ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
جمعه 10 فرودرین 1403
|
34.207.137.245
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
تناسخ از نظر حکمای مشاء و متعالیه
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1389
زبان :
Persian
شماره سند :
7370
موضوع :
الهیات-فلسفه و کلام اسلامی
پژوهشگر :
افسانه صباغان
توصیفگر لاتین :
Incarnation ? Resurrection ? Re-Embodiment ? Eternity
توصیفگر فارسی :
تناسخ نزولی ◄ تناسخ مطلق ◄ ابطال تناسخ ◄ تناسخ صعودی ◄ فلسفه مشاء ◄ حکمت متعالیه ◄ مسخ ◄ معاد ◄ معاد جسمانی ◄ خلود ◄ ابن سینا، حسین بن عبدالله ◄ غزالی، محمد بن محمد ◄ نصیر الدین طوسی، محمد بن محمد ◄ صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم ◄ سبزواری، هادی بن مهد
دانشکده :
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه الهیات
مقطع :
کارشناسی ارشد
استاد راهنما :
علی ارشد ریاحی
استاد مشاور :
جعفر شاه نظری
سال دفاع :
1389
شماره رکورد :
7370
شماره راهنما :
THE2 109
فهرست :
فهرست مطالبعنـوان صفحـهفصل اول: مباحث مقدماتی 1 -1- تاریخچۀ نظریۀ تناسخ ............................................................................................................................... 11- 2- تعریف تناسخ ............................................................................................................................................. 51 - 3- اقسام تناسخ .............................................................................................................................................. 61- 4 - خلاصه و نتیجه .................................................................................................................................... 10 فصل دوم: ادلۀ استحالۀ تناسخ 13 2 - 1- استحالۀ تناسخ در مکتب مشاء .............................................................................................................142-2- استحالۀ تناسخ در حکمت متعالیه ........................................................................................................18 2-3- خلاصه و نتیجه ..........................................................................................................................................26 فصل سوم: رد ادلۀ قائلین به تناسخ 3-1- ردادلۀ قائلین به تناسخ از نظرمکتب مشاء .............................................................................................30 3-2- ردادلۀ قائلین به تناسخ از نظرحکمت متعالیه ......................................................................................31 3-3- خلاصه و نتیجه ........................................................................................................................................ 38فصل چهارم: تفاوت تناسخ با معاد جسمانی 42 4-1- تفاوت تناسخ با معاد جسمانی در مکتب مشاء .................................................................................. 444-2- تفاوت تناسخ با معاد جسمانی در حکمت متعالیه ............................................................................. 464-3- نتیجه و خلاصه ......................................................................................................................................... 48فصل پنجم: تفاوت تناسخ با مسخ 51 5-1- ملاصدرا ....................................................................................................................................................... 525-2- حکیم ملاهادی سبزواری ....................................................................................................................... 535-3- علامه طباطبائی ......................................................................................................................................... 545-4- خلاصه و نتیجه ........................................................................................................................................ 55فصل ششم: مرور و نتیجه گیری57 منابع و مآخذ .................................................................................................................................................................... 63
چکیده :
چکیده : یکی از اشکال اعتقاد به حیات پس از مرگ تناسخ است ؛ تناسخ به این معناست که روح از بدن انسانی به بدن انسان دیگری که کاملاً متفاوت از بدن اولی است ، انتقال یابد . تناسخ دارای اقسام گوناگونی است که از بین این اقسام به تناسخ مطلق ، محدود ، نزولی و صعودی می توان اشاره نمود . همه حکمای اسلامی از جمله حکمای مشاء و متعالیه ، تناسخ را مورد رد و انکار قرار داده اند و با براهینی متعدد به ابطال آن پرداخته اند ، علاوه بر آن ادله قائلین به تناسخ را ذکر نموده و در صدد ابطال آنها برآمده اند . ابن سینا ریشۀ اعتقاد به تناسخ را دو امر می داند : 1- اعتقاد به این که هر چیزی که حدوثش به حدوث مزاج وابسته باشد ، برای آن صورتی در ماده است . 2- اعتقاد به وجود نفوس پیش از بدنها . حکمای حکمت متعالیه دلیل اصلی اعتقاد به تناسخ را ناشی از غفلت از وجود عالم دیگری غیر از این عالم می دانند . در ارتباط با تفاوت تناسخ با معاد جسمانی می توان گفت : که حکمای هر دو مکتب تناسخ را محال دانسته و معاد جسمانی را اثبات کرده اند . اگرچه مشائیان پیرامون مسخ ذکر شده در قرآن و روایات مطلب قابل ذکری عنوان نکرده اند ، اما بر اساس نظر و عقیده آنان در مورد استحالۀ تناسخ می توان در یافت که آنان نیز همانند حکمای حکمت متعالیه تناسخ ملکی را محال و مسخ یا تناسخ ملکوتی را امری جایز دانسته اند . کلید واژه ها : تناسخ ، معاد ، حلول ، خلود
چکیده انگلیسی :
Abstract: One form of the belief in life after death is incarnation; i.e., soul transfers from a human body to another body, which is completely different from the previous one. There are various types of incarnation, such as; absolute incarnation, limited incarnation, ascendant incarnation and declining incarnation. All Islamic philosophers has denied incarnation and rejected it with numerous proves and mentioned arguments of those who believed in incarnation and nullified them. Avicenna says that the root of this belief is: 1. Belief in that anything that its occurrence is depended on temper, there is a form for it in the substance; 2. Belief in that soul exists prior to body. Philosophers of al-hikmat al-muta’li school (Transcendent theosophy) recognize neglecting the futurity as the main reason of this belief. About the difference between incarnation and carnal resurrection, we can say that philosophers of both schools have recognized incarnation as impossible and proved resurrection. However Avicenna and philosophers following him have performed nothing considerable about metamorphosis mentioned in the Quran and traditions, in reference to their theories on transmutation of incarnation it could be understood that they; as Transcendent theosophist have done, recognize carnal incarnation as impossible, and spiritual incarnation as permissible. Keywords: Incarnation, Resurrection, Re-embodiment. Eternity
کلید واژه ها :
تناسخ نزولی ◄ تناسخ مطلق ◄ ابطال تناسخ ◄ تناسخ صعودی ◄ فلسفه مشاء ◄ حکمت متعالیه ◄ مسخ ◄ معاد ◄ معاد جسمانی ◄ خلود ◄ ابن سینا، حسین بن عبدالله ◄ غزالی، محمد بن محمد ◄ نصیر الدین طوسی، محمد بن محمد ◄ صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم ◄ سبزواری، هادی بن مهد
1389
0
صفحه اول :
University of Isfahan Faculty of Literature & Human Sciences Department of Theology M.A.Thesis The Metempsychosis from view point of Prepetetics & Transcendental Sages Supervisor: Dr. Ali Arshad Riahi Advisor: Dr. Jaafar Shahnazari By: Afsaneh Sabbaghan September 2010
فصل اول :
1-12
فصل دوم :
13-29
فصل سوم :
30-41
فصل چهارم :
42-50
فصل پنجم :
51-56
فصل ششم :
57-67