ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
جمعه 10 فرودرین 1403
|
3.85.167.119
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
بررسی اثر غیرفعال سازی هسته اکومبنس در یادگیری احترازی غیر فعال در رت های تحت تیمار مورفین
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1393
زبان :
Persian
شماره سند :
12323
موضوع :
زیستشناسی گرایش فیزیولوژی جانوری
پژوهشگر :
ناهید زرینی مهر
توصیفگر لاتین :
Nucleus accumbens ? passive avoidance learning and memory ? morphine state dependent learning ? morphine dependency
توصیفگر فارسی :
هسته اکومبنس ◄ یادگیری احترازی غیرفعال ◄ یادگیری وابسته به وضعیت مورفین ◄ وابستگی به مورفین
دانشکده :
دانشکده علوم، گروه زیستشناسی
مقطع :
کارشناسی ارشد
استاد راهنما :
مریم نوربخش نیا
استاد مشاور :
سیامک بهشتی
سال دفاع :
1393
شماره رکورد :
12323
شماره راهنما :
BIO2 582
فهرست :
فهرست مطالب عنوان صفحهفصل اول: مقدمه1-1 یادگیری و حافظه 11-1-1 تاریخچه¬ی یادگیری و حافظه 11-1-2 مفهوم یادگیری و حافظه 21-1-3 انواع حافظه: 21-1-4 مراحل مختلف یادگیری و حافظه 41-1-5 مکانیسم¬های یادگیری و حافظه 51-2 هسته اکومبنس 81-2-1 نوروآناتومی و نوروفیزیولوژی هسته اکومبنس 81-2-2 هسته اکومبنس و ارتباط آن با یادگیری و اعتیاد 111-3 لیدوکائین 141-4 اعتیاد 151-4-1 تاریخچه¬ی اعتیاد به مواد مخدر 151-4-2 مفهوم اعتیاد، اصطلاحات و مفاهیم آن 151-4-3 مسیرهای عصبی پاداش 171-4-5 مورفین اندوژن 201-4-6 گیرنده¬های اپیوئیدی 211-4-7 توزیع گیرنده¬های مورفین در مغز 231-4-8 اپیوئیدها و یادگیری 241-4-9 سازگاری¬های سلولی ایجادشده توسط مورفین مزمن 251-4-10 مسیر های پیام رسانی داخل سلولی مورفین 271-4-11 یادگیری وابسته به وضعیت مورفین 29عنوان صفحه4-1 هدف و ضرورت مطالعه: 31فصل دوم: مواد و روش¬ها2-1 حیوانات مورد استفاده: 322-2 مواد مورد استفاده: 332-3 تجهیزات مورد استفاده 332-4 آماده کردن حیوان برای ارزیابی یادگیری و حافظه 352-4- 1 نحوه¬ی ساخت کانول 352-4-2 جراحی استرئوتاکس و کاشت کانول در ناحیه¬ی قشری هسته اکومبنس 352-4-3 روش یادگیری احترازی غیرفعال 402-4-3-1 روز آموزش: 412-4-3-2 روز آزمون: 412-4-4 نحوه¬ی تزریق دارو به داخل هسته اکومبنس 422-5 آزمایش¬های رفتاری انجام شده در گروه¬های آزمایش 432-6 آنالیز بافت شناسی 462-7 روش رنگ آمیزی با هماتوکسیلین- ائوزین 462-8 پارامترهای ارزیابی شده 472-9 روشهای آماری مورداستفاده 47فصل سوم: نتایج48فصل چهارم: بحث و نتیجه¬گیری4-1 بحث 644-2 نتیجه¬گیری 704-3 پیشنهادات 71منابع 72
چکیده :
چکیده هسته اکومبنس یکی از بخش¬های اصلی جسم مخطط شکمی است و قابل تقسیم به دو زیر ناحیه قشری shell)) و مرکزی(core) میباشد. هسته اکومبنس دارای نقش اساس در ارتباط با حرکت، پاداش، توجه، حافظه و یادگیری میباشد. هسته اکومبنس یک ورودی دوپامینرژیک کلیدی را از ناحیه تگمنتوم شکمی (VTA) دریافت میکند و دارای ارتباطات دوجانبه با هیپوکمپ، کورتکس پری فرونتال و آمیگدال میباشد. ورودی دوپامینرژیک از VTA، یک نقش اساسی در تنظیم فعالیت نورون¬های هسته اکومبنس دارد. این ترمینال-ها محل اثر داروهای اعتیاد¬آور هم می¬باشند که سبب افزایش دوپامین در هسته اکومبنس می¬شوند. اخیراً مطرح شده است که بین تغییرات ناشی از اپیوئیدها و دستگاههای مرتبط با یادگیری در مغز رابطه وجود دارد. حافظه خروجی یادگیری بوده و شامل سه مرحله اکتساب، تثبیت و به خاطر آوری است. به نظر میرسد مورفین دارای اثر دوگانه بر حافظه و یادگیری است و