ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
جمعه 10 فرودرین 1403
|
3.231.217.209
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
تحلیل مدیریت سود با استفاده از تغییر طبقه بندی هزینه های عملیاتی به هزینه های غیرعملیاتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1390
زبان :
Persian
شماره سند :
8169
موضوع :
حسابداری
پژوهشگر :
حامد ربیعی
توصیفگر لاتین :
Earning Management ? Operating Earnings ? Tehran Stock Exchange ? Operating Expenses ? Non-Operating Expenses ? Accruals ? Middle Period Fiscal Report
توصیفگر فارسی :
مدیریت سود ◄ سود عملیاتی ◄ بورس اوراق بهادار تهران ◄ هزینه عملیاتی ◄ هزینه غیرعملیاتی ◄ اقلام تعهدی ◄ گزارش مالی میان دوره ای
دانشکده :
دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه حسابداری
مقطع :
کارشناسی ارشد
استاد راهنما :
سید عباس هاشمی
استاد مشاور :
هادی امیری
سال دفاع :
1390
شماره رکورد :
8169
شماره راهنما :
ACC2 58
فهرست :
فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول : کلیات پژوهش1-1- مقدمه ...................................................................................................................................................................................11-2- شرح و بیان مساله¬ی پژوهش ...........................................................................................................................................21-3- اهداف پژوهش .....................................................................................................................................................................51-4- اهمیت پژوهش ....................................................................................................................................................................61- 5- کاربرد نتایج پژوهش .........................................................................................................................................................61-6- فرضیه¬های پژوهش .............................................................................................................................................................71-7- قلمرو پژوهش ......................................................................................................................................................................81-8- ابزار گردآوری داده¬ها ..........................................................................................................................................................81-9- روش نمونه برداری...............................................................................................................................................................81-10- ابزار تجزیه و تحلیل..........................................................................................................................................................81-11- تعریف واژه¬ها و اصطلاحات کلیدی .............................................................................................................................91-12- خلاصه فصل....................................................................................................................................................................11فصل دوم : ادبیات و پیشینه¬ی پژوهش2-1- مقدمه .................................................................................................................................................................................12 2-2- اهمیت اطلاعات مالی و اقدامات مدیران......................................................................................................................13عنوان صفحه2-3- مفهوم مدیریت سود..........................................................................................................................................................142-4- تاریخچه¬ی مدیریت سود..................................................................................................................................................172-5- انگیزه های مدیریت سود.................................................................................................................................................192-5-1- قراردادهای بدهی ........................................................................................................................................................192-5-2- انگیزش¬های بازار سرمایه............................................................................................................................................192-5-3- فرضیه پاداش .............................................................................................................................................................202-5-4- اهداف سیاسی.............................................................................................................................................................202-6- طبقه بندی مدیریت سود...............................................................................................................................................212-6-1- هموارسازی سود..........................................................................................................................................................212-6-2- انباشت اقلام منفی ....................................................................................................................................................252-6-3- سایر جنبه¬های مدیریت سود...................................................................................................................................252-7- رویکردهای تحقیقات مدیریت سود...............................................................................................................................262-8- رفتارهای فرصت طلبانه مدیران و مدیریت سود........................................................................................................292-8-1- اهرم مالی و مدیریت سود.........................................................................................................................................292-8-2- جریان نقدی آزاد و مدیریت سود ..........................................................................................................................312-8-3- رشد شرکت و مدیریت سود....................................................................................................................................312-9- ابزارهای مدیریت سود ..................................................................................................................................................322-10- مدیریت سود با استفاده از تغییر طبقه بندی هزینه¬ها.........................................................................................37عنوان صفحه2-10-1- محتوای اطلاعاتی اجزای سود..............................................................................................................................412-10-2- اطلاعات حسابداری تفکیک شده به عنوان ابزاری برای تبیین بازده سهام................................................412-10-3- بررسی تحلیلی ارتباط بین تغییرات اقلام صورت سود و زیان و تغییرات بازده سهام..............................422-10-4- اثر گزارش اجزای سود حسابداری بر افزایش توان پیش بینی سود.............................................................432-11- پیشینه¬ی تحقیق...........................................................................................................................................................452-11-1- پژوهش¬های خارجی ................................................................................................................................................452-11-2- پژوهش¬های داخلی ..................................................................................................................................................522-12- خلاصه