ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
جمعه 10 فرودرین 1403
|
35.173.125.112
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
اثربخشی آموزش دسترسی پذیری هیجانی به مادران بر خصومت والدگری مادران و ضرب آهنگ شناختی کند، خود ناتوان سازی، خودانگی و علائم کودکان دارای اختلال کم توجهی/ بیش فعالی
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1399
زبان :
Persian
شماره سند :
971514077
موضوع :
روانشناسی
پژوهشگر :
زهرا هراتیان
توصیفگر لاتین :
Emotional availability training, Hostile parenting, Sluggish sognitive tempo, Selfhandicapping, Self-stigma,.,,
توصیفگر فارسی :
کل,ی,دواژهها,:, ,آموزش دسترسی پذیری هیجانی،خصومت والدگری،, ,ضرب آهنگ شناختی کند،, ,خود ناتوان سازی،, ,خودانگی,
دانشکده :
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی و
مقطع :
کارشناسی ارشد
استاد راهنما :
دکتر امیر قمرانی,
استاد مشاور :
سال دفاع :
1399
شماره رکورد :
971514077
شماره راهنما :
فهرست :
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول:کلیات پژوهش..............................................................................................................1
1- 1- مقدمه1
1- 2- شرح و بیان مساله پژوهشی2
1- 3- اهميت و ارزش تحقيق7
1- 4- اهداف تحقیق8
1- 4- 1- اهداف کلی8
1- 4- 2- اهداف فرعی8
1- 5- فرضيهها وسوال¬هاي تحقيق8
1-5-1-فرضیه¬های¬فرعی8
1- 6- تعریف متغیرها9
1- 6- 1- تعریف مفهومی9
1- 6- 1- 1- دسترسی پذیری هیجانی9
1- 6- 1- 2- خصومت والدگری9
1- 6- 1- 3- ضرب آهنگ شناختی کند9
1- 6- 1- 4- خود ناتوان سازی9
1- 6- 1- 5- خودانگی10
1- 6- 1- 6- علائم کودکان با اختلال کم توجهی/بیش فعالی10
1- 6- 2- تعریف عملیاتی10
1- 6- 2- 1- آموزش دسترسی پذیری هیجانی10
1- 6- 2- 2- خصومت والدگری10
1- 6- 2- 3- ضرب آهنگ شناختی کند11
1- 6- 2- 4- خود ناتوانسازی11
1- 6- 2- 5- خودانگی11
1- 6- 2- 6- علائم کودکان با اختلال کم توجهی/بیش فعالی11
فصل دوم:مبانی نظری پژوهش..................................................................................................13
2- 1- گفتار اول: اختلال کم توجهی-بیش فعالی13
2- 1- 1- مفهوم اختلال کم توجهی-بیش فعالی13
2- 1- 2- تاریخچه و تعریف کم توجهی-بیش فعالی14
2- 2- انواع اختلال کم توجهی-بیش فعالی15
2- 3- ارزیابی و تشخیص اختلال کم توجهی-بیش فعالی16
2- 4- ملاک های تشخیصی اختلال ADHD17
عنوان صفحه
2- 4- 1- عدم توجه17
2- 4- 2- بیش فعالی17
2- 4- 3- تکانشگری18
2- 5- سبب شناسایی اختلال کم توجهی-بیش فعالی18
2- 6- عوامل ژنتیکی18
2- 7- عوامل محیطی19
2- 8- عوامل زیست شناختی19
2- 9- مشکلات ADHD20
2- 9- 1- مشکل عدم توجه20
2- 9- 2- مشکل کنترل رفتارهای آنی و فوری21
2- 10- فرایند تحصیلی دانش آموزان ADHD21
2- 11- فرایند های شناختی دانش آموزان ADHD22
2- 12- فرایندهای اجتماعی دانش آموزان ADHD23
2- 13- ویژگی¬های ADHD در دوران نوزادی23
2- 14- ویژگی¬های ADHD در کودکان پیش دبستانی24
2- 15- ویژگی¬های ADHD در کودکان مقطع دبستان24
2- 16- شیوع اختلال کم توجهی-بیش فعالی25
2- 17- اختلالات همبود با ADHD25
2- 18- مداخلات درمانی در کودکان ADHD26
2- 19- درمان شناختی-رفتاری26
2- 20- مربیگری در کودکان ADHD27
2- 21- درمان دارویی در کودکان ADHD27
2- 22- گفتار دوم:خصومت والدگری28
2- 22- 1- مفهوم خصومت والدگری28
2- 22- 2- تاریخچه ی خصومت والدگری28
2- 22-3- بررسی نقش ترتیب تولد در شکل گیری شخصیت کودکان30
