ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
سه شنبه 29 اسفند 1402
|
54.84.65.73
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
تاثیرات جهانی شدن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با تاکید برشاخص های سیاسی - فرهنگی
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1384
زبان :
Persian
شماره سند :
3938
موضوع :
پژوهشگر :
شعبان جوادپور
توصیفگر لاتین :
???? ??? ?????? Globalization ? National security ? Islamic republic of Iran ? Political dimensions ? Cultural dimensions
توصیفگر فارسی :
علوم سیاسی ◄ 1384 ◄ جهانی شدن ◄ امنیت ملی ◄ جمهوری اسلامی ایران ◄ شاخص های سیاسی
دانشکده :
دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه
مقطع :
کارشناسی ارشد علوم سیاسی
استاد راهنما :
دکتر محمد علی بصیری
استاد مشاور :
سال دفاع :
1384
شماره رکورد :
3938
شماره راهنما :
POL2 19
فهرست :
فهرست مطالبعنوان صفحهفصل اول : کلیات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . شرح و بیان مسئله پژوهشی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 پیشینه و تاریخچه موضوع . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 اهداف تحقیق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 اهمیت و ارزش تحقیق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 کاربرد و نتایج تحقیق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 فرضیه ها یا سؤالهای ویژه تحقیق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 روش تحقیق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 مشکلات تحقیق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 سازماندهی تحقیق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7فصل دوم : جهانی شدن و امنیت ملی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 2-1- جهانی شدن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 2-1-1- تاریخ اصطلاح جهانی شدن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 2-1-2 – جهانی شدن از دیدگاه اندیشمندان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 2-1-3- رویکردهای مختلف نسبت به جهانی شدن . . . . . . . . . . . . . . 18 2-1-3-1- رویکرد رئالیستی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 2-1-3-2- رویکرد مارکسیستی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 2-1-3-3- رویکرد لیبرالیستی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 2-1-3-4- رویکرد رفتارگرایی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 2-1-4- جهانی شدن؛ پروژه یا پروسه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 2-1-4-1- پروژه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 2-1-4-2- پروسه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 2-1-4-3- پروسة مختوم به پروژه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 2-1-4-4- پروسه در عین پروژه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 2-1-5- عوامل مؤثر بر جهانی شدن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 2-1-6- جهانی شدن؛ فرصتها و تهدیدها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 عنوان صفحه 2-1-6-1- فرصتها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 2-1-6-2- تهدیدها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 نتیجه گیری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 2-2- امنیت ملی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33 2-2-1- مفهوم امنیت ملی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 2-2-2- گفتمانهای امنیت ملی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 2-2-2-1- گفتمان سنتی امنیت ملی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 2-2-2-2- گفتمان مدرن امنیت ملی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 2-2-2-3- گفتمان پسامدرن امنیت ملی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38 2-2-3- دوره های مختلف نگرش به امنیت ملی . . . . . . . . . . . . . . . . . 39 2-2-4- ویژگی های امنیت ملی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 2-2-5- دیدگاههای امنیت ملی از منظر روابط بین الملل . . . . . . . . . . 42 2-2-5-1- دیدگاه آرمانگرایان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 2-2-5-2- دیدگاه واقع گرایان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44 2-2-5-3- دیدگاه جهان گرایان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 2-2-6- گفتمانهای امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران . . . . . . . . . 45 2-2-6-1- نگرش ارزشی - فرهنگی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46 2-2-6-2- برداشت سخت افزاری و نرم افزاری از امنیت . . . . . . . . . 47 2-2-6-3- مشروعیت نظام سیاسی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 2-2-6-4- روند سیاست خارجی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49 2-2-7- تحدید حقوقی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران . . . . . . . . . 