ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
جمعه 10 فرودرین 1403
|
34.228.213.183
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
بررسی تاثیر ویژگیهای شغلی و تکنولوژی مورد استفاده بر تکنواسترس در بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بروجن
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1401
زبان :
Persian
شماره سند :
991924114
موضوع :
مدیریت کسب و کار (MBA)
پژوهشگر :
سحر ورپشتی بروجنی
توصیفگر لاتین :
techno-stress, job, characteristics, technology characteristics, information technology complexity, information technology presentation,.,
توصیفگر فارسی :
کل,ی,دواژهها,:, ,تکنواسترس، ویژگی,,های شغلی، ویژگی,,های ,فناوری اطلاعات,، پیچیدگی ,فناوری اطلاعات,، ارائه,,گرایی ,فناوری اطلاعات,.,
دانشکده :
دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه مدیریت
مقطع :
کارشناسی ارشد
استاد راهنما :
دکتر علی صفری,
استاد مشاور :
دکتر هادی تیموری
سال دفاع :
1401
شماره رکورد :
991924114
شماره راهنما :
فهرست :
فهرست مطالب
عنوان صفحه
Contents
فصل اول کلیات پژوهش1
مقدمه1
1-1-شرح و بيان مساله پژوهشی2
1-2- ارزش و اهمیت پژوهش6
1-2-1- اهميت نظری6
1-2-2- اهميت کاربردی7
1-3- اهداف پژوهش8
1-4-فرضیههاي پژوهش8
1-5- قلمرو پژوهش9
1-5-1- قلمرو موضوعی9
1-5-2- قلمرو زمانی9
1-5-3- قلمرو مکانی9
1-6- تعریف واژههای پژوهش9
1-7- تعریف عملیاتی واژههای پژوهش10
فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش11
مقدمه11
2-1- مفهوم استرس12
2-2- استرس شغلی12
2-3- عوامل موثر بر استرس شغلی14
2-4- اثرات استرس شغلی15
2-5- تکنواسترس16
2-6- مدلهای تکنواسترس17
2-7- اجزا تکنواسترس23
2-7-1- اضافه بار فنی24
2-7-2- تهاجم فنی24
2-7-3- پیچیدگی فنی24
2-7-4- نا امنی فنی24
2-7-5- عدم قطعیت فنی25
2-8- مهارکنندههای تکنواسترس25
2-8-1- تسهیل سواد آموزی25
2-8-2- ارائه پشتیبانی فنی25
2-8-3- تسهیل مشارکت26
2-9- اهمیت استفاده از فناوری در آموزش26
2-10- تکنواسترس در آموزش27
2-11- اثرات تکنواسترس28
2-12- عوامل موثر بر تکنو استرس30
2-13- مدل ویژگیهای شغلی32
2-14- ویژگیهای تکنولوژی34
2-15- مدل مفهومی پژوهش36
2-16- پیشینه پژوهش37
2-16-1- تحقيقات داخلی37
2-16-2- تحقيقات خارجی39
2-17- جمع بندی فصل46
فصل سوم روش پژوهش47
مقدمه47
3-1- نوع و روش پژوهش48
3-2- جامعه آماری48
3-3- شیوه نمونهگیری و حجم نمونه48
3-4- روش گردآوری دادهها49
3-4-1- اجزای پرسشنامه49
3-5- روایی پرسشنامه50
3-5-1- روایی محتوایی51
3-5-2- روایی سازه51
3-6- پایایی پرسشنامه52
3-7- روشهای تجزیه و تحلیل دادهها53
3-7-1- آزمون چولگی-کشیدگی53
3-7-2- آزمون مقایسه میانگین چند جامعه53
3-7-3- آزمون مقایسه میانگین چند جامعه (ANOVA)54
3-7-4- مدلسازی معادلات ساختاری54
فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادهها55
مقدمه55
4-1- یافتههای توصیفی پژوهش56
4-1-1-توصیف نمونه آماری مربوط به متغیر پژوهش56
4-2- ویژگی توصیفی متغیرهای پژوهش59
4-2-1- بررسی شاخص کفایت حجم نمونه60
4-3- برآورد الگو61
4-3-1- بررسی نرمال بودن متغیرها61
4-3-2- برآورد و آزمون الگوهای اندازهگیری (الگوهای عاملی تاییدی)62
65
65
4-4- آزمون فرضیههای پژوهش66
4-4-1- نتایج تحلیلی معادلات ساختاری66
4-5- یافتههای جانبی پژوهش73
4-5-1-آزمون مقایسه میانگین دو جامعه مستقل73
4-5-2- بررسی معنادار بودن تفاوت متغیرهای پژوهش براساس نمونه های آماری در چند جامعه74
فصل پنجم خلاصه، نتیجهگیری و پیشنهادها77
مقدمه77
5-1-خلاصه پژوهش78
5-2-نتایج پژوهش79
5-2-1- یافتههای مبتنی بر فرضیه اول اصلی79
5-2-2- یافتههای مبتنی بر فرضیه دوم اصلی79
5-2-3- یافتههای مبتنی بر فرضیه اول فرعی80
5-2-4- یافتههای مبتنی بر فرضیه دوم فرعی80
5-2-5- یافتههای مبتنی بر فرضیه سوم فرعی80
5-2-6- یافتههای مبتنی بر فرضیه چهارم فرعی80
5-2-7- یافتههای مبتنی بر فرضیه پنجم فرعی81
5-2-8- یافتههای مبتنی بر نتایج فرضیه ششم فرعی81
5-2-9- یافتههای مبتنی بر نتایج فرضیه هفتم فرعی82
5-2-10- یافتههای مبتنی بر نتایج فرضیه هشتم فرعی82
5-2-11- یافتههای مبتنی بر نتایج متغیرهای جمعیتشناختی82
5-3- پیشنهادها84
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی84
5-4- محدودیتهای پژوهش86
5-5-پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی87
منابع و مآخذ87
پیوست ها98
-
-
آخرین صفحه 123
چکیده :