فصل ...................................................................................................................................................................57فصل سوم : روش پژوهش3-1- مقدمه.................................................................................................................................................................................583-2- نوع پژوهش.......................................................................................................................................................................593-3- فرضیه¬های تحقیق............................................................................................................................................................593-4- قلمرو مکانی و زمانی پژوهش........................................................................................................................................603-5- نمونه آماری پژوهش و روش نمونه-گیری..................................................................................................................603-6- ابزار جمع آوری داده¬های مورد نیاز تحقیق................................................................................................................623-7- مدل¬ها و متغیر¬های پژوهش..........................................................................................................................................623-8 - نحوه آزمون فرضیه-ها.....................................................................................................................................................673-9- روش¬های آماری مورد استفاده در پژوهش.................................................................................................................69عنوان صفحه3-9-1 روش¬های تخمین با استفاده از داده¬های ترکیبی...................................................................................................703-9-2-آزمون F لیمر................................................................................................................................................................713-9-3-آزمون هاسمن...............................................................................................................................................................723-9-3-1- اثرات ثابت ..............................................................................................................................................................733-9-3-2- اثرات تصادفی ........................................................................................................................................................733-9-4- روش تخمین...............................................................................................................................................................733-9-5- آزمون¬های آماری ......................................................................................................................................................743-9-5-1- آزمون جارکو- برا ...................................................................................................................................................743-9-5-2-آزمون مانایی ............................................................................................................................................................743-9-5-3- آزمون t ....................................................................................................................................................................753-9-5-4- آزمون F فیشر ........................................................................................................................................................753-9-5-5- آزمون دوربین- واتسون.........................................................................................................................................753-10- تحلیل رگرسیون ............................................................................................................................................................763-10-1- فروض مدل رگرسیون خطی کلاسیک ................................................................................................................763-11- خلاصه فصل ...................................................................................................................................................................78فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده¬های پژوهش4-1- مقدمه .................................................................................................................................................................................794-2- تحلیل توصیفی .................................................................................................................................................................80عنوان صفحه4-2-1- تحلیل توصیفی متغیرهای مدل (3-4) ..................................................................................................................804-2-2- تحلیل توصیفی متغیرهای مدل (3-1)...................................................................................................................814-3- آزمون مانایی متغیرهای پژوهش....................................................................................................................................834-3-1- آزمون مانایی متغیرهای مدل (3-4) ......................................................................................................................844-3-2- آزمون مانایی متغیرهای مدل (3-1) ......................................................................................................................864-4- آزمونF لیمر و آزمون هاسمن .......................................................................................................................................864-4-1- آزمونF لیمر و آزمون هاسمن برای مدل (3-4) .................................................................................................874-4-2- آزمونF لیمر و آزمون هاسمن برای مدل (3-1) .................................................................................................884-5- تخمین مدل و تجزیه و تحلیل نتایج ...........................................................................................................................894-5-1- تخمین مدل (3-4) برای هریک از صنایع ............................................................................................................894-5-2- نتایج آزمون فرضیه¬های پژوهش ..............................................................................................................................974-5-2-1- نتایج آزمون فرضیه اصلی اول .............................................................................................................................974-5-2-2- نتایج آزمون فرضیه اصلی دوم ............................................................................................................................994-5-2-3- نتایج آزمون فرضیه فرعی اول ..........................................................................................................................1014-5-2-4- نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم .........................................................................................................................1024-6- خلاصه فصل ...................................................................................................................................................................105فصل پنجم : نتیجه¬گیری و پیشنهادها5-1- مقدمه ...............................................................................................................................................................................106عنوان