ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
پنجشنبه 9 فرودرین 1403
|
44.192.53.34
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
تحولات بنیادی مورد نیاز دانشگاههای دولتی ایران با رویکردی استراتژیک
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1387
زبان :
Persian
شماره سند :
4984
موضوع :
پژوهشگر :
اکبر نیلی پور طباطبایی
توصیفگر لاتین :
???? ???? Trade management , Strategy , Development plan , Govermental universities , Iran , Organization change
توصیفگر فارسی :
مدیریت بازرگانی ? 1387 ? استراتژیک ? برنامه ریزی توسعه ? دانشگاههای دولتی ? ایران
دانشکده :
دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه مدیریت
مقطع :
دکتری مدیریت بازرگانی
استاد راهنما :
دکتر علی عطافر
استاد مشاور :
سال دفاع :
1387
شماره رکورد :
4984
شماره راهنما :
MAN3 2
فهرست :
فهرست مطالبعنوان صفحهفصل اول : کلیات تحقیقمقدمه .................................................................................................................................................................................... 11-1 شرح و بیان مسئله تحقیق .................................................................................................................................... 31-2 اهمیت و ارزش تحقیق ............................................................................................................................................ 61-3 اهداف تحقیق ............................................................................................................................................................ 91-4 فرضیه های تحقیق .................................................................................................................................................... 91-5 کاربرد نتایج تحقیق ..................................................................................................................................................101-6 فرآیند تحقیق .......................................................................................................................................................... 11 1-7 تعریف واژگان تخصصی ..........................................................................................................................................141-8 مباحث فصول آینده ................................................................................................................................................ 15فصل دوم : ادبیات تحقیق مقدمه ................................................................................................................................................................................ 16 2-1 تاسیس دانشگاه ..................................................................................................................................................... 17 2-1-1 دانشگاه های دولتی ایران ............................................................................................................................. 22 2-1-1-1 بخش آموزش عالی ................................................................................................................................... 22 2-1-1-2 ساختار کلی بخش آموزش عالی ......................................................................................................... 22 خلاصه ............................................................................................................................................................................. 25 2-2 ماهیت تحول سازمانی ..................................................................................................................................... 26 مقدمه ............................................................................................................................................................................. 26 2-2-1 ماهیت سازمانی دانشگاه ها ..................................................................................................................... 27 2-2-2 تحول سازمانی ............................................................................................................................................. 28 2-2-3 نظریه سیستم ها ........................................................................................................................................ 32 2-2-4 تحول بنیادی ............................................................................................................................................... 40 عنوان صفحه 2-2-5 مدل ها و تئوری های تحول ...................................................................................................................... 44 2-2-5-1 مدل لوین .................................................................................................................................................. 44 2-2-5-2 مدل لیپت ، جین ، واتسون و وستلی ................................................................................................ 46 2-2-5-3 مدل پوراس ................................................................................................................................................ 47 2-2-5-4 مدل استربل ............................................................................................................................................. 48 2-2-5-5 مدل پاسکال و آتوس ............................................................................................................................. 49 2-2-5-6 مدل ویسبورد ......................................................................................................................................... 50 2-2-5-7 مدل کاتر .................................................................................................................................................. 51 2-2-5-8 مدل نادلر و تاشمن ............................................................................................................................... 52 2-2-5-9 مدل برک و لیتوین.................................................................................................................................... 53 خلاصه .......................................................................................................................................................................... 552-3 تحول عملی در دانشگاه ها ............................................................................................................................ 57 مقدمه .......................................................................................................................................................................... 57 2-3-1 سند چشم انداز بیست ساله در افق 1404 ........................................................................................ 57 2-3-2 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور.................................................... 59 2-3-3 ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه..................................................................................................... 61 خلاصه........................................................................................................................................................................... 692-4 تحقیقات انجام شده......................................................................................................................................... 70 مقدمه..............................................................................................................................................................................70 2-4-1 رسالت و اهداف دانشگاه ها ............................................................................................................... 71 2-4-2 مولفه های تحول در دانشگاه ها ........................................................................................................... 75 2-4-2-1 مسئولیت پذیری.................................................................................................................................. 81 2-4-2-2 پاسخ گویی ......................................................................................................................................... 81 2-4-2-3 استقلال ............................................................................................................................................. 