ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
جمعه 10 فرودرین 1403
|
54.156.48.192
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
بررسی کاربست مولفههای نظام آراستگی (5S ) از دیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشگاه اصفهان
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1394
زبان :
Persian
شماره سند :
13431
موضوع :
مدیریت آموزشی
پژوهشگر :
فاطمه محمدی دینانی
توصیفگر لاتین :
Sorting ? Set In Order ? Sanitize ? Standardize ? Self Discipline ? adornment system ? Faculty members
توصیفگر فارسی :
ساماندهی ◄ نظم و ترتیب ◄ پاکیزهسازی ◄ استانداردسازی ◄ انضباط ◄ نظام آراستگی ◄ اعضای هیئتعلمی
دانشکده :
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی
مقطع :
کارشناسی ارشد
استاد راهنما :
سید علی سیادت
استاد مشاور :
لیلا مقتدایی
سال دفاع :
1394
شماره رکورد :
13431
شماره راهنما :
EDU2 508
فهرست :
فهرست مطالبعنوان صفحهفصل اول:کلیات پژوهشمقدمه 11-1 بیان مسئله 21-2 اهمیت و ضرورت تحقیق 41-3 اهداف تحقیق 51-4 سوالات پژوهش 51-5 قلمرو پژوهش 61-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی 61-6-1تعاریف مفهومی 61-6-2تعاریف عملیاتی 6فصل دوم:ادبیات تحقیقمقدمه 7بخش اول 72-1 تاریخچه 82-2 آثار روانی آراستگی محیط کار 102-3 نظام آراستگی در فرهنگ ایران 11بخش دوم 122-4 مفاهیم نظام آراستگی (5S) 122-4-1 ساماندهی 122-4-2 نظم و ترتیب 172-4-3 پاکیزه سازی 202-4-4 استانداردسازی 232-4-5 انضباط 252-4-6 عوامل موفقیت اجرای نظام5S 272-4-7 5S به عنوان ابزار مدیریت 27بخش سوم 292-5 ارتباط بین نظام5S و سایرنظامهای نوین مدیریتی 292-5-1 نظام آراستگی (5S) و ارتباط آن با سیستم مدیریت کیفیت 292-5-2 نظام آراستگی (5S) و ارتباط آن با چرخه دمینگ 312-5-3 ارتباط سیستم 5S و بهرهوری 322-5-4 ارتباط نظام آراستگی 5S و تولید ناب 33عنوان صفحه2-5-5 ارتباط نظام آراستگی 5S با کایزن 342-5-6 ارتباط نظام آراستگی با کیفیت زندگی کاری 352-6 دلایل تقدم اجرای 5S 362-7 بخش چهارم: پیشینه تحقیق 372-7-1 پیشینه داخلی 372-7-2 پیشینه خارجی 38جمع بندی فصل دوم: 39فصل سوم:روش پژوهشمقدمه 413-1 روش پژوهش 413-2 جامعه آماری 423-3 نمونه و روش نمونهگیری 433-3-1 روش نمونهگیری 433-3-2برآورد حجم نمونه 433-4 ابزار جمع آوری اطلاعات 443-4-1 پرسشنامه 443-4-2 پرسشنامه جمعیت شناختی 453-5 روایی 453-6 پایایی ابزار 453-7 شیوه جمع آوری اطلاعات 473-8 روشهای تجزیه تحلیل دادهها 47فصل چهارم:تجزیه و تحلیل آماریمقدمه 494-1 آمار توصیفی 504-2 شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش 544-3 بررسی نرمال بودن متغیرها (آزمون KS) 554-4 آزمونKMO 554-5 بررسی سوالات پژوهش 56فصل پنجم:نتیجه گیری و ارائه پیشنهاداتمقدمه 775-1 خلاصه موضوع و روشها 775-2 تجزیه و تحلیل یافتههای مربوط به سوالات پژوهش 78عنوان صفحه5-3 بررسی سوال اصلی پژوهش 845-4محدودیتهای پژوهش 845-5پیشنهادهای پژوهش 845-5-1پیشنهادهای کاربردی پژوهش 845-5-2پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده 86منابع و مآخذ 87پیوست 89فهرست شکلهاعنوان صفحهشکل 2-1: مدیریت محل کار-5S 28شکل 2-2: ارتباط5S با چرخه دمینگ 31شکل 2-3: ارتباط اجزای 5S با یکدیگر 32شکل 2-4: چر خه دمینگ 32شکل 4-1: نمودار دایرهای جنسیت پاسخگویان 50شکل 4-2: نمودار دایرهای مدرک تحصیلی 51شکل 4-3: نمودار میلهای وضعیت مرتبه 52شکل 4-4: نمودار میلهای وضعیت سابقه پاسخگویان 53شکل 4-5: نمودار میلهای وضعیت دانشکده 54شکل 4-6: رتبه بندی میزان کاربست مولفه S1 59شکل 4-7: رتبه بندی میزان کاربست مولفههای S2 62شکل 4-8: رتبه بندی میزان کاربست مولفه S3 65شکل 4-9: رتبه بندی میزان کاربست مولفه S4 68شکل4-10: رتبه بندی میزان کاربست مولفههای S5 71فهرست جدولهاعنوان صفحهجدول 2-1: مراحل 5S به همراه معادل آنها 12جدول 2-2: اساس ساماندهی 14جدول3-1: اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان 42جدول3-2: برآورد حجم نمونه 44جدول 3-3: توزیع فراوانی گویههای پرسشنامه 45جدول 3-4: آلفای کرونباخ پرسشنامه 46جدول 3-5: آلفای کرونباخ بخشهای مربوط به عوامل مورد مطالعه 46جدول 4-1: شاخصهای توصیفی وضعیت جنسیت 50جدول 4-2: شاخصهای توصیفی وضعیت مدرک تحصیلی 50جدول 4-3: شاخصهای توصیفی وضعیت مرتبه 51جدول 4-4: شاخصهای توصیفی وضعیت سابقه پاسخگویان 52جدول 4-5: شاخصهای توصیفی وضعیت دانشکده 53جدول 4-6: شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش 54جدول 4-8: نتایج بررسی نرمال بودن زیر مقیاسها (آزمون KS) 55جدول 4-9: نتایج آزمون KMO 56جدول 4-10: آمار توصیفی مولفههای کاربست S1 56جدول 4-11: آزمون دو جملهای 57جدول4-12: نتایج آزمون فریدمن 58جدول 4-13: میانگین رتبههای سوالات کاربست مولفه S1 58جدول 4-14: آمار توصیفی مولفههای کاربست S2 59جدول 4-15: آزمون دو جملهای 60جدول4-16: نتایج آزمون فریدمن 61جدول 4-17: میانگین رتبههای سوالات کاربست مولفه S2 61جدول 4-18: آمار توصیفی مولفههای کاربست S3 62جدول 4-19: آزمون دو جمله ای 63جدول4-20: نتایج آزمون فریدمن 64جدول 4-21: میانگین رتبههای سوالات کاربست مولفه S3 64جدول 4-22: آمار توصیفی کاربست مولفه S4 65جدول 4-23: آزمون دو جمله ای 66جدول4-24: نتایج آزمون فریدمن 67جدول 4-25: میانگین رتبههای سوالات کاربست مولفه S4 67عنوان صفحهجدول 4-26: آمار توصیفی مولفههای کاربست S5 68جدول 4-27: آزمون دو جمله ای 69جدول4-28: نتایج آزمون فریدمن 70جدول 4-29: میانگین رتبههای سوالات کاربست مولفه S5 70جدول 4-30: نتایج آزمون کروسکال والیس و من ویتنی(کاربست مولفه S1) 71جدول 4-31: نتایج آزمون کروسکال والیس و من ویتنی(کاربست مولفه S2) 72جدول 4-32: نتایج آزمون کروسکال والیس و من ویتنی(کاربست مولفه S3) 73جدول 4-33: نتایج آزمون کروسکال والیس و من ویتنی(کاربست مولفه S4) 74جدول 4-34: نتایج آزمون کروسکال والیس و من ویتنی(کاربست مولفه S5) 75جدول 4-35 نتایج بررسی نرمال بودن متغیر اصلی (آزمون KS) 76جدول 4-36 آزمون ویلکاکسون یک نمونهای 76
چکیده :
چکیده: هدف اصلی از این پژوهش بررسی میزان کاربست مولفههای نظام آراستگی از دیدگاه اعضای هیئت علمی در دانشگاه اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 609 نفر از اعضای هیئت علمی دانشکدههای ادبیات و علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم اداری و اقتصاد، علوم پایه، تربیت بدنی، زبانهای خارجی، علوم تربیتی و روانشناسی، جغرافیا در سال 94-1393 بودند که از میان آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای متناسب باحجم تعداد 234 نفر انتخاب گردید و از این تعداد199 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. جهت سنجش میزان کاربست مولفه های نظام آراستگی (ساماندهی، نظم و ترتیب، پاکیزه سازی، استاندارد سازی و انضباط) از پرسشنامه محقق ساخته که دارای30 سوال، بر اساس مقیاس درجه بندی لیکرت با ضریب پایایی 858/. استفاده شد. روایی پرسشنامه نیز از طریق نظرات پنج نفر از اساتید علوم تربیتی و گروه مدیریت مورد تایید قرارگرفت. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین وانحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون دو جملهای، آزمون فریدمن، کروسکال والیس، کولموگروف واسمیرنوف) صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بیشترین میزان کاربست مولفههای نظام آراستگی مربوط به مولفه انضباط با میانگین 64/3 و کمترین میزان کاربست مولفههای نظام آراستگی در دانشگاه اصفهان از نظر اعضای هیئت علمی مربوط به مولفه ساماندهی با میانگین 74/2 میباشد. در نهایت ویژگیهای دموگرافیک، از لحاظ جنسیت، سابقه تدریس، مرتبه علمی و مدرک تحصیلی از نظر مولفههای نظامآراستگی سنجیده شد در مولفه ساماندهی بین مرتبه علمی و مدرک تحصیلی و جنسیت تفاوت معناداری وجود نداشت اما در سابقه کار تفاوت معنا داری وجود داشت. برای مولفه نظم و ترتیب از لحاظ ویژگیهای دموگرافیک تفاوت معناداری وجود نداشت. برای مولفه پاکیزگی برای ویژگیهای سابقه کار، مدرک تحصیلی و مرتبه علمی تفاوت معنی داری وجود نداشت اما برای جنسیت تفاوت معناداری وجود داشت.