ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
پنجشنبه 9 فرودرین 1403
|
3.238.161.165
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
توسعه الگوی ارزیابی عملکرد مناطق ویژه اقتصادی ایران با رویکرد بازاریابی صادرات
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1398
زبان :
Persian
شماره سند :
913853752
موضوع :
مدیریت
پژوهشگر :
مجید فروزان
توصیفگر لاتین :
,Performance Evaluation, Special Economic,,, Zones, Export Marketing, Data Envelopment Analysis.,
توصیفگر فارسی :
کل,ی,دواژهها,:, ,ارزیابی عملکرد، مناطق ویژه اقتصادی، بازاریابی صادرات، تحلیل پوششی,،, پنجره ای داده ها.,
دانشکده :
دانشکده علوم اداری و اقتصاد ، گروه مدیریت
مقطع :
دکتری
استاد راهنما :
دکتر آذرنوش انصاری ,دکتر سعیده کتابی ,
استاد مشاور :
دکتر سعید فتحی
سال دفاع :
1398
شماره رکورد :
913853752
شماره راهنما :
فهرست :
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول:کلیات پژوهش..............................................................................................................1
1-1-مقدمه1
1-2- شرح و بيان مساله پژوهش2
1-3- اهميت و ضرورت پژوهش6
1-3-1- اهمیت نظری6
1-3-2- اهمیت کاربردی7
1-4- جنبه نوآوری پژوهش8
1-5-اهداف پژوهش9
1-5-1-هدف اصلي پژوهش9
1-5-2- اهداف فرعي پژوهش در بخش کیفی9
1-5-3-اهداف فرعي پژوهش در بخش کمی9
1-6- سوالهاي پژوهش10
1-6-1-سؤال اصلي پژوهش10
1-6-2- سوالات فرعی پژوهش در بخش کیفی10
1-6-3- سوالات فرعی پژوهش در بخش کمي10
1-7- قلمرو پژوهش10
1-7-1- قلمرو موضوعی پژوهش10
1-7-2- قلمرو مکانی پژوهش11
1-7-3- قلمرو زمانی پژوهش11
1-8- روش پژوهش11
1-8-1- بخش کیفی11
1-8-2- بخش کمي11
1-9- تعریف واژهها و مفاهیم کلیدی پژوهش12
1-9-1- تعریف نظری واژهها و مفاهیم12
1-9-2- تعریف عملیاتی واژهها و مفاهیم13
1-10- ساختار پژوهش13
فصل دوم:مروری بر ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش.............................................................15
2-1-مقدمه15
2-2- نحوه بررسی مبانی نظری پژوهش16
2-3- بخش اول: مناطق ویژه اقتصادی16
2-3-1- تاریخچه مناطق ویژه اقتصادی در جهان16
عنوان صفحه
2-3-2- تاریخچه مناطق ویژه اقتصادی در ایران17
2-3-3- تعریف و هدف از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی18
2-3- 4- معرفی مناطق ويژه اقتصادي ايران19
2-3- 5- نکات قابل تامل در مورد تفاوت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی21
2-3-6- عملکرد مناطق ویژه اقتصادی غیر بندری قدیميایران23
2-3- 7- مفاهیم ارزیابی عملکرد مناطق ویژه اقتصادی23
2-3- 8- مدلهای ارزیابی عملکرد مناطق ویژه اقتصادی30
2-3- 9- عوامل موثر بر عملکرد مناطق ویژه اقتصادی49
2-4- بخش دوم: بازاریابی صادرات65
2-4-1- عملکرد صادرات65
2-4- 2- عوامل تعیین کننده عملکرد صادرات65
2-4- 3- مدلهای ارزیابی عملکرد صادراتی69
2-4-4- بازاریابی صادرات76
2-4-5- جنبههای مختلف بازاریابی صادرات82
2-4-5-1- رهبری بازارگرا82
2-4-5-2- راهبرد بازاریابی صادرات85
2-4-5-3- آمیخته بازاریابی صادرات86
2-4-5-4- محیط بازاریابی صادرات89
2-4-5-5- زیر ساختهای بازاریابی صادرات91
2-4-5-6- نتایج بازاریابی صادرات94
2-5- بخش سوم: پیشینه پژوهش97
2-5-1- متغیرهای مورد استفاده در پژوهشهای پیشین97
2-5-1-1- متغیرهای مورد استفاده در مطالعات داخلی97
2-5-1-2- متغیرهای مورد استفاده در مطالعات خارجی101
2-5-2- پیشینه ادبیات پژوهش در ارتباط با متغیرهای مورد استفاده در الگوی مفهومي پیشنهادی106
2-6- خلاصه فصل109
فصل سوم:روش پژوهش...........................................................................................................111
3-1- مقدمه111
3-2- نوع پژوهش112
3-3- مراحل اجرايي پژوهش113
3-4 - جامعه آماری113
عنوان صفحه
3-4-1- جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی113
3-4-2- جامعه آماری پژوهش در بخش کمي114
3-5- نمونه آماری114
3-5-1- نمونه آماری در بخش کیفی114
3-5-2- نمونه آماری در بخش کمي114
3-6 - حجم نمونه آماری115
3-6-1- حجم نمونه آماری در بخش کیفی115
3-6-2- حجم نمونه آماری در بخش کمی115
