ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
جمعه 10 فرودرین 1403
|
3.229.123.80
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
کشف آرزوهای مسیر شغلی دانش آموزان: منابع و موانع درک شده
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1401
زبان :
Persian
شماره سند :
981544003
موضوع :
مشاوره
پژوهشگر :
مریم آقابابایی
توصیفگر لاتین :
,C,areer aspirations, students, ,B,arriers to career aspirations, ,S,ources of career aspirations.,
توصیفگر فارسی :
کل,ی,دواژهها,:, ,آرزوهای شغلی، موانع آرزوهای شغلی، منابع آرزوهای شغلی.,
دانشکده :
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه مشاوره
مقطع :
کارشناسی ارشد
استاد راهنما :
دکتر فاطمه سمیعی,
استاد مشاور :
سال دفاع :
1401
شماره رکورد :
981544003
شماره راهنما :
فهرست :
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: كليات پژوهش.............................................................................................................1
1-1. مقدمه1
1-2. بیان مساله2
1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش6
1-4. اهداف پژوهش7
1-5. سوالات پژوهش7
1-5. تعاریف مفهوميو عملیاتی7
1-5-1. تعاریف مفهومی7
فصل دوم: پيشينه پژوهش.........................................................................................................9
2-1. مقدمه9
بخش اول: مباني و پيشينه نظري9
2-2. تعريف آرزوهای شغلی9
2-3. نظريه آرزوهاي شغلي ليندا. اس گاتفردسون10
2-3-1. مفاهيم اصلي نظريه آرزوهاي شغلي گاتفردسون10
2-3-1-1. خودپنداره10
2-3-1-2.كليشههاي فكري مشاغل11
2-3-1-3. نقشه شناختي مشاغل11
2-3-1-4. همخوانی و تناسب فرد- محیط13
2-3-1-5. آرزوهای شغلی13
2-3-1-6. فضای اجتماعی13
2-3-1-7. محدودیت14
2-3-1-8. سازش14
2-3-2. مراحل محدودسازی یا رشد آرزوهای شغلی14
2-4. عوامل و موانع موثر بر آرزوهای شغلی17
2-4-1. عوامل فردی17
2-4-1-1. خودپنداره18
2-4-1-2. مزاج18
2-4-1-3. عزت نفس18
2-4-1-4. منبع کنترل19
2-4-1-5. شخصیت19
عنوان صفحه
2-4-1-6. توانایی شناختی19
2-4-1-7. پیشرفت تحصیلی20
2-4-1-8. خودکارآمدی20
2-4-1-9. جنسیت20
2-4-1-10. مقطع تحصیلی21
2-4-2. عوامل خانوادگی21
2-4-2-1. رضایت از شغل22
2-4-2-2. نفوذ والدین22
2-4-3. عوامل اجتماعی23
2-4-3-1. محیط مدرسه23
2-4-3-2. محیط زندگی23
2-4-3-3. رسانه23
2-4-3-4. وضعیت اقتصادی- اجتماعی24
2-5. موانع مؤثر بر آرزوهاي شغلي24
بخش دوم: مباني و پيشينه تجربي25
2-6. پژوهشهای انجام شده در داخل کشور25
2-7. پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور26
2-8. جمع بندي28
فصل سوم: روش پژوهش..........................................................................................................29
3-1. مقدمه29
3-2. جامعه آماری29
3-3. روش نمونه گیری29
3-4. حجم نمونه30
3-5. ابزار گردآوری دادهها31
3-6. روش تجزیه و تحلیل دادهها31
3-7. روش اجرا32
3-8. ملاحظات اخلاقی پژوهش32
فصل چهارم: تحليل دادهها.....................................................................................................33
4-1. مقدمه33
4-2. تحلیل دادهها33
4-3. خلاصه يافتهها48
عنوان صفحه
فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري..............................................................................................49
5-1. مقدمه49
5-2. خلاصه يافتهها49
5-3. تحلیل يافتهها50
5-4. محدودیتهای پژوهش55
5-5. پیشنهادات پژوهشی56
5-6. پیشنهادات کاربردی56
منابع و مآخذ57
پیوستها67
-
-
آخرین صفحه 69
چکیده :
نوجوانی یکی از مهمترین دوران زندگی هر فرد است. در این دوران بزرگترین و مهمترین تصمیمات زندگی هر فرد گرفته می شود .یکی از مهمترین تصمیمات زندگی برای هر فرد نوجوان انتخاب رشته تحصیلی و در نتیجه انتخاب شغلی برای آینده است . شغلی که علاوه بر تامین نیازهای مادی در برگیرنده آرزوهای فرد برای آینده خود است.