ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
جمعه 10 فرودرین 1403
|
44.198.180.108
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
تأثیر هزینههای آموزش ابتدایی بر تولید ناخالص داخلی استانهای کشور
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1401
زبان :
Persian
شماره سند :
971914098
موضوع :
علوم اقتصادی
پژوهشگر :
وحید مصلحی
توصیفگر لاتین :
Keywords,:, Expenditure in Primary School,, gross, domestic product,, Human capital,, ,I,nve,stment,,, GMM.,
توصیفگر فارسی :
کل,ی,دواژهها,:, ,هزینه آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش، تولید ناخالص داخلی، سرمایه,,گذاری،سرمایه انسانی، روش گشتاور تعمیمیافته (,GMM,).,
دانشکده :
دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه اقتصاد
مقطع :
کارشناسی ارشد
استاد راهنما :
دکتر نعمتالله اکبری,
استاد مشاور :
سال دفاع :
1401
شماره رکورد :
971914098
شماره راهنما :
فهرست :
فصل اول کلیات تحقیق1
1-1-مقدمه1
1-2- طرح تحقیق و بیان مسئله2
1-3-ضرورت انجام تحقیق4
1-4- بیان نوآوری تحقیق4
1-5- اهداف تحقیق4
1-6-فرضیه تحقیق5
1-7- سؤالات تحقیق5
سوال اصلی تحقیق عبارتنداز:5
1-8- روش تحقیق5
1-9- خلاصه فصلها6
1-10-تعاریف واژگان کلیدی6
فصل دوم ادبیات تحقیق8
2-1- مقدمه8
2-2-تولیدناخالص داخلی8
2-3-سرمایهگذاری در آموزش و پرورش9
2-4-مخارج آموزش ابتدایی10
2-4-1- رابطه مخارج آموزشی ابتدایی و رشد اقتصادی12
2-5- سرمایه انسانی13
2-5-1-رابطه توسعه انسانی و رشد اقتصادی16
2-6--نقش سرمایه انسانی در الگوهای رشد18
2-6-1-الگوی رشد سولو19
2-7-مخارج بهداشتی21
2-7-1-رابطه مخارج بهداشتی دولت بر رشد اقتصادی21
2-8- پیشینه تحقیق23
2-8-1- مطالعات خارجی23
2-8-2-مطالعات داخلی27
2-9- جمعبندی30
فصل سوم روش شناسی تحقیق31
3-1- مقدمه31
3-2-روش شناسی31
3-3- جامعه آماری و روش جمعآوری دادهها32
3-4- تصریح مدل و معرفی متغیرها32
3-5- انواع دادهها در اقتصادسنجی33
3-6- دادههای ترکیبی پویا34
3-6-1- آزمون مانایی در دادههای ترکیبی35
3-7- روش گشتاورها35
3-7-1- شرایط گشتاورها35
3-7-2- روش تخمین گشتاورها36
3-7-2-1-تخمین روش تعمیمیافته گشتاورها36
3-8- تعریف تخمین زننده یGMM37
3-8-1- تخمین زنندههای GMM در مدل دادههای پویا37
3-9- آزمون سارگان44
3-10- آزمون خودهمبستگی44
3-11- جمعبندی45
فصل چهارم تخمین مدل و تفسیرنتایج46
4-1- مقدمه46
4-2- معرفی مدل و متغیرهای های تحقیق46
4-3- بررسی روند متغیرهای اصلی پژوهش47
4-3-1. بررسی میزان تولید ناخالص داخلی در استان های ایران47
4-3-2-. بررسی میزان سرمایهگذاری در آموزش مقطع ابتدایی48
4-4-آمار توصیفی دادهها49
4-5- آزمون مانایی(ایستایی متغیرها)51
4-6-. آزمون همجمعی کائو52
4-7- نتایج برآورد مدل52
4-8- جمعبندی57
فصل پنجم نتیجهگیری و پیشنهادات58
5-1- مقدمه58
5-2- خلاصه تحقیق59
5-3- موضوع تحقیق و روش اجرای آن60
5-4- نتایج مطالعه60
5-5- پیشنهادات62
5-6-پیشنهادات برای مطالعات آتی63
منابع64
پیوستها72
-
-
-
آخرین صفحه 97
چکیده :
