ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
جمعه 10 فرودرین 1403
|
54.226.226.30
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT و نقش آن در کاهش تقاضای سفرهای شهری ?مطالعه موردی: شهر شیراز?
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1388
زبان :
Persian
شماره سند :
6889
موضوع :
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
پژوهشگر :
سید چمران موسوی
توصیفگر لاتین :
Urban planning , Information and communications technology (ICT( , Transportation urban , Electronic state , City , Traffic , Travel , Shiraz
توصیفگر فارسی :
برنامه ریزی شهری ? فناوری اطلاعات و ارتباطات ? حمل ونقل شهری ? دولت الکترونیک ? شهر ? ترافیک ? مسافرت ? شیراز
دانشکده :
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه جغرافیا
مقطع :
کارشناسی ارشد
استاد راهنما :
جمال محمدی
استاد مشاور :
اصغر ضرابی
سال دفاع :
1388
شماره رکورد :
6889
شماره راهنما :
GEOG2 357
فهرست :
فهرست مطالبعنوان صفحه فصل اول:کلیات تحقیق1ـ 1ـ مقدمه ..........11ـ 2ـ تبیین مسأله پژوهشی و اهمیت آن ..........11ـ 3ـ اهداف پژوهش ..........31ـ 4ـ فرضیات و سؤالات تحقیق ..........41ـ 5ـ پیشینه تحقیق ..........41ـ 6ـ موانع و مشکلات پژوهشی ..........61ـ 7ـ روش تحقیق و مراحل آن ..........71ـ 8ـ کاربرد نتایج پژوهش ..........81ـ 9ـ واژه های عملیاتی تحقیق ..........9فصل دوم: مفاهیم ادبیات پژوهش2ـ 1ـ مقدمه .......102ـ 2ـ فضا .......112ـ 3ـ شهر .......112ـ 3ـ 1ـ شهر و نگرش سیستمی .......132ـ 3ـ 2ـ شهرنشینی .......132ـ 4ـ برنامه .......152ـ 4ـ 1ـ برنامه ریزی .......152ـ 4ـ 2ـ برنامه ریزی شهری .......152ـ 4ـ 3ـ طرح ریزی شهری .......162ـ 5ـ ادبیات فناوری اطلاعات .......162ـ 5ـ 1ـ فناوری اطلاعات و ارتباطات .......162ـ 5ـ 2ـ فناوری اطلاعات .......172ـ 5ـ 3ـ جامعه اطلاعاتی .......182ـ5ـ 4ـ زیرساخت های فناوری رابط اطلاعات .......182ـ 5ـ 5ـ سواد اطلاعاتی .......19عنوان صفحه 2ـ 6ـ شاخص های فناوری اطلاعات .......222ـ 6ـ 1ـ زیر ساختار فناوری اطلاعات و ارتباطات .......252ـ 6ـ 1ـ 1ـ تار جهان گستر (اینترنت) .......252ـ 6ـ 1ـ 2ـ پست الکترونیکی .......262ـ 6ـ1ـ 3ـ پرتال .......262ـ 6ـ 1ـ 3ـ 1ـ هدف راه اندازی پرتال .......272ـ 7ـ فناوری اطلاعات، موج چهارم تغییر بنیادی در جهان .......292ـ 7ـ 1ـ موج اول: عصر کشاورزی .......292ـ 7ـ 2ـ موج دوم: عصر صنعت .......292ـ 7ـ 3ـ موج سوم: عصر اطلاعات .......302ـ 7ـ 4ـ موج چهارم: عصر مجازی .......322ـ 8ـ زندگی الکترونیک .......322ـ 8ـ 1ـ آموزش الکترونیک .......332ـ 8ـ 2ـ تفریح و گردشگری الکترونیک .......332ـ 8ـ 3ـ ارتباطات الکترونیک .......332ـ 8ـ 4ـ تراکنش الکترونیک .......332ـ 9ـ دولت الکترونیک .......342ـ 9ـ 1ـ مدل دولت الکترونیک .......362ـ 9ـ 2ـ فعالیت های دولت