ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
پنجشنبه 9 فرودرین 1403
|
44.222.146.114
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
مقایسه اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و معنویتدرمانی بر علائم جسمی، اضطراب و افسردگی بیماران زن مبتلا به
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1392
زبان :
Persian
شماره سند :
11081
موضوع :
حمیدطاهر نشاطدوست، مهرداد کلانتری
پژوهشگر :
فاطمه اسدالهی
توصیفگر لاتین :
Mindfulness training , Spiritual therapy , Irritable bowel syndrome , Severity of somatic symptoms , Anxiety , Depression
توصیفگر فارسی :
آموزش ذهن آگاهی ? معنویتدرمانی ? سندرم روده تحریکپذیر ? شدت علائم جسمی ? اضطراب ? افسردگی
دانشکده :
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی
مقطع :
کارشناسی ارشد
استاد راهنما :
حمیدطاهر نشاطدوست، مهرداد کلانتری
استاد مشاور :
حسینعلی مهرابی، حمید افشار
سال دفاع :
1392
شماره رکورد :
11081
شماره راهنما :
PSY2 378
فهرست :
فهرست مطالبعنوان صفحهفصل اول: کلیات پژوهش1-1 مقدمه 11-2 بیان مسئله 31-3 اهمیت و ارزش تحقیق 81-4 اهداف پژوهش 91-4-1 اهداف اصلی 91-4-2 اهداف فرعی 91-5 فرضیههای پژوهش 101-5-1 فرضیه اصلی 101-5-2 فرضیههای فرعی 101-6 تعریف اصطلاحات 111-6-1 سندرم روده تحریکپذیر 111-6-2 اضطراب 111-6-3 افسردگی 111-6-4 شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی 111-6-5 معنویتدرمانی 12فصل دوم: پیشینه پژوهش2-1 مقدمه 132-2 پیشینه نظری: مروری بر ادبیات پژوهش 132-2-1 سندرم روده تحریکپذیر 132-2-1-1 ملاکهای تشخیصی 142-2-1-2 طبقهبندی 142-2-1-3 ویژگیهای جمعیت شناختی 152-2-1-4 اختلالات همراه 162-2-1-5 سببشناسی 172-2-1-6 درمان 202-2-2 اضطراب 242-2-2-1 سببشناسی 242-2-2-2 درمان 252-2-3 افسردگی 262-2-3-1 سببشناسی 272-2-3-2 درمان 282-2-4 ذهن آگاهی 29عنوان صفحه2-2-4-1 تعریف 292-2-4-2 تاریخچه 302-2-4-3 مداخلات ذهن آگاهی 312-2-4-4 آموزش ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری 352-2-4-5 مدل دو مؤلفهای ذهن آگاهی 362-2-4-6 هدایت خود کار 372-2-4-7 حالتهای ذهن: انجام دادن و بودن 382-2-4-8 مراقبه 392-2-5 معنویت و معنویتدرمانی 402-2-5-1 مذهب و معنویت 412-2-5-2 تاریخچه روانشناسی مذهب و معنویت 422-2-5-3 دیدگاه مکاتب روانشناسی 432-2-5-4 یکپارچگی معنویت با روان درمانی 442-2-5-5 ضرورت معنویت 452-2-5-6 بهزیستی معنوی 452-2-5-7 معنویت و سلامت 472-2-5-8 نیازهای معنوی 492-2-5-9 ارزیابی نیازهای معنوی 502-2-5-10 ناراحتی معنوی 512-2-5-11 درمان مبتنی بر معنویت 522-2-5-12 مؤلفههای مهم در معنویت 532-3 پیشینه پژوهشی: مروری بر مطالعات انجام شده 592-3-1 مطالعات انجام شده در خارج از کشور 592-3-2 مطالعات انجام شده در داخل کشور 612-3-3 جمعبندی و نتیجهگیری 65فصل سوم: روش پژوهش3-1 مقدمه 683-2 طرح کلی پژوهش 683-3 متغیرهای پژوهش 683-4 جامعه آماری 693-5 حجم نمونه و روش نمونهگیری 693-6 ابزار پژوهش 693-6-1 سیستم نمرهگذاری شدت علائم IBS-SSS 693-6-2 چک لیست علائم مرضی SCL-90-R 703-7 شیوه اجرای پژوهش 70عنوان صفحه3-8 روش تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش 72فصل چهارم: یافتههای پژوهش4-1 مقدمه 734-2 شاخصهای توصیفی 734-3 ارزیابی پیش فرضهای آماری 774-4 ارزیابی فرضیههای پژوهش 78فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری5-1 مقدمه 875-2 بحث در یافتههای پژوهش 875-3 محدودیتها 935-4 پیشنهادها 945-4-1 پیشنهادهای پژوهشی 945-4-2 پیشنهادهای کاربردی 95منابع و مآخذ 96پیوست 1: شرح جلسات آموزش ذهن آگاهی 113پیوست 2: شرح جلسات معنویتدرمانی 118پیوست 3: ارزیابی شدت علائم 125پیوست 4: چک لیست علائم مرضی (SCL-90-R) 126
چکیده :
