ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
پنجشنبه 9 فرودرین 1403
|
54.89.24.147
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه محمدعلی امیر معزی درباره ی دین علی
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1392
زبان :
Persian
شماره سند :
10508
موضوع :
شیعه شناسی گرایش کلام
پژوهشگر :
سیدمهران طباطبایی پوده
توصیفگر لاتین :
shiite ? religion ? judaism ? ancient Iranian ? ancient religion
توصیفگر فارسی :
شیعه ◄ دین ◄ امیرمعزی، محمدعلی ◄ یهود ◄ ایران باستان ◄ ادیان باستانی ◄ نظریه دین علی
دانشکده :
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه معارف اسلامی
مقطع :
کارشناسی ارشد
استاد راهنما :
مجتبی سپاهی
استاد مشاور :
حسین عزیزی
سال دفاع :
1392
شماره رکورد :
10508
شماره راهنما :
THE2 210
فهرست :
فهرست مطالب:عنوان صفحهفصل اول: کلیاتمقدمه: 31_1_تبیین مسأله پژوهشی و اهمیت آن: 41_2_فرضیات و پرسش ها: 51_3_اهداف: 51_4_کلید واژه ها و اصطلاحات کلیدی: 61-5-روش تحقیق: 71_6_اهمیت و ارزش تحقیق: 71-6-پیشینه ی تحقیق: 91_7_ساختارشناسی تحقیق : 101_8_رویکرد نویسنده ی تحقیق در بررسی تئوری «دین علی»: 11خلاصه و مرور: 12فصل دوم: مبنا شناسی تفکرات امیرمعزی در تبیین تئوری«دین علی»مقدمه: 132_1_تبیین اصول کلی تفکر امیرمعزی: 142_2_روش شناسی امیرمعزی : 152_2_1_روش تاریخی گری : 152_2_2_روش پدیدارشناسانه: 16 عنوان صفحه 2_2_3_رویکرد تلفیقی تاریخی_پدیدارشناسی: 172_3_بررسی پیشینه ی نظریه ی «دین علی»: 18خلاصه و مرور: 19فصل سوم: تبیین و تحلیل تئوری«دین علی»مقدمه: 202_1_ پیدایش شیعه: 212_2_ تاریخ شکل گیری شیعه : 212_3_ اصول اعتقادی شیعه: 222_4_ منابع شیعی: 242_5_ تأثیرپذیری شیعه از یهود: 242_6_ تأثیرپذیری شیعه از ادیان ایران باستان و ایرانیان: 252_7_ تأثیرپذیری شیعه از باورهای اعراب : 252_8_ نقش قرآن در شکل گیری شیعه: 262_9_رویکرد امیرمعزی در استفاده از منابع: 27خلاصه و مرور: 27فصل چهارم: نقد و بررسی تئوری «دین علی»مقدمه: 29عنوان صفحه 3_1_نقد و بررسی شاخصه های تئوری«دین علی»: 303_1_1_ پیدایش شیعه: 303_1_2_تاریخ شکل گیری شیعه : 323_1_3_ اصول اعتقادی شیعه: 333_1_4_ منابع شیعی: 373_1_5_ تأثیرپذیری شیعه از یهود و ادیان ایران باستان: 373_1_6_ تأثیرپذیری شیعه از باورهای اعراب : 373_1_7_ نقش قرآن در شکل گیری شیعه: 383_1_8_ رویکرد امیرمعزی در استفاده از منابع: 383_2_بررسی و نقد موضوعی تئوری «دین علی»: 393_2_1_معنای لغوی و اصطلاحی دین : 393_2_2_«دین علی» در آثار مورخین: 403_2_3_بی همتایی علی(ع): 503_2_4_موضوع مربوط به علی و علویون: 553_2_5_مبنای دین علی(مبانی قرآنی و مبانی پیش از اسلام): 573_2_6_بازتاب ها و واکنش ها: 583_2_7_گسترش دین علی با تأثیرپذیری از عقاید ایرانیان: 583_2_8_بررسی علل نگرش غیر وجودشناسانه مستشرقان به شیعه: 59خلاصه و مرور: 60عنوان صفحه فصل پنجم: آموزه های «دین علی»،تأثیرپذیری یا استقلالمقدمه: 624_1_تأثیرپذیری شیعه در حوزه زمان: 634_1_1_دوره ی قبل از ظهور اسلام: 634_1_1_1_حضور ایرانیان در عربستان پیش از اسلام: 63 4_1_1_1_1_بررسی تأثیر پذیری شیعه به واسطه ی حضور ایرانیان در عربستان پیش از اسلام: 634_1_2_دوره ی پس از ظهور اسلام: 664_1_2_1_ بررسی احتمال تأثیرپذیری پیش از فتح ایران: 66 4_1_2_1_1_بررسی تأثیرپذیری به واسطه یمنیان تأثیرپذیرفته از ایرانیان: 66 4_1_2_1_2_بررسی تأثیرپذیری از عبدالله بن سبأ: 734_1_2_2_تأثیر پذیری پس از فتح ایران: 744_2_تأثیرپذیری از ایرانیان در حوزه های فرهنگی،اعتقادی،علمی و آداب و رسوم: 954_2_1_تأثیرپذیری از ایرانیان در حوزه ی فرهنگی و علمی بر شیعه: 964_2_1_1_ تأثیرپذیری از ایرانیان در حوزه ی فرهنگی و علمی بر شیعه: 964_2_2_ تأثیرپذیری از ایرانیان در حوزه ی آداب و رسوم بر شیعه: 974_2_3_ بررسی تأثیرپذیری از ایرانیان در حوزه ی اصول عقاید بر شیعه 984_2_3_1_بررسی امکان تأثیرپذیری پیامبر(ص) و امامان(ع) در حوزه ی اعتقادی: 984_2_3_2_تأثیرپذیری پیروان ائمه(ع)در ادوار پس از ایشان: 99خلاصه و مرور: 114عنوان صفحه فصل ششم: نتیجه گیریمقدمه 1165_1_تبیین کلی نتایج پژوهش 117خلاصه و مرور: 120پیوست شماره یک: تمایز یا تشابه «دین علی» با ادیان ایران باستان و یهودمقدمه 1211_1_تبیین پیش فرض های تحقیق: 1221_2_بررسی تطبیقی