83 2-4-2-4 آزادی علمی.......................................................................................................................................... 89 2-4-2-5 تامین بودجه........................................................................................................................................... 92 2-4-2-6 نقش دولت.............................................................................................................................................. 93 2-4-2-7 نقش وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری.............................................................................................. 97 2-4-2-8 نقش هیات های امنا.............................................................................................................................. 98 2-4-2-9 جهانی شدن......................................................................................................................................... 102 2-4-2-10 کار آفرینی............................................................................................................................................... 108 2-4-2-11 بهبود کیفیت......................................................................................................................................... 112 2-4-2-12 مشتری محوری و نیازهای بازار...........................................................................................................114 2-4-2-13 توسعه علم و فناوری........................................................................................................................... 116 2-4-2-14 پژوهش محوری................................................................................................................................... 122 2-4-2-15 فناوری اطلاعات و ارتباطات............................................................................................................ 123 2-5 خلاصه................................................................................................................................................................ 125 نتیجه گیری فصل دوم..................................................................................................................................................126 فصل سوم : روش تحقیق مقدمه........................................................................................................................................................................... 1283-1 مدل و الگوی تحقیق........................................................................................................................................ 1283-2 روش تحقیق.......................................................................................................................................................... 1313-3 قلمرو موضوعی تحقیق........................................................................................................................................ 131 3-4 قلمرو مکانی تحقیق............................................................................................................................................. 1313-5 قلمرو زمانی تحقیق.............................................................................................................................................. 1343-6 جامعه آماری تحقیق..............................................................................................................................................1343-7 روش نمونه گیری...................................................................................................................................................134 3-8 متغیر های تحقیق.................................................................................................................................................135 3-8-1 شیوه اندازه گیری متغیر ها............................................................................................................................135 3-8-2 ابزار اندازه گیری و تجزیه و تحلیل داده ها ........................................................................................... 1353-9 روش های گردآوری داده ها............................................................................................................................... 1363-9-1 روش سند کاوی..................................................................................................................................................1363-9-2 روش مقیاسی..................................................................................................................................................... 1363-9-3 روایی مقیاس....................................................................................................................................................... 143 3-9-4 پایایی مقیاس.......................................................................................................................................................143 3-10 خلاصه .........................................................................................................................................................................146 فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها مقدمه........................................................................................................................................................................... 1474-1 تجزیه و تحلیل یافته های مقیاس .......................................................................................................... 147 4-1-1 مشخصه های فردی پاسخ گویان.......................................................................................................... 147 4-1-2 میانگین حیطه ها در وضعیت موجود و مطلوب.................................................................................. 152 4-1-3 تحلیل میانگین یافته ها...........................................................................................................................155 4-1-4 آزمون کولموگروف اسمیرنف................................................................................................................. 1754-2 فرضیه های تحقیق....................................................................................................................................... 176 4-3 آزمون فرضیه ها............................................................................................................................................. 1784-3-1 فرضیه اول تحقیق.................................................................................................................................... 1784-3-2 فرضیه دوم تحقیق....................................................................................................................................1804-3-3 فرضیه سوم تحقیق...................................................................................................................................1824-3-4 فرضیه چهارم تحقیق................................................................................................................................1844-3-5 فرضیه اصلی تحقیق..................................................................................................................................1854-4 آزمون فریدمن.......................................................................................................................... .....................1874-5 آزمون تعقیبی t زوجی ..............................................................................................................................1924-5-1 مولفه های حیطه رسالت و اهداف ....................................................................................................... 1924-5-2 مولفه های حیطه استراتژی ها و خط مشی ها ................................................................................ 193 4-5-3 مولفه های حیطه ساختار و وظایف .................................................................................................... 1964-5-4 مولفه های حیطه عوامل محیطی و گروه های ذینفع ....................................................................... 1984-6 خلاصه ........................................................................................................................................................... 