چکیده سندرم روده تحریکپذیر یکی از اختلالات شایع کارکردی دستگاه گوارش میباشد. مداخلات روانشناختی متعددی برای درمان علائم جسمی و روانشناختی این بیماران به کارگرفته شده است. هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و معنویتدرمانی بر شدت علائم جسمی، اضطراب و افسردگی بیماران زن مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر بوده است. بر این اساس، در یک طرح نیمه تجربی با گروه کنترل و ارزیابی به صورت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه، تعداد 36 بیمار مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر با تشخیص متخصص و بر اساس ملاکهای ROM III، به شیوه در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی به دو گروه آزمایش (آموزش ذهن آگاهی و معنویتدرمانی) و یک گروه کنترل گمارده شدند (12=n3=n2=n1). آموزش ذهن آگاهی و معنویتدرمانی هر کدام طی 8 جلسه 90 دقیقهای برای آزمودنیهای دو گروه آزمایش، ارائه شد. ابزار پژوهش، سیستم نمرهگذاری شدت علائم (IBS-SSS) و مقیاس اضطراب و افسردگی چک لیست علائم مرضی (SCL-90-R)، بود. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس، حاکی از عدم اثربخشی ارائه مداخلات آموزش ذهن آگاهی و معنویتدرمانی بر شدت علائم جسمی بیماران زن مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر در مراحل پسآزمون و پیگیری بود. این در حالی است که آموزش ذهن آگاهی منجر به کاهش اضطراب و افسردگی آزمودنیها در مرحله پسآزمون شده البته این کاهش در مرحله پیگیری معنادار نبود. علاوه بر این، معنویتدرمانی اگر چه در مرحله پسآزمون بر اضطراب تأثیر معناداری نداشت، اما در مرحله پیگیری این اثربخشی معنادار و نشان گر آن بود که معنویتدرمانی در مرحله پیگیری باعث کاهش معنادار اضطراب شده است. در مقایسه گروههای درمانی، نتایج نشان داد که گروههای مداخلات آموزش ذهن آگاهی و معنویتدرمانی در متغیرهای این پژوهش در مراحل پسآزمون و پیگیری با یکدیگر تفاوت معنیداری نداشتند. واژگان کلیدی: آموزش ذهن آگاهی، معنویتدرمانی، سندرم روده تحریکپذیر، شدت علائم جسمی، اضطراب و افسردگی
چکیده انگلیسی :
Abstract Irritable bowel syndrome is a common functional gastrointestinal disorder. Different psychological treatments have been used for these patients. The present study aimed to investigate the comparison between the effectiveness of mindfulness based cognitive therapy (MBCT) and spiritual therapy on severity somatic symptoms, anxiety and depression in female patients with irritable bowel syndrome. In this semi experimental study (pretest- posttest- follow up), 36 female patients with irritable bowel syndrome, considering inclusion ROM III criteria and based on diagnosis by GI specialist, were divided randomly in two experimental groups (mindfulness training & spiritual therapy) and a control group (n1=n2=n3= 12). Mindfulness training and spiritual therapy were presented to clients in eight sessions (each session: 90 minutes) . IBS severity Scoring System (IBS-SSS) and anxiety and depression subscales of SCL-90-R were used to assess the results of the study. The results of the covariance analysis showed that mindfulness training and spiritual therapy have not been effective on somatic symptoms in women with irritable bowel syndrome in posttest and follow up. However, Mindfulness training reduced anxiety and depression in posttest but not in follow up in comparison to control group. In addition, spiritual therapy improved anxiety in follow up. Comparison of the therapeutic groups showed there isn’t significant difference between the effectiveness of mindfulness training and spiritual therapy on somatic symptoms, anxiety and depression in posttest and follow up. Keywords: Mindfulness training, Spiritual therapy, Irritable bowel syndrome, Severity of somatic symptoms, Anxiety and Depression
کلید واژه ها :
آموزش ذهن آگاهی ? معنویتدرمانی ? سندرم روده تحریکپذیر ? شدت علائم جسمی ? اضطراب ? افسردگی,Mindfulness training , Spiritual therapy , Irritable bowel syndrome , Severity of somatic symptoms , Anxiety , Depression
1392
0
صفحه اول :
University of Isfahan Faculty of Educational Sciences & Psychology Department of Psychology M. A. Thesis Comparison of the Effects of Mindfulness Based Cognitive Therapy and Spiritual Therapy on Somatic Symptoms, Anxiety and Depression in Female Patients with Irritable Bowel Syndrome Supervisors: Dr. Hamidtaher Neshatdoust Dr. Mehrdad Kalantari Advisors: Dr. Hoseinali Mehrabi Dr. Hamid Afshar By: Fatemeh Asadollahi October 2013
فصل اول :
1-12
فصل دوم :
13-67
فصل سوم :
68-72
فصل چهارم :
73-86
فصل پنجم :
87-131
فصل ششم :