با توجه به اهمیت آرزوهای شغلی دانش آموزان و تاثیر آن در آینده آنان؛ پژوهش حاضر با هدف کشف آرزوهای مسیر شغلی دانش آموزان و شناسایی موانع و منابع دستیابی به آرزوهای شغلی آنان؛ انجام شد. جامعه این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم در شهرستان خمینی شهر بود. نمونه گیری به صورت داوطلبانه و تا اشباع نظری داده ها انجام شد و 17 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته به دست آمد. روش تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته، روش تحلیل مضامین به شیوه اشتراوس و کوربین بود. کدهای به دست آمده در خصوص دلایل شکل گیری آرزوهای شغلی دانش اموزان 26 کد بود که عبارتند از: حس مفید بودن، آرامش، هدف گرایی، معنی گرایی در زندگی، کارایی شغل در زندگی، لذت از یادگیری دیگران، لذت از پیشرفت دیگران، لذت از کمک کردن، استقلال شغلی، استقلال مالی، جایگاه اجتماعی شغل، آینده نگری اقتصادی، توانایی سنجی، توانایی برقراری ارتباط، اعتماد به نفس، اتکا به خود، افزایش دانش، یادگیری، سوابق تحصیلی، سوابق تجربی، نظرات دیگران، سازگاری صفت شخصیت با آرزو، سازگاری آرزو با روحیات، علاقه، استعداد و تلاش. همچنین کدهای به دست آمده در مورد موانع رسیدن به آرزوهای شغلی از نگاه دانش آموزان به سه مانع خانوادگی، اقتصادی-اجتماعی و فردی کُدگذاری شدند. در ادامه منابع دستیابی به آرزوهای شغلی از دید دانش آموزان به دو مقوله حمایت و اتکا به خود کدگذاری شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که شغل پزشکی، اولین آرزوی شغلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم است و در حیطه ی آرزوهای مسیر شغلی اولویت با کارآفرینی است. دانش آموزان در راه رسیدن به آرزوهای شغلی خود موانع متفاوتی را درک می کنند که در مسیر مقابله با آنها به حمایت خانواده و اطرافیان نیاز دارند. از دید دانش آموزان، خانواده به عنوان تاثیرگذارترین واحد اجتماعی، اگر دانش آموز را تشویق کند ، درمورد هزینه های مالی او را مورد حمایت قرار دهد و به تصمیمات دانش آموز احترام بگذارد به عنوان منبع حمایتی تلقی می شود اما درصورت مخالفت با آرزوی شغلی فرزند به عنوان یک مانع برای رسیدن به آرزوهای مسیر شغلی قلمداد می شود. هر چه قدر حمایت خانواده و محیط بیشتر باشد؛ دانش آموزان بهتر میتوانند در این مسیر حرکت نموده و با تکیه بر توانایی های خویش و حمایتهای دریافتی؛ مسیر هموارتری را پیش ببرند.
چکیده انگلیسی :
The present research was conducted with the aim of discovering the career aspirations of students and identifying the obstacles and sources of achieving their career aspirations. The present study population was all female high school students in Khomeini Shahr. Sampling was performed purposefully until the theoretical saturation of the data and 17 people were selected as the sample. Research information was obtained through semi-structured interviews. The method of data analysis from semi-structured interviews was Brown and Clark. The codes obtained for the reasons of students 'career aspirations were 28 codes, which are: sense of usefulness, calmness, purposefulness, meaning in life, job efficiency in life, spiritual provision, enjoyment of learning from others, enjoyment of others' progress, Enjoyment of helping, Job independence, Financial independence, Job social status, Economic foresight, Ability, Communication ability, Confidence, Self-reliance, Knowledge enhancement, Learning, Academic background, Experimental background, Opinions of others, Aspiration compatibility With interests, compatibility of character trait with desire, adaptation of desire with spirits, interest, talent and effort. Also, the obtained codes about barriers to achieving career aspirations were coded from the students' point of view into three barriers: family, socio-economic and individual. Then, the sources of achieving career aspirations were coded into two categories: support and self-reliance. The results of the present study showed that students face different obstacles in achieving their career aspirations that need the support of family and others in order to overcome them. The more support the family and the environment have; Students are better able to move in this direction and rely on their abilities and the support they receive; Take a smoother path.
کلید واژه ها :
,C,areer aspirations, students, ,B,arriers to career aspirations, ,S,ources of career aspirations., _ کل,ی,دواژهها,:, ,آرزوهای شغلی، موانع آرزوهای شغلی، منابع آرزوهای شغلی.,
روانشناسی,
0
صفحه اول :
Exploration of Students' Career Aspirations: Understudied Resources and Barriers
فصل اول :
1-8
فصل دوم :
9-28
فصل سوم :
29-32
فصل چهارم :
33-48
فصل پنجم :
49-56
فصل ششم :
57-66
67-68
69-
NULL