عقاید ادیان ایران باستان و یهود نسبت به شیعه: 1231_2_1_معرفت شناسی: 1231_2_2_هستی شناسی 1241_2_3_انسان شناسی: 1261_2_4_خداشناسی: 1291_2_5_نبوت: 1331_2_6_امامت و خلافت: 1391_2_7_فاطمه(س) شناسی: 1441_2_8_منجی شناس: 1491_2_9_معادشناسی: 1591_2_10_ایمان و کفر و بداء و تقیه و توسل و رجعت و...: 1641_2_11_حدیث ،اجتهاد و فقه: 167عنوان صفحه خلاصه و مرور: 179پیوست شماره دو: ترجمه فصل اول کتاب«معنویت اسلام شیعی:اعتقادات و رسوم»پیشگفتار 181بخش اول:بازتاب های اصطلاح«دین علی» در ریشه های اعتقادی شیعه: 1851)عبارت«دین علی» در آثار مورخین: 1862)بی همتایی علی: 1873)موضوعات مربوط به علی و علویون: 1894)مبنای دین علی: 191مبنای قبل از اسلام: 1955)بازتاب ها و نتیجه گیری: 203بخش دوم:شهربانو، بانوی سرزمین ایران و مادر امامان؛ ارتباط بین ایران قبل از اسلام و شیعه امامیه: 205منابع: 227
چکیده :
چکیده: این رساله پژوهشی است درباره یکی از مهم ترین و بحث انگیزترین مباحث و مسایل تاریخ عقاید و کلام اسلامی یعنی مسأله تأثیرپذیری شیعه از ادیان ایران باستان و یهود که در این راستا به نقد نظریه ی یکی از شناخته شده ترین مستشرقان حال حاضر،یعنی نظریه ی«دین علی» پرفسور محمدعلی امیرمعزی پرداخته شده است. در این رساله با اتخاذ رویکرد وجودشناسانه، مشخص خواهد شد که منشأ پیدایش شیعه را نمی توان صرفا به روابط خویشاوندی علی(ع) نسبت به پیامبر (ص) که مورد تاکید قرآن می باشد و وجود سوابق جانشینی فرزندان انبیای بنی اسرائیل نسبت داد،بلکه ریشه های تشکیل مذهب شیعه را می بایست در سفارشات مکرر پیامبر(ص) نسبت به علی(ع) جستجو نمود. همچنین در مورد تأثیر پذیری جریان شیعه در طول تاریخ از ادیان ایران باستان و یهود باید توجه داشت که عقاید شیعه نسبت به این ادیان در مؤلفه های اعتقادی مختص به خود، دارای کمترین تشابه نسبت به مؤلفه های عام اسلامی می باشد و با بررسی ادوار مختلف تاریخی و در حوزه های گوناگون علمی،فرهنگی و اعتقادی مشخص خواهد شد که به جز در مواردی که عموما مربوط به آداب و فرهنگ می باشد،نمی توان عقاید شیعه را نشأت گرفته از ادیان مذکور دانست. کلید واژه ها: شیعه،دین علی،ادیان ایران باستان،یهود،محمد علی امیرمعزی
چکیده انگلیسی :
Abstract : This latter is a research in the one of the most important and controversial matters in the history of ideology and Islamic theology : Ancient Iranian religions and Jewish influence on Shii. In this regard, we will criticism the "Din Ali" theory of professor Mohammad Ali Amir-Moezzi as one of the best-known contemporary orientalists. In this paper with ontologically approach adopted , will determined the origin of the Shii can not simply limited to relationships between Ali(PBUH) and Mohammad (PBUH) but The emergence of the Shiite religious should find in orders the prophet about Imamate of Ali(PBUH). In addition, about of ancient Iranian religions and Judaism influence on Shii , should be noted that similarity of ancient Iranian religions and Judaism with religious beliefs of the Shii in specific elements is very low rather than general elements. Also study of different historical periods and different fields of science, culture and beliefs shows that emanating religious beliefs of the Shii from ancient iranian religions and Judaism can not be considered ,except in cases where it is usually related to customs and culture. Key words : Shii , Din Ali , Ancient Iranian religions , Judaism , Mohammad Ali Amir-Moezzi
کلید واژه ها :
شیعه ◄ دین ◄ امیرمعزی، محمدعلی ◄ یهود ◄ ایران باستان ◄ ادیان باستانی ◄ نظریه دین علی,shiite ◄ religion ◄ judaism ◄ ancient Iranian ◄ ancient religion
1392
0
صفحه اول :
University of Isfahan Faculty of Literature and Humanities Department of Islamic Studies M.A. Thesis Criticism and review of Mohaammad ali Amir_moezzi views about “Din ali” Supervisor: Dr.Mojtaba Sepahi Advisor: Dr.Hosein Azizi By: Sayyed Mehran Tabatabaei Poode September 2013
فصل اول :
1-12
فصل دوم :
13-19
فصل سوم :
20-28
فصل چهارم :
29-61
فصل پنجم :
62-115
فصل ششم :
116-244