ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
جمعه 10 فرودرین 1403
|
44.202.209.105
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
آشنایی زدایی زبانی در برگزیده آثار داستان نویسان معاصر
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1391
زبان :
Persian
شماره سند :
9952
موضوع :
زبان و ادبیات فارسی
پژوهشگر :
سمیه صادقیان
توصیفگر لاتین :
Defamiliarization ? foregrounding ? fiction ? contemporary literature ? fiction ? language
توصیفگر فارسی :
آشنایی زدایی ◄ برجسته سازی ◄ داستان ◄ ادبیات معاصر ◄ ادبیات داستانی ◄ زبان﴿ادبی﴾
دانشکده :
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و ادبیات ف
مقطع :
دکتری
استاد راهنما :
محسن محمدی فشارکی
استاد مشاور :
مرتضی هاشمی
سال دفاع :
1391
شماره رکورد :
9952
شماره راهنما :
LIT3 54
فهرست :
فهرست مطالب عنوان صفحهفصل اول: تعاریف و کلیات1-1فرمالیسم 11-2 ساختارگرایی 51-2-1زبان و نشانه 61-3 آشناییزدایی 10 1-4 آشناییزدایی در زبان 12 1-4-1- قاعدهافزایی 17 1-4-2- قاعدهکاهی 211-5 داستان 38 1-6 زبان داستان 39فصل دوم: جلال آلاحمد2-1- زندگی و آثار جلال آل احمد 412-2- خلاصۀ داستان مدیر مدرسه 42 2-3- آشناییزدایی زبان در مدیر مدرسه و پنج داستان 432-4- قاعدهکاهی سبکی 432-5- قاعدهکاهی معنایی 442-5-1- تشبیه 442-5-2- استعاره 462-5-3- نماد 482-5-4- مجاز 482-5-5- کنایه 492-5-6- ایهام 502-5-7- پارادوکس 502-6- قاعدهکاهی نحوی 532-7- زبان محاوره 542-8- ایجاز 56عنوان صفحه2-9- تکرار 592-10- بررسی و تحلیل 60فصل سوم: بهرام صادقی3-1- زندگی و آثار بهرام صادقی 633-2- خلاصۀ رمان ملکوت 64 3-3- آشناییزدایی در آثار بهرام صادقی 653-4- قاعدهکاهی معنایی 653- 4- 1- تشبیه 653- 4- 2- استعاره 673- 4- 3- ایهام 693-4- 4- دیگر گونههای قاعدهکاهی معنایی 703-5- قاعدهکاهی زمانی 723-6- تکرار 733- 7- به تأخیر انداختن جملۀ پایه 733- 8- ایجاز 743-9- بررسی و تحلیل 75فصل چهارم: غلامحسین ساعدی4-1- زندگی و آثار غلامحسین ساعدی 784-2- خلاصۀ عزاداران بیل 79 4-3- خلاصۀ توپ 804-4- آشناییزدایی در عزاداران بیل و توپ 804-5- قاعدهکاهی سبکی 814-6- قاعدهکاهی معنایی 824-6-1- تشبیه 824-6-2- استعاره 85عنوان صفحه4-6-3- نماد 864-6-4- پارادوکس 874-7- اطناب 874-8- ایجاز 894-9- تقابل جملات 904-10- تحلیل و بررسی 91فصل پنجم: محمود دولتآبادی5-1- زندگی و آثار محمود دولتآبادی 945-2- خلاصۀ داستان باشبیرو 955-3- خلاصۀ داستان عقیل عقیل 965-4- آشناییزدایی در باشبیرو و عقیل عقیل 965-5- قاعدهکاهی معنایی 975-5-1- تشبیه 975-5-2- استعاره 1015-5-3- کنایه 1045-5-4- مجاز 1045-5- 5- دیگر گونههای قاعدهکاهی معنایی 1055-6- قاعدهکاهی زمانی 1065-7- قاعدهکاهی گویشی 1075-8- قاعدهکاهی نحوی 1085-9- اطناب 1095-10- قاعدهافزایی 1105-10-1- تکرار در سطح واج 1105-10-2- تکرار در سطح واژه 1115-10-3- تکرار در سطح گروه 1125-10-4- تکرار در سطح جمله 1125-10-5- توازن نحوی 113عنوان صفحه5-11- بررسی و تحلیل 113فصل ششم: اسماعیل فصیح6-1- زندگی و آثار اسماعیل فصیح 1166-2- خلاصۀ داستان دل کور 1186-3- آشناییزدایی در رمان دل کور 1196-4- قاعدهکاهی سبکی 1196-5- قاعدهکاهی معنایی 1206-5-1- تشبیه 1206-5-2- استعاره 1236-5-3- دیگر اشکال قاعدهکاهی معنایی 1256-5-4- تصرف در محور همنشینی 1266-5-5- ترکیبات وصفی خلاقانه 1266-6- تکرار 1286-7- بررسی و تحلیل 129فصل هفتم: منیرو روانیپور7-1- زندگی و آثار منیرو روانیپور 1307-2- آشناییزدایی در کنیزو و سنگهای شیطان 1317-3- قاعدهکاهی سبکی 1327-4- قاعدهکاهی معنایی 1337-4-1- تشبیه 1337-4-2- استعاره 1367-4-3- نماد 1387-4-4- دیگر گونههای قاعدهکاهی معنایی 1397-5- قاعدهکاهی گویشی 1407-6- قاعدهکاهی نحوی 142 7-7- ایجاز 143عنوان صفحه7-8- تکرار 1447-9- تحلیل و بررسی 145فصل هشتم: شهریار مندنیپور8-1- زندگی و آثار شهریار مندنیپور 