50 نتیجه گیری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 2-3- جهانی شدن و امنیت ملی (از منظر تئوریک) . . . . . . . . . . . . . . . . 53 مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53 2-3-1- تأثیرات سیاسی جهانی شدن بر امنیت ملی از بعد تئوریک. . . 55 2-3-2- تأثیرات فرهنگی جهانی شدن بر امنیت ملی از بعد تئوریک. . . 61 نتیجه گیری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68فصل سوم : جهانی شدن و آثار و پیامدهای آن بر امنیت ملی ایران . . . . . . . . مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69عنوان صفحه 3-1- تأثیرات سیاسی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 3-1-1- جهانی شدن دولت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 3-1-1-1- حاکمیت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71 3-1-1-1- 1- تکنولوژی اطلاعات و حاکمیت . . . . . . . . . . . . . . . . . 74 3-1-1-1- 2- وابستگی متقابل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 3-1-1-1- 3- سازمانهای بین المللی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76 3-1-1-1- 3-1- آژانس بین المللی انرژی اتمی . . . . . . . . . . . . . . . 79 3-1-1-1- 3-2- کمیسیون حقوق بشر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80 3-1-1-2- حکومت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82 3-1-1-2- 1- تحلیل سیستمی دیوید ایستون . . . . . . . . . . . . . . . . 83 3-1-1-2- 2- تحلیل سیستماتیک سیستم سیاسی در روند جهانی شدن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 3-1-1-2- 3- قابلیت سیستمی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 3-1-1-2- 4- استقرار دمکراسی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 3-1-1-3- مردم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 3-1-1-3- 1- جمعیت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 3-1-1-3- 2- قومیت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91 3-1-1-4- سرزمین . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93 3-1-1-4- 1- جوامع مجازی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 3-1-1-4- 2- مرزها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94 3-2- تأثیرات فرهنگی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97 3-2-1- گسترش اجتناب ناپذیر ارتباطات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 3-2-1-1- چهرة نامحسوس قدرت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99 3-2-1-2- کارگزار جهانی شدن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100 3-2-1-3- موازنه پرداخت منفی فرهنگی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101 3-2-2- هویت ملی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103 3-2-2-1- چالش سیاسی فرهنگی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104 3-2-2-2- واهمگرایی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 3-2-2-3- نسبیت گرایی هویتی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105 3-2-3- دین و جهانی شدن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106 3-2-3-1- رویکرد نظری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107 عنوان صفحه 3-2-3-2- تضادها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108 3-2-4- فرهنگ زدایی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109 3-2-4-1- شکل گیری فرهنگ واحد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110 3-2-4-2- تهاجم فرهنگی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112فصل چهارم : راهکارهای امنیتی برای جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با جهانی شدن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 4-1- افزایش توان سیاسی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114 4-2- گفتگوی تمدنها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117 4-3- توسعة پایدار و همه جانبه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118 4-4- وفاق اجتماعی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 4-5- منطقه گرایی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 4-6- برنامه ریزی جهت سهم گیری از بازارهای جهانی . . . . . . . . . . . . . 122 4-7- تلاش در جهت کاهش زمینه های رویارویی با مراکز ثقل قدرت درنظام بین الملل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123 4-8- مزیت نسبی فرهنگی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124 4-9- تقویت باورها و ارزش ها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125 4-10- مدیریت تغییر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126 4-11- پروسة اجتهاد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127 4-12- استراتژی امنیت ملی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128 نتیجه گیری . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129 منابع و مأخذ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
چکیده :