الکترونیک .......372ـ 9ـ 3ـ شرایط اجرای موفق استراتژی دولت الکترونیک .......382ـ 9ـ4- مشکلات دولت الکترونیکی .......392ـ 9ـ 4ـ1- دلایل شکل گیری دولت الکترونیک .......402ـ 9ـ 5ـ مولفه های دولت الکترونیک .......412ـ 9ـ 6ـ کانون های عمل دولت الکترونیک .......422ـ 9ـ 7ـ مزایای دولت الکترونیک .......432ـ 10ـ پیدایش سفرهای مجازی .......442ـ 10ـ 1ـ گردشگری الکترونیکی .......452ـ 10ـ 2ـ گسترش موزه های مجازی .......46عنوان صفحه 2ـ 11ـ تجارت الکترونیک .......462ـ 11ـ 1ـ انواع روشهای پرداخت .......472ـ 12ـ شهر الکترونیک .......482ـ 12 ـ 1ـ مدل شهر الکترونیک .......482ـ 12ـ 2ـ زیر ساختار شهر الکترونیکی .......492ـ 12 ـ 3ـ خدمات شهرهای الکترونیکی .......502ـ 12ـ4ـ مزایای شهر الکترونیک .......522ـ12ـ 5ـ معایب شهر الکترونیک .......532ـ 12ـ 6ـ فعالیت های شهر الکترونیک .......532ـ 13ـ سیستم حمل و نقل .......542ـ 13ـ 1ـ سیستم حمل و نقل شهری .......542ـ 13ـ 2ـ شبکه حمل و نقل شهری .......542ـ 13ـ3ـ برنامه ریزی حمل و نقل شهری .......552ـ 13ـ 4ـ انواع برنامه ریزی حمل و نقل .......56 2ـ 13ـ 4ـ 1ـ برنامه ریزی حمل و نقل کوتاه و میان مدت .......562ـ 13ـ 4ـ 2ـ برنامه ریزی حمل و نقل بلند مدت استراتژیک .......562ـ 14ـ شبکه های ارتباطی شهری .......572ـ 12ـ 1ـ اهمیت و ضرورت شبکه ارتباطی شهری .......572ـ 15ـ ترافیک .......572ـ 15ـ 1ـ تحلیل ترافیک .......582ـ 16ـ عوامل مؤثر در سفرهای درون شهری .......582ـ 16ـ 1ـ پیش بینی سفر .......592ـ 16ـ 1ـ 1ـ تولید سفر .......592ـ 16ـ 1ـ 2ـ توزیع سفر .......602ـ 16ـ 1ـ3- تفکیک دسترسی .......602ـ 16ـ1-4- مدیریت دسترسی .......612-17- نتیجه گیری .......61عنوان صفحه فصل سوم: ICT و ساماندهی سفرهای شهری3ـ 1ـ مقدمه .......623ـ 2ـ جنبه های کاربردی ICT .......633ـ 3ـ تأثیرات فرهنگی ـ اجتماعی و مدیریتی کاربرد ICT در جوامع .......633ـ 4ـ کاربرد ICT در برنامه ریزی شهری ........663ـ 4ـ 1ـ کاربرد ICT در مدیریت تقاضای سفرهای شهری .......693ـ 4ـ 2ـ سامانه هوشمند حمل و نقل در شهرها .......713ـ 4ـ 3ـ کاربرد ICT در بهبود ترددهای شهری .......713ـ 5ـ زیر ساخت های ICT در شهرها .......733ـ 5ـ 1ـ زیرساخت های فرهنگی .......743ـ 6ـ شناخت شاخص های ICT .......743ـ 6ـ 1ـ شاخص های ICT در دنیا .......753ـ 6ـ2ـ زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران .......783ـ 6ـ 3ـ آمادگی الکترونیکی ایران .......803ـ 7ـ شکاف دیجیتالی .......813ـ 7ـ 1ـ ابعاد شکاف دیجیتالی .......823ـ 7ـ 1ـ 1ـ شکاف دیجیتالی بین المللی .......823ـ 7ـ 1ـ 2ـ شکاف دیجیتالی روستا ـ شهری .......823ـ 7ـ 1ـ 3ـ شکاف دیجیتالی بین شهری .......823ـ 7ـ 1ـ 4ـ شکاف دیجیتالی درون شهری .......833ـ 8ـ راهبردهای ساماندهی تردد شهری .......833ـ 8ـ 1ـ مدیریت ترافیک .......853ـ 8ـ 2ـ مدیریت تقاضای سفرهای شهری .......853ـ 9 ـ نقش ICT در توسعه ی اقتصاد دانش محور .......863ـ 9ـ 1ـ رونداقتصاد دانش محور در کشور .......873ـ10ـ مدل توسعه ی راهبردهای ICT .......893ـ 11ـ تأثیرات ICT بر تغییرات فضایی .......903ـ 11ـ1ـ تاثیرات فضایی ICT بر تولید و خدمات .......91عنوان صفحه 3ـ 11ـ 2ـ تأثیرات فضایی ICT بر مکان واردات .......913ـ 11ـ 3ـ تاثیرات فضایی ICT بر فعالیتهای جدید .......913ـ 11ـ 4ـ تاثیرات فضایی ICT بر مسکن .......913ـ 11ـ 5ـ تأثیرات فضایی ICT بر ترافیک .......923ـ 11ـ 6ـ تأثیرات ICT در ساماندهی منطقه .......923ـ 12ـ ساده سازی فرایندهای شهری به کمک سیبرنتیک .......933ـ 13ـ ICT و نقش آن در مدیریت شهری .......943ـ 14ـ ارزیابی عملکردمدیریت الکترونیکی شهر در شبکه حمل و نقل .......963ـ 14ـ 1ـ مدیریت استراتژیک الکترونیکی در شبکه حمل و نقل .......983ـ 14ـ 2ـ انتخاب استراتژی الکترونیکی مناسب در شبکه حمل و نقل ....1003ـ 14ـ 3ـ استراتژی اصلی و عمومی شهرداری الکترونیکی در شبکه حمل و نقل ....1003ـ 15ـ نتیجه گیری ....100فصل چهارم: وضعیت تردد درون شهری و برون شهر شیراز4-1- مقدمه ....1014ـ 2ـ موقعیت جغرافیایی شهر شیراز ....1024ـ 3ـ وضعیت وضعیت شبکه معابر شهر اصفهان ....1044ـ 4ـ پارکینگ های شهر ....1054ـ 5ـ ویژگی های سفرهای درون شهری شیراز ....1064ـ 6ـ ویژگی سفرها بر مبنای مبدا و مقصد سفر ....1074ـ 7ـ ویژگی سفرها بر مبنای منظور سفر ....1094ـ 8ـ مشکلات ترافیکی شهر شیراز ....1114ـ 9ـ تصادفات ترافیکی شهر شیراز ....1114ـ 10ـ طرح کاهش تقاضای سفر در شهر شیراز ....1134ـ 11ـ پروژه های پیشنهادی در جهت کاهش ترافیک در شهر شیراز ....1144ـ 12ـ وضعیت شاخصهای ICT در شهر شیراز ....1154ـ 12ـ 1ـ مراکز خدمات رسان ICT در شهر شیراز ....1154ـ 12ـ 2ـ مخابرات استان فارس ....1164ـ 12ـ 3ـ وضعیت پست در شهر شیراز ....118عنوان صفحه 4ـ 13ـ مرکز داده استان ....1194ـ 13ـ 1ـ سایت پرتال استان فارس ....1204ـ 13ـ 2ـ اهداف پرتال استان ....1214ـ 14ـ روش پرداخت الکترونیکی ....1214ـ 15ـ شبکه دولت الکترونیک ....1224ـ 15ـ 1ـ پیشخوان دولت ....1224ـ 15ـ 1ـ 1ـ خدمات الکترونیکی ارائه شده در پیشخوان دولت ....1234-16- نتیجه گیری ....125فصل پنجم: تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها5-1- مقدمه ....1285-2- ویژگی های عمومی جامعه ی آماری ....1295-2-1- توزیع جنسی جامعه ی آماری ....1295-2-2- میزان سن جامعه آماری ....1305-2-3- وضعیت سواد جامعه آماری ....1315-2-4- وضعیت اشتغال جامعه آماری ....1325-3- ویژگی های اختصاصی جامعه ی آماری ....1335-3-1- هزینه ی حمل و نقل روزانه ی فرد ....1345-3-2- شاخص فاصله ی محل سکونت تا محل کار یا تحصیل ....1365-3-3- وضعیت برخورداری شهروندان از امکانات ارتباطی ـ اطلاعاتی محل سکونت ....1375-3-4- توزیع فراوانی میزان مراجعه حضوری جامعه آماری جهت انجام کار ....1405ـ 3ـ 5ـ شاخص آشنایی با