1488-2- آشناییزدایی در شرق بنفشه 1498-3- قاعدهکاهی معنایی 1518-3-1- تشبیه 1518-3-2- استعاره 1558-3-3- نماد 1598-3-4- کنایه 1638-3-5- مجاز 1648-3-6- بینامتنیت 1658-3-7- ایهام 1738-3-8- دیگر گونههای قاعدهکاهی معنایی 1748-3-9- تصرف در محور همنشینی 1768-4- قاعدهکاهی نحوی 1788-5- قاعدهکاهی زمانی 1798-6- قاعدهکاهی سبکی 1818-7- قاعدهکاهی واژگانی 1838-8- قاعدهکاهی نوشتاری 1838-9- تکرار 1848-10- قید مرکب در جایگاه جملۀ پیرو 1888-11- ایجاز 1898-12- بررسی و تحلیل 190 عنوان صفحهفصل نهم: امیرحسن چهلتن9-1- زندگی و آثار امیرحسن چهلتن 1959- 2- خلاصۀ رمان عشق و بانوی ناتمام 1969-3- آشناییزدایی زبانی در رمان عشق و بانوی ناتمام 1979-4- قاعدهکاهی معنایی 1989-4-1- تشبیه 1999-4-2- استعاره 2019-4-3- نماد 2029-4-4- کنایه 2049-4-5- ایهام 2059-4-6- دیگر گونههای قاعدهکاهی معنایی 2079-5- قاعدهکاهی نحوی 2089-6- تحلیل و بررسی 208فصل دهم: ابوتراب خسروی10- 1- زندگی و آثار ابوتراب خسروی 21110-2- آشناییزدایی زبانی در دیوان سومنات 21210-3- قاعدهکاهی معنایی 21310-3-1- تشبیه 21410-3-2- استعاره 21710-3-3- ایهام 22210-3-4- کنایه 22410-3-5- دیگر انواع قاعدهکاهی معنایی 22510-4- قاعدهکاهی نحوی 22610-5- قاعدهکاهی زمانی 22810-6- تکرار 22810-7- تحلیل و بررسی 229عنوان صفحهفصل یازدهم: محمد محمدعلی11-1- زندگی و آثار محمد محمدعلی 23111-2- آشناییزدایی در آثار محمدعلی 232
چکیده :
چکیده نظریة آشناییزدایی در ادبیات که از نظریههای مهم مطرحشده در زبانشناسی و نقد ادبی است، سطوح مختلف یک اثر ادبی را در برمیگیرد. آشناییزدایی در سطح زبان، با در هم شکستن مرزهای زبان هنجار و نیز فرارفتن از زبان ادبی مألوف و آشنا، زبان را در مرکز توجه قرار میدهد. زبانشناسان بر مبنای این نظریه، زبان ادبی را تعریف و شگردها و روشهای آن را تبیین نمودهاند؛ اما تعاریف و طبقهبندیهای ارائه شده کامل و جامع نیست و نیاز به بازنگری و تجدید نظر دارد. در این رساله، در صدد هستیم جایگاه آشناییزدایی در سطح زبان را در قلمرو داستان، به عنوان بخشی از ادبیات معاصر، مورد بررسی و تأمل قرار دهیم و از سویی، با از نظر گذراندن مصادیق این مقوله در برخی داستانهای معاصر، اثبات کنیم که زبان ادبی از رهگذر مقولة آشناییزدایی و به تبع آن برجستهسازی، به طور دقیق تعریف نشده و نیز، بسیاری شیوهها و شگردها برای آشناییزدایی وجود دارد که از نظر دور مانده است. بدین منظور، با انتخاب ده تن از نویسندگان، زبان یک یا دو اثر از هر یک را مورد بررسی قرار داده، انواع آشناییزداییهای زبانی را ـ چه آشناییزدایی از زبان ادبی پیش از هر اثر و چه آشناییزدایی از زبان هنجار و در اشکال متعارف و خلاقانه ـ با ارائة نمونه استخراج و طبقهبندی کردیم. با بررسی این آثار، به این امر دست یافتیم که آشناییزدایی و خلاقیت در سطوح مختلف زبان، به عنوان یکی از اهداف نویسندگان، نه تنها کمرنگ نشده، بلکه، روز به روز بر ارزش آن افزوده میشود و به جرأت میتوان ادعا کرد ادبیات امروز با آن تعریف میشود. از بین نویسندگان برگزیده در این رساله، شمار بالایی به این مقوله در زبان داستانی خود توجه زیادی نشان داده و برخی حتی، بدان به منزلة هدف اصلی در داستاننویسی نگریستهاند. با تأمل بر مصادیق آشناییزدایی در زبان سخنوران، این مطلب به اثبات میرسد که زبان ادبی، به عنوان زبانی که به جای انتقال پیام نشانههای خود را در معرض نظر میگذارد، نه تنها با آشناییزدایی از زبان هنجار، بلکه از طریق تحول و دگرگونی در زبان آشناییزدودة پیش از خود آفریده میشود و صرفاً به کار بردن تشبیه و استعاره و دیگر انواع برجستهسازی زبان هنجار، بدون تکاپوی ذهنی و ابداع نویسنده در آن، زبان را از ارزش هنری عاری میسازد. همچنین، ارائة مصادیق گوناگون و بسیار در این پژوهش، گواه بر این نکته است که امکانات زبانی بیشماری برای بیان تازه و ادبی، در اختیار سخنوران قرار دارد. بنابراین، شیوههای آشناییزدایی و آفرینش زبان ادبی فراتر از آن چیزی است که تا کنون برشمردهاند و این رساله با توجه به محدودیت در بررسی زبان همة آثار داستانی، اندکی از بسیار را ارائه داده است. واژگان کلیدی: آشناییزدایی، برجستهسازی، زبان، داستان، ادبیات معاصر، ادبیات داستانی.