2- 22-4- خصومت والدگری و کودکان دارای اختلال کم توجهی –بیش فعالی30
2- 23- گفتار سوم: ضرب آهنگ شناختی کند31
2- 23- 1- تعریف مفهوم ضرب آهنگ شناختی کند31
2- 23- 2- تاریخچه ی ضرب آهنگ شناختی31
2- 23- 3- ضرب آهنگ شناختی کند و کودکان دارای اختلال کم توجهی –بیش فعالی33
2- 24- گفتار چهارم: خود ناتوان سازی34
عنوان صفحه
2- 24- 1- مفهوم خود ناتوان سازی34
2- 24- 2- تاریخچه مفهوم خود ناتوان سازی35
2- 24- 3- خودناتوان سازی و کودکان دارای اختلال کم توجهی –بیش فعالی36
2- 25- گفتار پنجم: خودانگی37
2- 25- 1- مفهوم خودانگی37
2- 25- 2- تاریخچه خودانگی39
2- 25- 3- رابطه خودانگی و کودکان دارای اختلال کم توجهی –بیش فعالی39
2- 26- گفتار ششم: دسترسی پذیری هیجانی41
2- 26- 1- مفهوم دسترسی پذیری هیجانی41
2- 26- 2- تاریخچه دسترسی پذیری هیجانی42
2- 27- مفهوم مقیاس دسترسی پذیری هیجانی43
2- 27- 1- والدین حساس44
2- 27- 2- والدین غیرخصمانه45
2- 27- 3- والدین غیرمزاحم45
2- 27- 4- والدین ساختارمند46
2- 27- 5- پاسخگویی کودک46
2- 27- 6- مشارکت و درگیری کودک در رابطه با والدین47
2- 28- پیامدهای مثبت دسترسی پذیری هیجانی والدین برای کودکان48
2- 29- پيشينه و تاريخچه موضوع تحقيق: (مطالعات و تحقيقاتی که دربارهي اين موضوع صورت گرفته و نتايج حاصل ازآن)49
2- 29- 1- پیشینه خارجی49
2- 29- 2- پیشینه داخلی51
فصل سوم:روش شناسی پژوهش.............................................................................................53
3- 1- طرح پژوهش53
3- 2- جامعه¬ی آماری53
3- 3- نمونه و روش نمونه گیری54
3- 3- 1- معيارهای ورود و خروج54
3- 3- 1- 1- معیارهای ورود54
3- 3- 1- 2- معیارهای خروج54
3- 4-متغیرهای پژوهش54
3- 5- روش اجرای پژوهش54
3- 6- ابزار پژوهش55
عنوان صفحه
3- 7- ابزار تجزيه و تحليل57
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل دادهها.........................................................................................58
4- 1- تجزیه و تحلیل داده ها58
4- 2- یافتههاي توصیفی متغیرهای پژوهش58
4- 3- آمار استنباطی64
4- 4- بررسی پیشفرضها64
4- 4- 1- بررسی پیش فرض نرمال بودن64
4- 4- 2- بررسی پیشفرض همگنی (تساوی) واریانسها65
4- 4- 3- بررسی پیشفرض همسانی ماتریسهاي کوواریانس65
4- 4- بررسی فرضیهها66
4- 4- 1- فرضیه اصلی.66
4- 4- 2- فرضیهی اول68
4- 4- 3- فرضیهی دوم68
4-4-4- فرضیهی سوم.70
4- 4- 5- فرضیهی چهارم71
4- 4- 6- فرضیهی پنجم.71
4- 5- خلاصه نتایج73
فصل پنجم:بحث و نتیجه¬گیری..............................................................................................74
5- 1- مقدمه74
5- 2- تبیین یافته های پژوهش74
5- 3- نتیجه گیری80
5- 4- محدودیت های پژوهش81
5- 5- پيشنهادات پژوهشي81
5- 6- پيشنهادات کاربردی82
منابع و مآخذ83
پیوست¬ها90
-
-
آخرین صفحه 103
چکیده :
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش دسترسی پذیری هیجانی به مادران برخصومت والدگری مادران،ضرب آهنگ شناختی کند،خود ناتوان سازی و علائم کودکان با اختلال کم توجهی/بیش فعالی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پـس آزمـون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه پسران دارای اختلال کم توجهی/بیش فعالی و مادران آنها در شهر اصفهان بود. بـا روش نمونه گیری در دسترس و از طریق فراخوانی داوطلب شدند و درنهایت تعداد 30 نفر از مادران و کودکان که ملاكهای ورود به پژوهش را داشتند، به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گـروه آزمـایش و گـواه قـرار گرفتنـد (هر گروه 15 نفر).
