers, Organizational climate, evaluation system through Mediator role of negative attitude of society; negative attitude and educational regulations through the role of mediator of evaluation system; negative attitude of society, negative attitude, structural barriers, organizational climate and evaluation system through Mediator role of social learning effect Has a positive and significant impact on research behaviors.
کلید واژه ها :
Professional Ethics, Ethics in, Research, R,esearch Misconduct, scientific theft, Research, _ کل,ی,دواژهها,:, ,اخلاق حرفه ای، اخلاق در پژوهش، بدرفتاری های پژوهشی,، سرقت علمی، سوء رفتار,
0
صفحه اول :
Diagnosing Research Misconducts in Iranian Higher Education System with Considering Professional Research Ethics
فصل اول :
1-13
فصل دوم :
14-104
فصل سوم :
105-114
فصل چهارم :
115-243
فصل پنجم :
244-271
فصل ششم :
272-284
285-309
310-
NULL