چکیده انگلیسی :
abstract Defamiliarization theory in literature include the importarnt propounded theories from linguistic and criticism of literary work’ levels. Defamiliarization in language level focus on language, breaking the normal language boundary and also transcendencing the familiar literary language. The linguists introduce the literary language based on theary and propound approuchs. But the introduction and classification is not complete and need to revision. In this dissertation, we attempt to review and consider the seat of defamiliarization in language level as part of contemporary literature; and on the other hand, over view the antitype of this category in som contemporary literature, we demonstrate the literary language through category of defamilirization don’t exactly introduce and also there are meny ways to defamiliarize far left. So that whit select of chozenauthors was considered one or two works of each, derived and classified the kinds of defamiliarization with presented example – what about defamiliarizationof literary language befor every work and what about defamiliarization of normal language in creative. Considering this works attain this matter that not only defamiliarization and creative in several language levels don’t trivialize as one of author’s goals, but also day to day is added its valu and can even asserted to nowdays literature introduced through it. Selected authors of this paper, many pay very attention to this category in themselves story literature and som have even regard it as major art. Review the antitypes of defamiliarization in declaimer’s language as one language exhibit itself signs instead of transmission, not only is created through defamiliar from normal language. But also through trasition in literary language befor itself and only applying assimilation and metaphor and other kinds of highlighting the normal language without mental attempt and authors innovation. Also the present of several and enormous antitype in this research is proof on this matter that the enormous facilities of language is gave to declaimers for fresh and literary expression. So the kinds of defamiliarization and language creation is over that is enumerated and this dissertation whit regarding limitations in con sidering all language of story works present few of plenty. Key words : Defamiliarization, Foregrounding, Language, Story, Contemporary Literature, Fiction.
کلید واژه ها :
آشنایی زدایی ◄ برجسته سازی ◄ داستان ◄ ادبیات معاصر ◄ ادبیات داستانی ◄ زبان﴿ادبی﴾,Defamiliarization ◄ foregrounding ◄ fiction ◄ contemporary literature ◄ fiction ◄ language
1391
0
صفحه اول :
University of Isfahan Faculty of Literature and Human Sciences Department of Persian Literature PhD Thesis The language defamiliarization in the selected works of contemporary novelists Supervisor: Dr. Mohsen Mohammadi Fesharaki Advisors: Dr. Seyyed Morteza Hashemi By: Somaye Sadeghian Mar. 2013
فصل اول :
1-40
فصل دوم :
41-62
فصل سوم :
63-77
فصل چهارم :
78-93
فصل پنجم :
94-115
فصل ششم :
116-129
130-147
148-194
195-210
211-230
231-248