یکی از پدیده هایی که امروزه در کلیه عرصه های زندگی مدرن در حال جریان است؛ پدیده ای است که از آن تحت عنوان جهانی شدن یاد می شود. بروز این پدیده در عرصه حاضر موجب تغییر و تحولات بسیاری در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و در عرصه داخلی و بین المللی شده و کشورهای بسیاری را به چالش کشانده است و همانند یک انقلاب عمیق جهانی ساختارها را در هم ریخته و امنیت و سلامتی را تهدید می کند. لذا در این رساله با روش توصیفی – تحلیلی به دنبال تبیین آثار جهانی شدن بر امنیت ملی ج.ا.ا. هستیم تا به راهکارهایی برای تقلیل منفی آن دست یابیم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دولت انقلابی و به جهت اهمیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک یکی از مناطق جهان است که اولاً با پدیدة جهانی شدن به طور آشکار در تعامل است و به عنوان یک واحد اجتماعی در دنیای رو به جهانی شدن با چالش طاقت فرسایی برای تعیین جایگاهی مناسب برای تاریخ آینده مواجه است و ثانیاً جهانی شدن برای نظامهایی مثل ایران که دوران تثبیت و تقویت زیرساختهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و . . . را طی می کند و به تبع قابلیت انطباق سریع با شرایط و محیط متحول را ندارد، بسیار چالش انگیز و حتی از لحاظ امنیتی می تواند تهدیدزا باشد. در حال حاضر تحت تأثیر جهانی شدن در بعد سیاسی باتوجه به کاهش کنترل حکومتها بر جوامع و عدم کنترل دولت بر سرزمین و مرزها، حضور جدی تر سازمانهای غیردولتی و بین المللی، افزایش نیروهای نفوذکنندة متقابل و چارچوب های در حال تحول داخلی و خارجی، انقلاب فراگیر و جهانی انتظارات فزاینده، افزایش تنشهای قومی و ظهور جنبش های جدایی طلب فروملی، فشار بی امان نوآوریهای تکنولوژیک، جهانی شدن سرمایه و سرمایه داری، ابهام در منابع گذشته اقتدار و مشروعیت، تغییر محیط امنیتی و . . . و از بعد فرهنگی ظهور فرهنگ مسلط جهانی و ارزشهای جهانی، شناورشدن مفاهیم فرهنگی، تضعیف هویتها و روی کارآمدن هویت مجازی، ایجاد جوامع مجازی، گسیختگی های اجتماعی، فرهنگ مجازی، جامعة شبکه ای، عدم انطباق سریع فرهنگ ها به علت ســـــرعت تغییرات جهانی، بیگانگی از گذشته و کاهش مشروعیت حال، ناامنی فرهنگی، موازنة پرداخت منفی فرهنگی و جریان نابرابر اطلاعات، واهم گرایی و نسبی گرایی فرهنگی، زیر سوآل رفتن ارزشها، هنجارها و ایستارها و . . . را به عنوان تهدیدات امنیتی جوامع و ازجمله برای جمهوری اسلامی ایران می توان برشمرد. جمهوری اسلامی ایران برای تقلیل آثار سوء امنیتی جهانی شدن نیازمند استفاده از راهکارهایی همانند: افزایش توان سیاسی، توسعه همه جانبه و پایدار، همبستگی و وفاق اجتماعی، منطقه گرایی، برنامه ریزی جهت سهم گیری از بازار جهانی، تلاش در عدم رویارویی با مراکز ثقل قدرت در نظام بین الملل، مفاهمه و گفتگوی تمدنی در روابط خارجی، ایجاد مزیت نسبی فرهنگی، تقویت باورها و ارزشها، مدیریت تغییر، پروسة اجتهاد و تدوین یک استراتژی امنیت ملی است تا بتواند از فرصتهای ناشی از جهانی شدن به نحو شایسته استفاده نماید.
چکیده انگلیسی :
Abstract: From political perspective ,impact of globalization on security treats of societies as well as Iran are: decrease of state control on societies and the losing state control on territory and boundaries, more serious engagement of international organization, elevation of influential forces and changing external and the internal frameworks, intensive expectations, increase of ethnic dispute and emerging of local separatists movements, pressure of technological innovation, globalization of capital and capitalism, vague in former source of legitimacy and authority and environmental security change. As far as cultural impact are concern, domination of global culture and values, weakening of identities, and emerging duplicated identities and societies, social disruption, unreal culture, networking societies, unmachness because of speed of global change, alienation from the past and decrease of legitimacy at present, culture insecurity, negative culture payment and the unequal stream of information, questioning values and norms, make security treat on societies and Islamic Republic of Iran as well. In terms of decreasing security negative effects of globalization, Islamic republic of Iran needs to use such strategies like: increasing political potential, sustainable development, unity and cultural correlation, regionalism, programs for getting quota from global market, unchallenging international power cores, mutual understanding and the dialogue of civilization in field of foreign relations, creating cultural advantages, strengthening values and believes, changing management, making national strategy, to make best use of opportunities derived from globalization.
کلید واژه ها :
علوم سیاسی ◄ 1384 ◄ جهانی شدن ◄ امنیت ملی ◄ جمهوری اسلامی ایران ◄ شاخص های سیاسی,شاخص های فرهنگی Globalization ◄ National security ◄ Islamic republic of Iran ◄ Political dimensions ◄ Cultural dimensions
خرداد 1384
0
صفحه اول :
فصل اول :
فصل دوم :
فصل سوم :
فصل چهارم :
فصل پنجم :
فصل ششم :