اثر آن بستگی به زمان و دوز تزریق دارد. یک نوع از یادگیری به نام یادگیری وابسته به وضعیت گزارش گردیده است. منظور از یادگیری وابسته به وضعیت مورفین آن است که اگر حیوان مورفین را در روز آموزش دریافت شود باعث اختلال در روند حافظه و یادگیری میشود اما این روند تخریبی در صورت دریافت مورفین در روز آزمودن قابل برگشت است. مکانیسم دقیق و ساختارهای مغزی مربوط به این پدیده مشخص نیست. در این مطالعه به بررسی سه موضوع پرداخته شد: 1- تأثیر غیرفعال¬سازی هسته اکومبنس بر مراحل اکتساب، تثبیت و به خاطرآوری در مدل یادگیری احترازی غیرفعال 2- تأثیر غیرفعال¬سازی هسته اکومبنس بر مراحل اکتساب، تثبیت و به خاطر آوری در یادگیری وابسته به وضعیت مورفین 3- تأثیر غیرفعال¬سازی هسته اکومبنس بر وابستگی به مورفین. در این مطالعه از موش¬های 300-220 گرم استفاده شد. جهت غیرفعال¬سازی هسته اکومبنس از تزریق داخل مغزی لیدوکاوئین (1µl/Rat) به صورت دوطرفه استفاده شد، دوز حاد مورفین mg/kg, sc) 5( بود و جهت القا وابستگی به مورفین، مورفین با دوز افزایشی 6, 16, 26 , 36, 46, 56, 66 mg/kg, sc) ) تزریق شد. و درنهایت پارامترهای یادگیری با استفاده از دستگاه یادگیری احترازی غیرفعال اندازهگیری شدند. بر اساس نتایج ما، غیرفعال¬سازی ناحیه قشری هسته اکومبنس در مراحل اکتساب و به خاطر آوری باعث اختلال در پارامترهای یادگیری گردید. همچنین اثر تخریبی مورفین بر حافظه را نیز تشدید نمود، بهطوریکه مدتزمان ماندن در اتاق سیاه و تعداد ورود و خروج به اتاق سیاه را افزایش داد و مدتزمان تأخیری برای ورود به اتاق سیاه را کاهش داد. اما بر مرحله تثبیت تأثیر معناداری نداشت. همچنین غیرفعال¬سازی ناحیه قشری هسته اکومبنس در مراحل اکتساب و به خاطر آوری باعث اختلال در یادگیری وابسته به وضعیت شد. از طرف دیگر غیرفعال¬سازی ناحیه¬ی قشری هسته اکومبنس در موش¬های دریافتکنندهی مزمن مورفین، بهطور مدتزمان تأخیری برای ورود به اتاق سیاه را کاهش داد و مدتزمان توقف در اتاق سیاه را افزایش داد. درمجموع نتایج این تحقیق برای اولین بار نشان داد که ناحیه قشری هسته اکومبنس در ارتباط با حافظه و یادگیری یک نقش اساسی دارد همچنین این هسته یک نقش مهم در رابطه با یادگیری وابسته به وضعیت مورفین و نیز وابستگی به مورفین ایفا می¬کند و نتایج تحقیق حاضر می¬تواند مؤید این نظریه باشد که وابستگی به مواد مخدر یک شکل نابجا از یادگیری است و احتمالاً هسته اکومبنس در این یادگیری یک نقش کلیدی دارد و این امر خود می¬تواند افق¬های جدیدی در رابطه با مواد مورد سو استفاده ایجاد نماید. کلمات کلیدی: هسته اکومبنس، یادگیری احترازی غیرفعال، یادگیری وابسته به وضعیت مورفین، وابستگی به مورفین
چکیده انگلیسی :
Abstract: Nucleus accumbens (NAC) is a major structure of the ventral striatum and can be divided to subregions, the shell and the core. NAC plays a principle role in motivation, reward, attention, learning and memory. NAC recieves a key dopaminergic projection from the ventral tegmentom area (VTA) and has reciprocal interactions with hippocampus, prefrontal cortex and amygdala. Dopaminergic input from the VTA modulate the activity of neurons within the nucleus accumbens. These terminals are the target of addictive drugs, which increase dopamine in nucleus accumbens. Memory is the out put of learning and consist of three stages: acquisition, consolidation and retrieval. Morphine has a dual action on learning