3-7 - روش جمع آوری دادهها116
3-8 - ابزار جمع آوری دادههای پژوهش116
3-9- روایی و پایایی ابزار سنجش120
3-9-1- روایی و پایایی ابزار سنجش بخش کیفی120
3-9-2- روایی و پایایی ابزار سنجش بخش کمي120
3-9-2-1- روایی محتوا120
3-9-2-2- روایی سازه121
3-9-2-3- روایی همگرا121
3-9-2-4- روایی واگرا121
3-9-2-5- پایایی122
3-10- تحلیل دادههای پژوهش123
3-10-1- تحلیل دادههای پژوهش در بخش کیفی123
3-10-2- تحلیل دادههای پژوهش در بخش کمی124
3-10-2-1- تحلیل عاملی124
3-10-2-2- روش آنتروپی شانون130
3-10-2-3- روش تاپسیس132
3-10-2-4- روش تحلیل پوششی دادههای پنجره ای133
3-11-خلاصه فصل135
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل دادهها........................................................................................317
4-1- مقدمه137
4-2- تحلیل دادههای پژوهش در بخش کیفی138
4-2-1- تحلیل توصیفی جمعیت شناختی بخش کیفی138
4-2-2- سوال اول پژوهش) ابعاد و معیارهای موثر در ارزیابی عملکرد مناطق ویژه اقتصادی ایران کدامند؟139
عنوان صفحه
4-2-2-1- تکنیک دلفي139
4-2-2-2- تحلیل روش دلفی139
4-2-2-3- مرحله اول دلفی139
4-2-2-4- مرحله دوم دلفی141
4-2-2-5- مرحله سوم دلفی144
4-2-2-6- توسعه متغیرهای مورد استفاده در الگوی مفهومي پیشنهادی146
4-2-2-7- مشخص نمودن ابعاد معیارهای ارزیابی عملکرد مناطق ویژه اقتصادی146
4-2-2-8- الگوی مفهومي پیشنهادی پژوهش حاصل از ادبیات پژوهش و روش دلفی149
4-3- تحلیل دادههای پژوهش در بخش کمی150
4-3-1- تحلیل توصیفی جمعیت شناختی بخش کمی150
4-3-2- سوال دوم پژوهش) دسته بندی معیارهای موثر در ارزیابی عملکرد مناطق ویژه اقتصادی ایران کدامند؟151
4-3-2-1- تحلیل عاملی151
4-3-2-2- تحلیل عاملی اکتشافی151
4-3-2-3- شناسایی متغیرها/ معیارهای تبیین کننده موضوع مورد بررسی151
4-3-2-4- شناخت امکان انجام تحلیل عاملی بر رویدادهها152
4-3-2-5- تعیین روش استخراج و تعداد عوامل152
4-3-2-6- انتخاب روش دوران عوامل155
4-3-2-7- تفسیر و نام گذاری عاملها156
4-3-2-8- بررسی توصیفی گویههای هر کدام از عاملهای استخراج شده در تحلیل عاملی اکتشافی158
4-3-2-9- تحلیل عاملی تاییدی159
4-3-2-10- شاخصهای برازش مدل اندازه گیری160
4-3-2-11- بررسی معناداری مدل اندازه گیری161
4-3-2-12- بررسی روایی همگرا و پایایی سازههای مدل اندازه گیری162
4-3-2-13- بررسی روایی واگرامدل اندازه گیری163
4-3-2-14- مدل مفهومي نهایی پژوهش164
4-3-3- سوال سوم پژوهش) معیارهای موثر در ارزیابی عملکرد مناطق ویژه اقتصادی از چه وزنی یا اهمیتی برخودار است؟165
4-3-3-1- تعیین وزن معیارها به روش آنتروپی شانون165
4-3-4- سوال چهارم پژوهش) رتبه بندی کلی مناطق ویژه اقتصادی بر اساس معیارهای موثر شناسایی شده چگونه است؟167
4-3-4-1- رتبه بندی مناطق ویژه اقتصادی به روش تاپسیس167
4-3-5- سوال پنجم پژوهش) کارایی مناطق ویژه اقتصادی بر اساس شاخصهای موثر شناسایی شده در طی زمان چگونه است؟171
4-3-5-1- سنجش کارایی مناطق ویژه اقتصادی به روش تحلیل پنجره ای171
4-3-5-2- متغیرهای ورودی و خروجی و طول دوره ارزیابی171
4-3-5-3- ارزیابی کارایی مناطق ویژه اقتصادی به روش تحلیل پنجره ای(طول پنجره چهار سال)172
4-3-5-4- میانگین کارایی هر منطقه در هر پنجره175
4-3-5-5- میانگین کارایی هر منطقه در هر سال177
4-3-5-6- تحلیل علل ناکارآیی مناطق ویژه اقتصادی در سال های مختلف180
4-4- خلاصه فصل181
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات....................................................................................183
5-1- مقدمه183
5-2- خلاصه پژوهش184
5-3- یافتههای مبتنی بر تحلیل پرسشهای پژوهش185
5-3-1- یافتههای مبتنی برتحلیل سوال اول پژوهش185
5-3-2- یافتههای مبتنی برتحلیل سوال دوم پژوهش195
5-3-3- یافتههای مبتنی برتحلیل سوال سوم پژوهش200
5-3-4- یافتههای مبتنی برتحلیل سوال چهارم پژوهش201
5-3-5- یافتههای مبتنی برتحلیل سوال پنجم پژوهش202
5-4- پیشنهادات کاربردی مبتنی برتحلیل سوال اول پژوهش203
5-5- پیشنهادات کاربردی مبتنی برتحلیل سوال دوم پژوهش211
5-6- پیشنهادات کاربردی مبتنی برتحلیل سوال سوم پژوهش212