به منظور اندازه گیری متغیر های وابسته پرسشنامه های خصومت والدگری،ضرب آهنگ شناختی کند ،خودناتوان سازی، خودانگی و علائم کودکان با اختلال کم توجهی/بیش فعالی برای هر دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. سپس مادران گروه آزمایش هشت جلسه آموزش دسترسی پذیری هیجانی دریافت کردند، گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. در پایان جلسات بار دیگر پرسشنامه ها در اختیار هر دو گروه قرار گرفت و به عبارتی پس آزمون اجرا گردید در نهایت نتایج تحلیلکواریانس نشان داد که نمرات خصومت والدگری،ضرب آهنگ شناختی کند(به جز رفتار و حرکات کند)،خودناتوان سازی ،خودانگی و علائم کم توجهی/بیش فعالی در گروه آزمایش به طور معناداری از گروه کنترل کمتر بود و تاثیر معناداری داشت (05/0P < ) .نتایج نشان می دهد آموزش دسترسی پذیری هیجانی به مادران روشی موثر برای ارتقای ویژگی های شناختی ،شخصیتی و اجتماعی کودکان با اختلال کم توجهی/بیش فعالی و همچنین کاهش خصومت والدگری و کاهش علائم کم توجهی/بیش فعالی بود. پیشنهاد میشود از این برنامه برای آموزش مادران کودکان با اختلال کم توجهی-بیش فعالی استفاده شود .
چکیده انگلیسی :
The aim of this study was to investigate the effect of training emotional availability on hostile parenting mothers, sluggish cognitive tempo, self-handicapping, self-stigma and symptoms of Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) children.
The statistical method of the research is quasi-experimental, pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all boys with attention deficit / hyperactivity disorder and their mothers in Isfahan city. This group volunteered by available sampling method and by invitation, and finally 30 mothers and children who met the inclusion criteria were selected as the final sample and randomly placed in two experimental and control groups (15 people in each group).
In order to measure the dependent variables of parenting hostility, Sluggish cognitive tempo, Self-handicapping, Self-stigma and Symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder questionnaires Experiments were used for both experimental and control groups.
The mothers in the experimental group then received eight sessions of emotional availability training while the control group received no training. At the end of the sessions, questionnaires were given to both groups (post-test) and finally the results of analysis of covariance showed that the scores of parenting hostility, sluggish cognitive tempo (except for behavior and movements), self-handicapping, self-stigma and symptoms of attention-deficit/hyperactivity in the experimental group was significantly lower than the control group and had a significant effect (p< 0.05).
The results show that educating emotional availability to mothers was an effective way to promote cognitive, personality and social characteristics of children with attention deficit / hyperactivity disorder as well as reducing parenting hostility and reducing symptoms of attention deficit / hyperactivity disorder. It is recommended that this program be used to educate mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder.
کلید واژه ها :
Emotional availability training, Hostile parenting, Sluggish sognitive tempo, Selfhandicapping, Self-stigma,.,, _ کل,ی,دواژهها,:, ,آموزش دسترسی پذیری هیجانی،خصومت والدگری،, ,ضرب آهنگ شناختی کند،, ,خود ناتوان سازی،, ,خودانگی,
0
صفحه اول :
The Effectiveness of training emotional availability for mothers on hostile mothers, Sluggish Cognitive Tempo, self handicapping, Self-Stigma and Symptoms of children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD)
فصل اول :
1-12
فصل دوم :
13-52
فصل سوم :
53-57
فصل چهارم :
58-73
فصل پنجم :
74-82
فصل ششم :
83-89
90-102
103-
NULL