استرس در بین معلمان اثرات نامطلوبی بر کمیت و کیفیت کار آنها بر جای میگذارد لذا امروزه مدیران و معلمان به دنبال یافتن راهکارهایی برای مقابله با اثرات نامطلوب استرس در مدارس هستند تا با کاهش اثر این عامل، بهرهوری را بهبود بخشیده و خدمات کاملتری ارائه نمایند. از طرفی استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی روز به روز بیشتر و پیچیدهتر میشود به خصوص در دوران پاندمی COVID-19 و دورکاری معلمان، امکان ارائه سریع خدمات به دانشآموزان را مهیا کرده و قابلیت دسترسی به میزان وسیعی از اطلاعات را فراهم میکند. در این پژوهش به بررسی تاثیر ویژگیهای شغلی (استقلال کاری، تنوع مهارت، هویت کار، اهمیت وظیفه و بازخورد) و ویژگیهای تکنولوژی (پیچیدگی فناوری اطلاعات، ارائهگرایی فناوری اطلاعات و سرعت تغییر فناوری اطلاعات) بر تکنواسترس پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری آن را معلمان مقطع ابتدایی در شهرستان بروجن تشکیل دادهاند که از بین 384 نفر از معلمان مقطع ابتدایی 150 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدهاند. در این پژوهش برای ابزار جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته و برای ارزیابی پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی تمام معیارها بالاتر از 7/0 بدست آمد و بنابراین پایایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی سازه و روایی محتوایی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرم افزارSPSS20 و از نرم افزار Amos24 برای استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای حاصل از بررسی فرضیهها نشان داد، مدل از برازش مناسبی برخوردار است و تمامی فرضیهها مورد تأیید قرار گرفتند. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که ویژگیهای شغلی (استقلال کاری، تنوع مهارت، هویت کار، اهمیت وظیفه و بازخورد) و ویژگیهای تکنولوژی (پیچیدگی فناوری اطلاعات، ارائهگرایی فناوری اطلاعات و سرعت تغییر فناوری اطلاعات) بر تکنواسترس تأثیر مستقیم و معنادار دارد.
چکیده انگلیسی :
Stress among teachers has adverse effects on the quantity and quality of their work. Therefore, managers and teachers are looking to find solutions to coping with undesirable stress effects in schools, to reduce the effect of this factor, improve the benefits and provide more service. On the other hand, the use of intelligence and communication technologies is more and more complex, especially during the COVID-19 pandemic and telecommunications, the teachers provide a quick and easy access to the students and provides access to a wide range of information.This study aims to investigate the impact of job characteristics (work autonomy, skill diversity, task nature, task importance and feedback) and technology characteristics (technology complexity, technology presentation orientation and speed of technology change) on technostress. This research is practical in terms of its purpose and descriptive survey based on its nature and method, and its statistical population is made up of primary school teachers in Borujen; 150 primary school teachers were selected using the sampling method out of 384. They were selected randomly-stratified according to the sample size. Cronbach's alpha was used to evaluate the reliability of the questionnaire, and the reliability of all criteria was higher than 0.6; therefore, the reliability of the questionnaire was confirmed. Construct validity and confirmatory factor analysis were used to check the validity of the questionnaire. Data analysis was done through SPSS-20 software, and the Amos24 software tool was used for structural equation modeling. The findings of the hypotheses analysis showed that the model has a good fit, and all the hypotheses were confirmed. The results of the hypotheses test showed that job characteristics (work autonomy, skill variety, task nature, task importance, and feedback) and technology characteristics (technology complexity, information technology presentation, and speed of technology change) have a direct and significant effect on technostress.
کلید واژه ها :
techno-stress, job, characteristics, technology characteristics, information technology complexity, information technology presentation,., _ کل,ی,دواژهها,:, ,تکنواسترس، ویژگی,,های شغلی، ویژگی,,های ,فناوری اطلاعات,، پیچیدگی ,فناوری اطلاعات,، ارائه,,گرایی ,فناوری اطلاعات,.,
0
صفحه اول :
Investigating the Effect of Job Characteristics and Technology Used on Techno-Stress among Primary School Teachers in Borujen
فصل اول :
1-10
فصل دوم :
11-46
فصل سوم :
47-54
فصل چهارم :
55-76
فصل پنجم :
77-86
فصل ششم :
87-97
98-122
123-
NULL