5-7- پیشنهادات کاربردی مبتنی برتحلیل سوال چهارم پژوهش215
5-8- پیشنهادات کاربردی مبتنی برتحلیل سوال پنجم پژوهش215
5-9- پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی219
5 -10- محدودیتهای پژوهش220
منابع و مآخذ222
پیوستها241
-
-
آخرین صفحه 290
چکیده :
هدف پژوهش حاضر توسعه الگوی ارزیابی عملکرد مناطق ویژه اقتصادی ایران با رویکرد بازاریابی صادرات است. جهت دستیابی به این هدف پژوهشگر با استفاده از رویکرد پژوهشی آمیخته کیفی- کمی، یک الگوی مفهومی برای ارزیابی عملکرد مناطق ویژه اقتصادی ایران با رویکرد بازاریابی صادرات، طراحی و پیشنهاد نموده است. در مرحله کیفی پژوهش، معیارهای شناسایی شده در نتیجه بررسی مبانی نظری طی سه مرحله و مشارکت 7 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران مناطق ویژه اقتصادی، در اختیار آن ها قرار گرفت و از آن ها خواسته شد تا ضمن تعیین میزان اهمیت هر یک از معیارها، نظرات تکمیلی خود را بیان کنند. در نتیجه در مجموع 13 متغیر به عنوان معیار در ارزیابی عملکرد مناطق ویژه اقتصادی ایران بدست آمد. به منظور مشخص نمودن ابعاد معیارهای ارزیابی عملکرد مناطق ویژه اقتصادی ایران، پرسشنامه ای در اختیار خبرگان قرار داده شد و از آن ها در مورد ابعاد متغیرها نظرخواهی صورت گرفت. به منظور تحلیل نظرات خبرگان از آزمون دو جمله ای استفاده شد. یافته های آزمون دو جمله ای نشان داد که ابعاد مشخص شده توسط خبرگان مورد تایید می باشد. سپس در مرحله کمی، از روش تحلیل عاملی اکتشافی ابتدا عامل ها شناسایی و سپس عامل ها با توجه به ماهیت متغیرهایی که در آن قرار گرفته است نامگذاری شدند. پس از انجام تحلیل عاملی اکتشافی، یافته های پژوهش نشان داد 13 متغیر وسعت جغرافیایی، تعداد واحدهای فعال، تعداد واحدهای صادراتی، تعداد واحدهای غیر صادراتی، سرمایه گذاری داخلی، سرمایه گذاری خارجی، اشتغال، بازاریابی صادرات، زیرساخت های منطقه، صادرات، واردات، ترانزیت و تصویر برند روی 3 عامل کلی مشخصات کلی، توانمندسازها و نتایج قابل تلخیص هستند یا به عبارتی بر روی این 3 عامل بارگذاری شده اند. در مرحله بعد از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. یافته ها نشان داد تحلیل عاملی سازه ها دارای روایی است و مدل های اندازه گیری از برازش مطلوبی برخودار و نیز بارهای عاملی سنجه ها معنادار هستند. بنابراین روایی همگرا و روایی واگرای سازه های مدل مورد تایید قرار می گیرد. برای تعیین اوزان معیارهای موثر در ارزیابی عملکرد مناطق ویژه اقتصادی از تکنیک آنتروپی شانون استفاده شده و وزن و اهمیت معیار ها محاسبه و مشخص گردیده است. یافته ها نشان داد معیار « سرمایه گذاری خارجی » نسبت به سایر معیارها بیشترین وزن را دارد. سپس به منظور امکان مقایسه و رتبه بندی مناطق ویژه اقتصادی از تکنیک تاپسیس استفاده شد. یافته ها نشان داد منطقه ویژه شیراز با بیشترین ضریب نزدیکی از گزینه ایده آل در جایگاه اول قرار دارد. در انتها به منظور مشخص نمودن کارایی یا عدم کارایی هر کدام از مناطق ویژه اقتصادی، در طی بازه زمانی مورد مطالعه (1395-1384)، از تکنیک تحلیل پوششی داده های پنجره ای استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که میانگین کارایی مناطق ویژه «پیام»، «سرخس»، «کشتی سازی» و «یزد» در همه سال ها برابر یک می باشد که نشان می دهد در طی زمان این چهار منطقه کارا هستند. منطقه ویژه اقتصادی شیراز در طی زمان بیشترین نوسانات را در مقدار کارایی داشته است. مهمترین دلیل ناکارایی مناطق ویژه اقتصادی تعداد واحدهای غیرصادراتی است. بنابراین به شرکتهای مناطق ویژه اقتصادی توصیه میشود علاوه بر توجه به تمامی ابعاد و مولفهها و جنبههای بازاریابی صادرات، جهت بالابردن مهارتهای استراتژیک مدیران و کارشناسان خود اقدام به برگزاری دورههای آموزشی بازاریابی صادرات نمایند.
چکیده انگلیسی :
