ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
جمعه 10 فرودرین 1403
|
44.220.251.57
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
بررسی رابطه میان رشد طبقه متوسط جدید و افزایش تقاضا برای مشارکت سیاسی﴿1387-1375﴾ مورد مطالعه:شهر اصفهان
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1389
زبان :
Persian
شماره سند :
6915
موضوع :
علوم سیاسی
پژوهشگر :
نجات محمدی فر
توصیفگر لاتین :
Political Sciences ? Political Participation ? Isfahan ? Social Stratification ? Social Class ? Middle Class ? Demand Increase ? Political Knowledge
توصیفگر فارسی :
علوم سیاسی ◄ مشارکت سیاسی ◄ اصفهان ◄ قشربندی اجتماعی ◄ طبقه اجتماعی ◄ طبقه متوسط ◄ افزایش تقاضا ◄ آگاهی سیاسی
دانشکده :
دانشکده علوم اداری و اقتصاد
مقطع :
کارشناسی ارشد
استاد راهنما :
حسین مسعودنیا
استاد مشاور :
امیر مسعود شهرام نیا
سال دفاع :
1389
شماره رکورد :
6915
شماره راهنما :
POL2 75
فهرست :
فهرست مطالبعنوان صفحه فصل اول: کلیات پژوهش1-1- مقدمه11-2- طرح مسئله31-3- ضرورت و اهمیت تحقیق61-4- اهداف تحقیق81-5- روش تحقیق81-6- پیشینه تحقیق91-7- نکات قوت و ضعف کارهای انجام شده141-8- مفاهیم کلیدی151-9- سازماندهی تحقیق17فصل دوم: چارچوب نظری2-1- مقدمه192-2- نظریه های مهم درباره قشربندی اجتماعی212-2-1- دیدگاه طبیعت گرایان در باره قشربندی اجتماعی212-2-2- دیدگاه اندیشمندان قرون جدید در باره قشربندی اجتماعی242-2-3- نظریه های جامعه شناسان کلاسیک در باره قشربندی اجتماعی262-2-4- نظریات جامعه شناسان معاصر در باره قشربندی اجتماعی312-2-5- نظریه های مربوط به طبقه متوسط جدید در جوامع سرمایه داری402-2-6- نظریه های مربوط به طبقه متوسط جدید در کشورهای خاورمیانه و ایران482-3- نظریات مرتبط با مشارکت سیاسی: رویکردهای جامعه شناسی سیاسی572-3-1- نظریه هانتینگتون و نلسون592-3-2- نظریه برادول602-3-3- نظریه میل براث و گوئل602-3-4- نظریه اولسون622-3-5- نظریه واکاری622-4- بهره گیری از نظریات فوق در پژوهش حاضر632-4-1- مقدمه632-4-2- جمع بندی642-4- 3- مدل تجربی تحقیق682-5- سوألات تحقیق702-6- فرضیات تحقیق71فصل سوم: روش شناختی تحقیق3-1- مقدمه723-2- روش تحقیق733-3- ابزار گردآوری داده ها743-4- جامعه آماری753-5- شیوه نمونه گیری وحجم نمونه763-6- روایی و پایایی773-7- اصول اخلاقی در تحقیق783-8- تکنیکهای تجزیه و تحلیل داده ها793-9- تعریف نظری و عملیاتی متغیرها79فصل چهارم: فرایند شکل گیری و رشد طبقه متوسط جدید در ایران4-1- مقدمه83 4-2- ساختار طبقاتی ایران بعد از مشروطیت(ازمشروطیت تا دوران جمهوری اسلامی)854-3- بررسی ساختار طبقه متوسط(سنتی و جدید) در ایران894-4- طبقه متوسط سنتی904-5- الگوی مناسب در توضیح طبقه متوسط جدید در ایران974-6- طبقه متوسط جدید974-7- ویژگی های طبقه متوسط جدید1154-8- نقش طبقه متوسط جدید در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ1174-9- جمع بندی119فصل پنجم: تجزیه و تحلیل داده ها5-1- مقدمه122 5-2- ویژگیهای اقتصادی- اجتماعی پاسخگویان1225-3- تحلیل توصیفی1235-4- آزمون سوألات1385-5- رگرسیون چندمتغیره148فصل ششم: بحث و نتیجه گیری6-1- بحث و نتیجه گیری 153 6-2- محدودیت های تحقیق 161 6-3- پیشنهادات 162پیوست ها 163منابع و مآخذ 168
چکیده :
چکیده یکی از مسائل اساسی در حوزه جامعه شناسی سیاسی، بررسی نقش طبقه متوسط جدید می باشد. طبقه متوسط جدید از جمله نیروهای تأثیرگذار بر تحولات سیاسی و اجتماعی ایران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می¬باشند به گونه ای که هر نوع بی توجهی به نقش و مطالبات این گروه تبعات و پیامدهای ناگواری به دنبال خواهد داشت. لذا با توجه به رشد سریع طبقه متوسط جدید بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه از دهه70 به بعد، تقاضا برای مشارکت سیاسی از سوی این گروه در نهادهای اجتماعی و مدنی افزایش یافته است. سوال اصلی این پژوهش این بوده است که: آیا بین رشد طبقه متوسط جدید و افزایش تقاضا برای مشارکت سیاسی رابطه وجود دارد؟ روش تحقیق در این پژوهش به شیوه پیمایش بوده است. نمونه تحقیق 350 نفر از دانشجویان، اساتید دانشگاه، معلمان و روزنامه نگاران ساکن شهر اصفهان می باشند. داده های آن از طریق پرسشنامه ساختار یافته گردآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS تحت محیط ویندوز تجزیه و تحلیل شدند. چارچوب نظری این تحقیق برگرفته از نظریات علوم سیاسی و اجتماعی در قالب دیدگاههای انتقادی می باشند. برای ارزیابی پایایی ابزار تحقیق از روش کرونباخ و در جهت روایی از روایی صوری استفاده شده است. فرضیات با استفاده از آزمون T و F سنجیده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که رشد تقاضا برای مشارکت سیاسی در میان اقشار مختلف طبقه متوسط جدید در شهر اصفهان یکسان نمی باشد. به عنوان مثال میانگین این گرایش در میان دانشجویان(03/48) و روزنامه نگاران(64/46) است حال آنکه این گرایش در میان اساتید دانشگاه(20/45) و معلمین(44/41) می باشد. همچنین از 16 سوأل مطرح شده در این تحقیق 11سوأل دارای رابطه معنادار بین متغیرهای مستقل با متغیر وابسته بوده و در 5 سوأل دیگر این رابطه معنادار نبوده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقلی همچون سن، محل سکونت، تحصیلات، میزان درآمد و سلوک روانی با افزایش تقاضا برای مشارکت سیاسی رابطه معناداری وجود ندارد، در حالیکه عواملی چون آگاهی سیاسی، فردگرایی، محیط سیاسی، شیوه زندگی و رسانه های جمعی بر افزایش میزان تقاضا برای مشارکت سیاسی تأثیرگذار بودند. واژگان کلیدی: طبقه متوسط جدید، مشارکت سیاسی، نوسازی، قشربندی اجتماعی، اصفهان.
چکیده انگلیسی :
Abstract One of the most basic issues in the area of political sociology is the examination of the role of new middle class. This new middle class is considered as one of the forces effective on social and political changes in Iran, before and after the Islamic Revolution, in such a way that any inattention to the role and needs of this class could be followed by unpleasant consequences. Therefore, with respect to the rapid growth of the new middle class after the Islamic Revolution, especially since 70s decade (1991-2001), requests for political participation in civil and social institutes have been increased by this class. The main question of this research is: Is there any relationship between the growth of the new middle class and increase in requests for political participation? The research method is survey. The research sample consists of 350 university students, university professors, teachers and journalists residing in Isfahan. The data was collected by using structured questionnaire and analyzed by SPSS under Windows. The conceptual framework of this study is drawn from the ideas of social and political sciences in the form of critical points of view. For evaluation of research instrument's reliability Cronbach’s Alpha was used and for its validation face validity was employed. Findings indicate that the growth of requests for political participation is not identical among different strata of the new middle class. For example, the mean of this trend among students is 48.03 and among journalists is 46.64 whereas this mean for professors equals 45.20 and for teachers is 41.44. Furthermore, of 16 questions presented in this study, 11 questions have shown significant relationship between dependant and independent variables. Findings of this research also show that there is no significant relationship between independent variables such as, age, residence, education, income level and mental behavior, and increase in requests for political participation whereas factors like political awareness, individualism, political context, way of life and mass media are effective on the extent of requests for political participation. Keywords: New middle class, political participation, Social stratification, Modernization, Isfahan.
کلید واژه ها :
علوم سیاسی ◄ مشارکت سیاسی ◄ اصفهان ◄ قشربندی اجتماعی ◄ طبقه اجتماعی ◄ طبقه متوسط ◄ افزایش تقاضا ◄ آگاهی سیاسی,Political Sciences ◄ Political Participation ◄ Isfahan ◄ Social Stratification ◄ Social Class ◄ Middle Class ◄ Demand Increase ◄ Political Knowle
1389
0
صفحه اول :
University of Isfahan Faculty of Economics and Administrative Sciences Department Political Sciences M.A. Thesis A Study on Relationship Between Growth of New Middle Class and Increasing Demand for Political Participation 1996-2008 Case study: Isfahan Supervisor: Dr. Hosin masoudnia Advisor: Dr. Amir Masoud Shahramnia By: Nejat Mohammadifar September 2010
فصل اول :
1-18
فصل دوم :
19-71
فصل سوم :
72-82
فصل چهارم :
83-121
فصل پنجم :
122-152
فصل ششم :
153-177