در مولفه استاندارد سازی برای مدرک تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین، از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان، این دانشگاه در میزان استفاده از مولفههای نظام آراستگی از جایگاه مناسبی برخوردار است لذا برای داشتن محیط علمی بهتر و شادابتر لازم است مدیران دانشگاه نسبت به اجرای کامل مولفههای این سیستم در دانشگاه اصفهان همت گمارند. واژههای کلیدی: ساماندهی، نظم و ترتیب، پاکیزهسازی، استانداردسازی، انضباط، نظام آراستگی، اعضای هیئتعلمی
چکیده انگلیسی :
Abstract: The main purpose of this research was to study the application of adornment system (5s) at university of Isfahan from the faculty members point of views. The research method was descriptive - survey. The statistical population consisted of 609 members of the faculty of literature and humanities, engineering, administrative sciences and economics, science, physical and education sciences, foreign languages, psychology, geography in 1393-94 in which according to stratified random sampling method 234 persons were chosen. To assess the application of system components (Sorting - Set In Order- Sanitize-Standardize- Self Discipline) from a questionnaire with 30 items were used. Based on the Likert rating scale reliability of ./858 was obtained. The validity of instrument through the comments of five professors of education and management group was confirmed. Data analysis was conducted through decriptive (frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics (binomial test, Friedman test, Kruskal-Wallis, Kolmogorov، ُSmirnov). Results showed that the application of the adornment components with an average of 3.64 belonged to component of organized with an average of 2.74 .Therefor component arrangement, there is no significant difference in terms of demographic characteristics. For component of cleaning properties, work experience, qualification and scientific level there is no significant difference, but there is a significant difference in the standard components with regard to gender, there is no significant difference for the qualification and discipline for all demographic characteristics significantly different does not exist. Keywords: Sorting , Set In Order, Sanitize, Standardize, Self Discipline, adornment system, Faculty members
کلید واژه ها :
ساماندهی ◄ نظم و ترتیب ◄ پاکیزهسازی ◄ استانداردسازی ◄ انضباط ◄ نظام آراستگی ◄ اعضای هیئتعلمی,Sorting ◄ Set In Order ◄ Sanitize ◄ Standardize ◄ Self Discipline ◄ adornment system ◄ Faculty members
مهر ماه 1394
0
صفحه اول :
University Of Isfahan Faculty Of Educational science and Psychology Department Of Educational Science M.A.Thesis Study the application of adornment system (5s) at university of Isfahan From the faculty members views Points Supervisor: Dr.Sayed Ali Siadat Advisor: Dr.Moghtadaei By: Fatemeh Mohammadi Dinani October2015
فصل اول :
1-6
فصل دوم :
7-40
فصل سوم :
41-48
فصل چهارم :
49-76
فصل پنجم :
77-93
فصل ششم :