ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
پنجشنبه 9 فرودرین 1403
|
3.230.1.23
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
بررسی عقل گرایی از دیدگاه ملاصدرا و عبدالجبار همدانی
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1390
زبان :
Persian
شماره سند :
9384
موضوع :
فلسفه و کلام اسلامی
پژوهشگر :
محبوبه پهلوانی نژاد
توصیفگر لاتین :
Reason ? Intuition ? Reasoning ? Rationalism ? Transcedent ? Shiites ? Motazilites
توصیفگر فارسی :
عقل ◄ شهود ◄ استدلال ◄ عقل گرایی ◄ حکمت متعالیه ◄ شیعه ◄ معتزله ◄ صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم ◄ همدانی، عبدالجبار ◄ تاویل
دانشکده :
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه فلسفه و کلام اس
مقطع :
کارشناسی ارشد
استاد راهنما :
پروین نبیان
استاد مشاور :
مهدی امامی جمعه
سال دفاع :
1390
شماره رکورد :
9384
شماره راهنما :
THE2 254
فهرست :
فهرست مطالبعنوان صفحه فصل اول: کلیات1-1-تبیین مسئله پژوهشی و اهمیت آن. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-2-فرضیه ها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 1-3-اهداف. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-4-پیشینه تحقیق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21-5-روش تحقیق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31-6-مروری بر فصول پایان نامه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3فصل دوم: عقل گرایی از دیدگاه ملاصدرا2-1-توصیف عقل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52-2-تقسیم بندی عقل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62-3-سیر نزولی و صعودی عقل درحکمت متعالیه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8 2-3-1-عقل در قوس صعود(عقل متصل). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102-3-1-1-جایگاه انسان در نظر ملاصدرا در قوس صعود . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11 2-3-1-1-1-نفس در نظر ملاصدرا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 2-3-1-1-1-1-نسبت میان عقل نظری و عملی از دیدگاه صدرالمتالهین. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .152-3-1-2-نسبت میان دین ومعرفت از نظر صدرا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162-3-2-1-جایگاه معرفت در منظومه دینی از دیدگاه ملاصدرا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16 2-3-1-3-روش شناسی صدرایی در فهم دینی (عقل گرایی در نظام تفکر صدرایی) . . . . . . . . . . . . . . . . .182-3-1-3-1-جایگاه تعقل در نظام تفکر صدرایی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182-3-1-3-1-1-جایگاه استدلال در نظام تفکر صدرایی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20 2-3-1-3-1-2-جایگاه برهان کشفی در نظام تفکر صدرایی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21 2-3-1-3-1-2-1-جایگاه ولایت در نظام تفکر صدرایی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .252-3-1-4-جایگاه وحی در نظام تفکر صدرایی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27 2-3-1-4-1-تاویل در حکمت متعالیه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 عنوان صفحه 2-3-1-4-2-رابطه عوالم سه گانه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292-3-1-4-3-چیستی تاویل در نظرصدرالمتالهین. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .302-3-1-4-3-2-مبانی تاویل در حکمت متعالیه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312-3-1-5-صدرا و انتقادات از تفکرات رایج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342-3-2-عقل در قوس نزول(عقل منفصل). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36فصل سوم: عقل گرایی از دیدگاه عبدالجبار3-1-زمینه های عقل گرایی در میان معتزله . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393-2-جایگاه قاضی در میان معتزله . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413-3-نسبت میان عقل و دین از دیدگاه معتزله . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .423-4-جایگاه عقل از دیدگاه قاضی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .433-4-1-توصیف عقل از دیدگاه قاضی عبدالجبار . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .433-4-2-نسبت میان عقل و دین از نظر قاضی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .443-5-مراتب ادراکی از دیدگاه قاضی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 463-5-1-مرتبه حس از دیدگاه عبدالجبار. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .473-5-2-علم ضروری از دیدگاه قاضی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .483-5-3-ادراک عقلانی (استدلال)از دیدگاه قاضی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 493-5-3-1-عقل در مرتبه اثبات گزاره های دینی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 503-5-3-1-1-توحید در نظر قاضی عبدالجبار . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .503-5-3-1-2-عدل در نظر قاضی عبدالجبار. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .533-5-3-1-3-جایگاه انسان در دیدگاه قاضی عبدالجبار. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . 58 3-5-3-2-جایگاه عقل در مقام تبیین گزاره های دینی از دیدگاه قاضی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .593-5-3-2-1-ورود به مسئله . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .59 3-5-3-2-2-مسئله مجاز در قرآن از دیدگاه قاضی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 603-5-3-2-3-تاویل در نظر قاضی عبدالجبار . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62فصل چهارم مقایسه آراء دو متفکر4-1-توصیف عقل. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . 66عنوان صفحه4-2- توالی اختلاف در عقل گرایی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .694-2-1-مراتب عقل گرایی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69 4-2-2-رابطه انسان و خدا. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .70 4-2-3-تاویل. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .72نتیجه گیری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 منابع و ماخذ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
چکیده :
چکیده همواره گرایش های فکری در عالم اسلام به دو قسم عمده گرایش های عقلی و نقلی تقسیم می شود. پیروان گرایش های نقلی، گروه های ظاهرگرایی چون اشاعره،مشبهه، مجبره و ... می باشند. در حالی که پیروان گرایش های عقل گرایانه را گروه هایی چون شیعه و معتزله تشکیل می دادند. بحث در پژوهش حاضر بر سر مسئله عقل گرایی در تفکر دو متفکر از دو فرقه شیعه و معتزله است. صدرالمتالهین متفکر شیعی و قاضی عبدالجبار متکلم معتزلی.از سویی در نظام تفکر وجود شناسانه صدرالمتالهین، عقل حقیقتی تشکیکی و دارای مراتب بوده که توانایی کشف تجلیات و ظهورات حقیقت هستی را دارد و اعلی مرتبه آن حضور در محضر معلوم و شهود عقلانی آن است و در این مرتبه است که حقیقت شرع با عقل پیوند می خورد . در حالی که در تفکر قاضی عبدالجبار عقل جلوه ای فربه و پررنگ داشته و نهایت مراتب آن معادل عقل استدلالی است. از این رو،عقل به کارگیری شده در نظام تفکری او عقلی محدود به فهم و تحلیل ظواهر بوده و وی همواره در پی هماهنگی گزاره های دینی با یافته های عقلانی خویش می باشد. برون داد اختلاف در نوع نگاه عقلانی به مسائل، شیوه عقل گرایانه قاضی و ملاصدرا را در تحلیل مسائل اساسی دینی به گونه ای واضح از یکدیگر متمایز می نماید. که در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت. کلید واژه : عقل، تاویل، ملاصدرا، عبدالجبار،شهود، استدلال
چکیده انگلیسی :
Abstract: Intellectual tread in the Islamic world is divided into2 kinds of rational & traditional appearance oriented group are like Ashaereh & Mojbereh & Moshabahe while the flower of rationalist treads consist of groups like shia& Motaseleh discution in current research is about rationalism in thinking of two shia& Motaseleh sects.Sadr-al-motoalehin is Shia thinker and Ghazi- abd-al- jabar is Motaslia thinker.In the sadr-al-motoalehin,s existansialism thinking system reason is a sepratable truth that has orders which can understand expression & appearance of the fact of existence the supreme position of it is being in frant of truth &rational understanding and in this position the truth of judge wouid unique with reason while in the Ghazi- abd-al- jabar,s thinking discursive intellect has an especial importance and supreme position of it is discursive intellect. so intellect which is in his mind is limited to the understanding and analysing of appreances and he always want to coardinate religious statements with intellect findings. The out put of such s rational approach to issues is distinction between these two thinker in analysing of religious issues .Which in this research are will discuss about it. Keywords: reasoning, Intellect, Interpretation, sadr-al-motoalehin, abd-al- jabar.
کلید واژه ها :
عقل ◄ شهود ◄ استدلال ◄ عقل گرایی ◄ حکمت متعالیه ◄ شیعه ◄ معتزله ◄ صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم ◄ همدانی، عبدالجبار ◄ تاویل,Reason ◄ Intuition ◄ Reasoning ◄ Rationalism ◄ Transcedent ◄ Shiites ◄ Motazilites
1390
0
صفحه اول :
University of Isfahan Faculty of Literature & Humanities Department of Islamic philosophy & theology M.A.Thesis The study of rationalism from the point of view of Mollasadra & Abd- al jabbar Supervisor: Dr.Parvin.Nabian Advisor: Dr.Mahdi .Emami Jomeh By: Mahbobeh Pahlevani Nejad Febr2012
فصل اول :
1-4
فصل دوم :
5-38
فصل سوم :
39-65
فصل چهارم :
66-82
فصل پنجم :
فصل ششم :