صفحه5-2- خلاصه پژوهش ..............................................................................................................................................................1075-3- فرضیه اصلی اول ............................................................................................................................................................1095-4- فرضیه اصلی دوم............................................................................................................................................................1095-5- فرضیه اصلی سوم .........................................................................................................................................................1105-5-1- فرضیه فرعی اول .....................................................................................................................................................1105-5-2- فرضیه فرعی دوم .....................................................................................................................................................1115-6- محدودیت-ها.....................................................................................................................................................................1115-7- پیشنهادها........................................................................................................................................................................1125-7-1- پیشنهادهای کاربردی پژوهش..............................................................................................................................1125-7-2- پیشنهادهایی برای پژوهش¬های آتی.....................................................................................................................1135-8- خلاصه فصل....................................................................................................................................................................114پیوست .........................................................................................................................................................................................115منابع و مآخذ .............................................................................................................................................................................130
چکیده :
چکیده اهمیتی که سود حسابداری برای استفاده¬کنندگان از اطلاعات مالی دارد، باعث شده است که مدیریت واحد تجاری توجه خاصی به مبلغ، نحوه تهیه و ارائه آن نماید. بنابراین همواره این نگرانی و مشکل وجود دارد که سود به عنوان یکی از مهمترین شاخص های عملکرد مالی شرکت¬ها، توسط مدیران که در تضاد منافع بالقوه با سهامداران عادی قرار دارند، با اهداف خاصی، مدیریت شده باشد. در مطالعه حاضر، ترفند جدیدی از مدیریت سود معرفی می گرددکه به تازگی مورد توجه محققان حسابداری قرار گرفته است. در این روش، مدیران قادرند بدون تغییر در سود خالص، با صرف کمترین هزینه و همچنین کمترین امکان ردیابی توسط حسابرسان و سایر ناظران مالی،طبقه بندی گمراه کننده¬ای از اقلام صورت سود و زیان ارائه داده و از این طریق برتصمیمات سرمایه گذاران اثر بگذارند. پژوهش حاضر به دنبال پاسخی به این سوال می باشد که مدیریت در کدامیک از میان دوره¬های مالی و یا تحت چه شرایطی، انگیزه بیشتری برای به کارگیری مدیریت سود ¬از طریق تغییرطبقه بندی هزینه های عملیاتی به هزینه های غیرعملیاتی دارد؟ به منظور پاسخگویی به سوال پژوهش، سه فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی تدوین شده است. برای آزمون فرضیه¬ها تعداد 980 سال- فصل-شرکت از بین شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال¬های 1384 الِِی 1388 به عنوان نمونه انتخاب گردید. در این پژوهش از مدل رگرسیونی تک متغیره و چند متغیره استفاده شده است. به منظور تخمِِین مدل-هاِِی پژوهش ابتدا ماناِِیِِی متغِِیرها مورد بررسِِی قرار گرفت و سپس با استفاده از آزمون F لِِیمر و آزمون هاسمن روش تخمین مشخص گردِِید که از روش تابلویی و تلفیقی استفاده گردِِید است. نتیجه حاصل از آزمون فرضیه اصلی اول حاکی از آن است که تغییر طبقه بندی هزینه¬ها در میان دوره مالی چهارم در مقایسه با سایر میان دوره¬های مالی فراگیر تر است. نتایج آزمون فرضیه اصلی دوم نشان می دهد که در میان دوره¬های مالی که توانایی مدیران برای دستکاری اقلام تعهدی محدود می باشد آنها انگیزه¬ی بیشتری برای تغییر طبقه بندی هزینه¬ها نداشته و لذا این فرضیه رد می شود. آزمون فرضیه فرعی اول گویای این است که مدیران برای غلبه بر سود عملیاتی میان دوره مالی سال قبل، انگیزه زیادی برای به کارگیری این نوع از مدیریت سود دارند. در نهایت، نتیجه آزمون فرعی دوم نشان می دهد که تغییر طبقه بندی هزینه¬ها در میان دوره¬های مالی که سود عملیاتی ناچیز می باشد، فراگیرتر از سایر میان دوره¬های مالی نمِِی باشد. واژگان کلیدی : مدیریت سود، سود عملیاتی، هزینه¬های غیرعملیاتی، هزینه¬های عملیاتی، میان دوره مالی
چکیده انگلیسی :
Abstract Accounting profit is the importance for users of financial information, has caused special attention to the management entity, how to prepare and submit to it. So there is always a concern that profit as one of the most important financial performance indicators of companies, by managers who are a potential conflict of interest with shareholders, with specific goals to be managed. In this research, the new trick is introduced fore the earning management that have been considered by accounting researchers recently. In this method, managers can provide misleading classification of income statement items, without change in net profit and with the lowest cost and lowest possible detection by auditors and other financial regulators, And thereby affect investor’s decisions. This study seeks to answer that in which quarters or under what conditions, management has more motivation to use earnings management by Classification Shifting Operating to Non-Operating Expenses. In order to answer research questions, three hypotheses and two sub-hypotheses have been developed. To test the hypotheses, from the companies listed in tehran stock exchange during the 1384 to 1388, 980 year - quarter - company were selected as samples. In this research, univariate and multivariate regression model were used. To estimate the research model parameters, first stationary of variables were investigated. Then using F- limer and hausman tests, estimation methods were determined.The panel and combined methods were used. The results of this study suggest that the classification shifting expenses is more pervasive in fourth quarter in comparison with other quarters. In the quarters that ability of the managers are limiting to manipulate accruals, they have not more motivation to classification shifting expenses. The managers are motivated to use this type of earnings management to overcome the previous year-quarter operating earning. At the end, the classification shifting expenses is not more pervasive in the quarters that operating earning is negligible in comparison with other quarters. Keywords: earnings management, non-operating expenses, operating earnings, operating expenses.
کلید واژه ها :
مدیریت سود ◄ سود عملیاتی ◄ بورس اوراق بهادار تهران ◄ هزینه عملیاتی ◄ هزینه غیرعملیاتی ◄ اقلام تعهدی ◄ گزارش مالی میان دوره ای,Earning Management ◄ Operating Earnings ◄ Tehran Stock Exchange ◄ Operating Expenses ◄ Non-Operating Expenses ◄ Accruals ◄ Middle
1390
0
صفحه اول :
University of Isfahan Faculty of Administrative Sciences and Economics Department of Accounting M.A. Thesis Title of the Thesis Analysing Earning Management Using Classification Shifting Operating to Non-Operating Expenses of Listed Companies in Tehran Stock Exchange Supervisor: Seyed Abbas Hashemi (p.h.d) Advisor: Hadi Amiri (p.h.d) By: Hamed Rabie August 2011
فصل اول :
1-11
فصل دوم :
12-57
فصل سوم :
58-78
فصل چهارم :
79-105
فصل پنجم :
106-139
فصل ششم :