The purpose of the present study is to develop a performance evaluation model of Iran's Special Economic Zones with an export marketing approach. To achieve this goal, the researcher, using a qualitative-quantitative mixed research approach, has designed and proposed a conceptual framework for evaluating the performance of Iran's special economic zones with an export marketing approach. In the qualitative phase of the research, the criteria identified as a result of reviewing the theoretical foundations during three stages and the participation of 7 experts and managers were provided and asked to determine the significance of each criterion and express their complementary comments. As a result, a total of 13 variables were obtained as criteria for evaluating the performance of Iran's Special Economic Zones. In order to determine the dimensions of performance evaluation criteria of Iran's Special Economic Zones, a questionnaire was provided to experts and they were surveyed about the dimensions of variables. Binomial test was used to analyze the experts' opinions. The binomial test findings indicated that the dimensions identified by the experts were acceptable.Then, in the quantitative phase, the factors were, initially, identified by exploratory factor analysis and then named according to the nature of the variables in which they were located. After exploratory factor analysis, the findings revealed 13 variables of geographical extent, number of active units, number of export units, number of non-export units, domestic investment, foreign investment, employment, export marketing, regional infrastructure, export, import, Transit, and brand image can be summarized on the three general factors of general specifications, enablers, and results or in other words, they can be loaded on these three factors. In the next step, the confirmatory factor analysis technique was used. The results showed that factor analysis of the constructs was valid and the measurement models had a good fit and the factor loadings of the measures were significant. Therefore, convergent validity and divergent validity of model structures were confirmed. Shannon entropy technique was used to determine the weights of effective criteria in evaluating the performance of special economic zones and the weight and importance of the criteria were calculated and determined. The findings showed that the "foreign investment" criterion was more weighted than the other criteria. The TOPSIS technique was then used to compare and rank special economic zones. The results showed that Shiraz Special Zone was the first with the highest proximity factor. Finally, window data envelopment analysis technique was used to determine the efficiency or inefficiency of each of the special economic zones during the study period (2005-2016). Findings indicated that the average efficiency of the special zones of "Payam", "Sarakhs", "Shipbuilding" and "Yazd" was equal to one in all years, indicating that these four zones are effective over time. Shiraz Special Economic Zone has had the most fluctuations in efficiency over time. The most important reason for the inefficiency of special economic zones is the number of non-export units. Therefore, it is recommended that companies in special economic zones conduct export marketing training courses in addition to considering all the aspects and components of export marketing.
کلید واژه ها :
,Performance Evaluation, Special Economic,,, Zones, Export Marketing, Data Envelopment Analysis., _ کل,ی,دواژهها,:, ,ارزیابی عملکرد، مناطق ویژه اقتصادی، بازاریابی صادرات، تحلیل پوششی,،, پنجره ای داده ها.,
0
صفحه اول :
Developing a Performance Evaluation Model of Iran's Special Economic Zones with an Export Marketing Approach
فصل اول :
1-14
فصل دوم :
15-110
فصل سوم :
111-316
فصل چهارم :
317-182
فصل پنجم :
183-221
فصل ششم :
222-240
241-289
290-
NULL