200 فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات مقدمه........................................................................................................................................................................ 201 5-1 نتایج فرضیه ها................................................................................................................................................ 203 5-1-1 تحولات در رسالت و اهداف دانشگاه ها ............................................................................................... 203 5-1-2 تحولات در استراتژی ها و خط مشی ها............................................................................................... 205 5-1-3 تحولات در ساختار و وظایف دانشگاه ها .............................................................................................. 207 5-1-4 تحولات در عوامل محیطی و گروه های ذینفع ................................................................................. 211 5-1-5 سناریوهای پیشنهادی برای تحول در دانشگاه ها................................................................................ 216 5-1-5-1 دانشگاه کارآفرین..................................................................................................................................... 217 5-1-5-2 دانشگاه پایدار.......................................................................................................................................... 221 5-1-5-3 دانشگاه استراتژی محور........................................................................................................................... 223 5-1-5-4 دانشگاه مشتری محور............................................................................................................................... 227 5-2 مدل دانشگاه ایران 1404................................................................................................................................ 2305-3 محدودیت های تحقیق .................................................................................................................................... 2325-3 -1 محدودیت های پژوهشی ...................................................................................................................... 2325-3 -2 محدودیت های اجرایی ......................................................................................................................... 2335-4 پیشنهادات........................................................................................................................................................... 234 5-4-1 پیشنهادات کاربردی ............................................................................................................................. 234 5-4-2 پیشنهادات برای پژوهش های آینده.................................................................................................. 238 5-5 خلاصه................................................................................................................................................................... 239پیوست شماره یک – مقیاس پژوهش.........................................................................................................................242پیوست شماره دو – محاسبات آماری......................................................................................................................... 248 منابع و ماخذ ................................................................................................................................................................ 272
چکیده :
چکیده با ابلاغ سند چشم انداز بیست ساله ، مسیر تکامل توسعه در دو دهه آینده کشور ترسیم گردید . بر اساس این سند ، ایران باید در افق 1404 کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی ، علمی و فناوری در سطح منطقه ، با هویت اسلامی و انقلابی ، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل باشد . در همین راستا اهداف چهار برنامه پنج ساله توسعه باید بتواند ایران را در بیست سال آینده به سر منزل مقصود برساند . برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که از سال 1384 شروع و تا پایان سال 1388 به اتمام خواهد رسید ، سرآغازی بر این مسیر پر چالش است . اهم آنچه در برنامه چهارم در رابطه با موقعیت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی بر آن تاکید شده است را می توان در ماده 49 مشاهده نمود . مفاد ماده مذکور ، انجام تحولات بنیادی در دانشگاه ها را غیر قابل اجتناب نموده است . از این رو پژوهش حاضر در صدد است تا با روش های توصیفی ، پیمایشی و تحلیلی ضمن شناسایی حیطه های ضروری برای تحولات بنیادی در دانشگاه ها ، اولویت و چگونگی تحولات مورد نیاز را با دیدگاهی استراتژیک مورد بررسی قرار دهد . برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه و برای تحلیل اطلاعات نیز از روشهای آماری بهره گیری شده است . قلمرو مکانی تحقیق وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و دانشگاه های دولتی ایران ، و جامعه آماری آن نیز وزیر ، معاونین وزیر و مدیران ارشد وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و کلیه رؤسا و معاونین دانشگاه ها ، رؤسا و معاونین دانشکده ها در سالهای تحصیلی 86- 85 و 87-86 می باشند . یافته های تحقیق نشان دهنده آن است که تحولات بنیادی در چهار حیطه "رسالت و اهداف" ،" استراتژی ها و خط مشی ها " ، " ساختار و وظایف " ، و " عوامل محیطی و گروههای ذینفع " مورد نیاز دانشگاه ها می باشد . در حیطه رسالت و اهداف ؛ " بهبود کیفیت و کمیت پژوهش " ، در حیطه استراتژی ها و خط مشی ها ؛ " جهانی شدن" ، در حیطه ساختار و وظایف ؛ " ارائه خدمات تخصصی " و در حیطه عوامل محیطی و گروه های ذینفع ؛ " هیات های امنای دانشگاه ها " ، الویت های اصلی برای انجام تحولات مورد نیاز شناخته شدند. همچنین در بین حیطه های ذکر شده ، حیطه "رسالت و اهداف "به عنوان مهمترین حیطه برای تحولات بنیادی در دانشگاه های دولتی از سوی پاسخ دهندگان معرفی شده است. واژگان کلیدی : استراتژیک ، برنامه های توسعه ، تحولات بنیادی ، چشم انداز 1404 ، دانشگاه های دولتی ایران
چکیده انگلیسی :
Abstract: By announcing the document of 20 years Vision, the developmental path of Iran was designed for two next decades. According to this document, Iran must be a developed country in 1404 Vision with the first position in economic, scientific, and technological areas and with effective interaction in international relations in the Middle East. According to the goals of four next five-year development acts, Iran should be able to attain its great objectives in next 20 years. The 4th Economical, Social, and Cultural Developmental Act, has been approved for the years of 1384-1388.The major issues about the situation of public universities, which have been emphasized in the 4th Act could be seen under the article No. 49. The content of this article make fundamental changes in universities unavoidable. This research tries to explore the necessities of required changes and the way of implementing them by the use of descriptive, explorative and analytic methods with strategic approach. The data and information were gathered by questionnaire and analyzed through statistical methods. This research has been done in Ministry of Science, Research and Technology ( MSRT ), and Iranian public universities. The statistical populations were minister, deputies and all of the top managers of the MSRT and all of the deans and deputies of the universities, and the faculties in 1385-1386 and 1386-1387 academic years. Findings show that it is needed to transform the universities in four areas which are: “missions and goals”, “strategies and policies”, “structures and tasks”, “environmental factors and stakeholders”. In these four areas, the main priorities for fundamental changes were determined as, “improving the quality and quantity of researches”; “globalization”; “providing professional services”; and “Board of Trustees”, respectively. Keywords : Fundamental changes- Public universities- Strategic perspective-1404 Vision of Iran
کلید واژه ها :
مدیریت بازرگانی ? 1387 ? استراتژیک ? برنامه ریزی توسعه ? دانشگاههای دولتی ? ایران,تحول سازی Trade management , Strategy , Development plan , Govermental universities , Iran , Organization change
1387
0
صفحه اول :
University of Isfahan Faculty of Administrative Sciences & Economics Department of Management Ph.D. Thesis Fundamental Changes Required in Iran’s Public Universities; a Strategic Perspective Supervisor: Dr. Ali Attafar Advisor: Dr. Mohamad Esmaeil Ansari Dr. Houshang Talebi By: Seyed Akbar Nilipour Tabatabaei December 2008
فصل اول :
فصل دوم :
فصل سوم :
فصل چهارم :
فصل پنجم :
فصل ششم :