پژوهش حاضر به بررسی اثر هزینههای آموزش در مقطع ابتدایی بر تولید ناخالص داخلی استانها پرداخته است. در این پژوهش ابتدا تعاریفی از مخارج آموزش ابتدایی، سرمایه انسانی و تولید ناخالص داخلی ارائهشده است. سپس دیدگاه دانشمندان در رابطه با رشد و توسعه منابع انسانی مطرحشده است. در ادامه مروری بر مطالعات انجامشده در داخل و خارج با استفاده از متدهای اقتصادسنجی صورت گرفته است. بهمنظور بررسی این موضوع دادهها و اطلاعات آماری مربوط به استانهای کشور طی سالهای 1399-1385 مورداستفاده قرارگرفته است. متغیر تولید ناخالص داخلی بهعنوان متغیر وابسته و متغیرهای آموزش عالی، بهداشت و درمان، هزینه آموزش ابتدایی، نرخ رشد جمعیت و تعداد نیروی کار، متغیرهای توضیحی مدل میباشند. همچنین باهدف بررسی نقش آموزش عالی از تعداد دانشجویان دانشگاه و بررسی اثر بهداشت و درمان از تعداد تختهای بیمارستانهای استان استفادهشده است. در این پژوهش از مدل پانل پویا استفادهشده است چراکه این نوع مدلها انحرافات را کم میکنند و نتایج را به واقعیت نزدیکتر میکنند. همچنین نتایج حاکی از این است که با افزایش هزینههای آموزش ابتدایی، تولید ناخالص داخلی افزایش مییابد و درواقع فرضیه اصلی تحقیق محقق شده است. همچنین متغیرهای آموزش عالی، بهداشت و درمان، تعداد نیروی کار و نرخ رشد جمعیت نتایج مثبت و معنادار بر تولید ناخالص داخلی دارند.
چکیده انگلیسی :
The present study investigates the effect of Expenditure in Primary School in primary school on the gross domestic product (GDP) of the provinces. In this research, first definitions of educational expenses, human capital and GDP are presented. The scientists’ views, then are discussed regarding the growth and development of human resources. Following is an overview of the studies conducted inside and outside using econometric methods. In order to investigate this issue, data and statistical data have been used, which are related to the province of Iran during the years 1399-1385. The GDP variable is as the dependent variable and the higher education, health care, primary education cost, population growth rate and number of labor force are considered as the model explanatory variables. Also, the number of university students, the effect of health care, and the number of hospital beds in the province has been used with the aim of investigating the role of higher education. In this study, the dynamic panel model is used because these types of models reduce deviations and bring the results closer to reality. The results also show that with the increase in primary education costs, GDP increases and the main hypothesis of the research has been realized, in fact. The variables of higher education, health, the number of labor force& population growth rate have positive and significant results on GDP and are in accordance with research assumptions.
کلید واژه ها :
Keywords,:, Expenditure in Primary School,, gross, domestic product,, Human capital,, ,I,nve,stment,,, GMM., _ کل,ی,دواژهها,:, ,هزینه آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش، تولید ناخالص داخلی، سرمایه,,گذاری،سرمایه انسانی، روش گشتاور تعمیمیافته (,GMM,).,
0
صفحه اول :
The Effect of Expenditure in Primary School on GDP in Country provinces
فصل اول :
1-7
فصل دوم :
8-30
فصل سوم :
31-45
فصل چهارم :
46-57
فصل پنجم :
58-71
فصل ششم :
72-96
97-
NULL