and memory and its effect, depends to the time and dose of injection. There is one kind of learning which has named morphine state dependent learning (SDL). This phenomon indicates that injection of morphine in the traing day induces amnesia, but this effect is reversible by injection of morphine in the test day. SDL mechanis and brain related structure are not clear. In this study, we examined three issues: 1- effect of transint inactivation of nucleus accumbens on acquisition, consolidation and retrieval by using passive avoidance learning and memory model. 2-effect of transint inactivation of nucleus accumbens on acquisition, consolidation and retrieval in morphine SDL. 3-effect of transint inactivation of nucleus accumbens on morphine dependency. For inactivation of sell subregion of NAC, lidocaine (1µl/Rat, icv) was bilaterally administrated. Acute dose of morphine was 5mg/kg which subcutaneously injected. For induction of morphine dependency, it was injected with increasing doses (6, 16, 26, 36, 46, 56, 66 mg/kg, sc). Finally learning parameters were assessed by using passive avoidance learning and memory apparatus. Our results showed that inactivation of shell subregion in aquisation and retrieval stages impaired passive avoidance learning and memory. Also it increased impairment effect of morphine on memory, as increasd staying time in the dark room, decreased step through latency, and increased croosing numbers in the test day. But inactivation of shell subregion did not have significant effect on consolidation. In addition to, inactivation of shell subregion in aquisation and retrieval stages impaired morphine SDL. On the other hand, that inactivation of shell subregion in the chronic morphine treated rats, increasd staying time in the dark room, decreased step through latency. As a whole, for the first time, our results showed that the shell of NAC has a critical role in learning and memory. Also this part has a key role in morphine SDL and morphine dependency.Our data could approve the theory that indicates addiction to abuse drugs is an aberran form of learning and memory which mediated by some regions in the brain and it seems NAC has a critical role in this subject. Our data could cause new insight about abuse drugs. Abbreviation: Nucleus accumbens, passive avoidance learning and memory, morphine state dependent learning, morphine dependency
کلید واژه ها :
هسته اکومبنس ◄ یادگیری احترازی غیرفعال ◄ یادگیری وابسته به وضعیت مورفین ◄ وابستگی به مورفین,Nucleus accumbens ◄ passive avoidance learning and memory ◄ morphine state dependent learning ◄ morphine dependency
دی 1393
0
صفحه اول :
University of Isfahan Faculty of Science Department of Biology M.Sc. Thesis Effect of transient inactivation of nucleus accumbens on passive avoidance learning and memory in morphine treated rats Supervisor: Dr. Maryam Nourbakhshnia Advisor: Dr. Siamak Beheshti By: Nahid Zarinimehr December 2015
فصل اول :
1-31
فصل دوم :
32-47
فصل سوم :
48-63
فصل چهارم :
64-83
فصل پنجم :
فصل ششم :