کامپیوتر و اینترنت در جامعه ....1415ـ 3ـ 6ـ وضعیت آشنایی و استفاده شهروندان از امکانات و خدمات الکترونیکی جهت انجام امور...1425ـ 3ـ 7ـ بررسی وضعیت پذیرش امکانات ارتباطی جامعه آماری ....1425ـ 3ـ 8ـ بررسی وضعیت رضایت جامعه آماری از سایتهای فعال اداری ....1445ـ 4ـ آزمون فرضیات ....1465ـ 4ـ 1ـ آزمون فرضیه اول ....1465ـ 4ـ 2ـ آزمون فرضیه دوم ....147عنوان صفحه 5ـ 4ـ 3ـ آزمون فرضیه سوم ....148فصل ششم: نتیجه گیری، پیشنهاد و ارایه راهکار6-1- مقدمه ....1496ـ 2ـ نتایج مطالعه موردی ....1506ـ 3ـ نتایج ترافیکی ....1516ـ 4ـ نتایج اطلاعاتی و ارتباطی ....1526ـ5ـ راهکارهای کلان توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ....1526ـ 6ـ راهکارهای ترافیکی ....1536ـ 7ـ راهکارهای خرد (شهر شیراز) ....1546ـ 8ـ پیشنهادات مطالعات بعدی ....156منابع و مآخذ ....157
چکیده :
چکیده ویژگی عصر ما شهرنشینی گسترده، افزایش جمعیت شهرها و به تبع آن توسعه شهرهای کوچک وبزرگ است. امروزه با پیچیده شدن مسائل شهری وگسترش کالبدی آن و همچنین تقاضای سفرهای متعدد درون وبرون شهری زندگی در شهرها را با مشکلات زیادی روبرو ساخته است. که در ادامه شیوه های متعددی برای حل این مشکلات بوجود آمده است، ویکی از معمولی ترین این روشها که در سراسر دنیا موجب تحولات چشمگیری شده فناوری اطلاعات وارتباطات است. در جهان امروز، اطلاعات عامل اصلی و زیربنای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها محسوب می شود. به عبارت بهتر امروزه فناوری اطلاعات وارتباطات ، به عنوان عمده ترین محور تحول وتوسعه در جهان مطرح شده ودستاوردهای ناشی از آن نیز آنچنان با زندگی مردم عجین شده که روی گردانی و بی توجهی از آن ، اختلال عظیمی را در نظم جامعه به وجود می آورد.شهر شیراز با آثارتاریخی وطبیعی ، گنجینه های ارزشمندی را در بطن خود دارا می باشد. اما طی چند سال اخیر عوامل گوناگونی از قبیل، رشد سریع جمعیت، ورود گسترده و انبوه وسایط نقلیه ارتباطی به شبکه حمل ونقل شهری و در مقابل ضعف ساختار شبکه های دسترسی وارتباطی وهمچنین پایین بودن سطح فرهنگ استفاده از وسایط نقلیه عمومی، شهر شیراز را که یکی از کلانشهرهای کشور می باشد با مشکل ازدحام ترافیکی روبرو ساخته است. بنابراین برای حل مشکلات ومعضلات به وجود آمده نیازمند همکاری مسوولین ومحققین می باشد. این پژوهش با شناخت تجربیات سایرین مبنی بر کاربرد موثر فناوری اطلاعات وارتباطات در مدیریت تقاضای سفرهای شهری، میزان موفقیت کاربرد این فناوری را در مدیریت سفرهای شهری شهر شیراز به صورت کاهش تقاضای سفرهای بسنجد. نوع پژوهش کاربردی است، وروش پژوهش اسنادی، میدانی وهمچنین روش پاسخگویی به فرضیه ها به صورت استقرایی می باشد.برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزارهای EXCEL و SPSS و جهت تحلیل فضایی از نرم افزار ARC VIEW استفاده شده است.در انتهای این پژوهش نتایج زیر به دست آمده است: - ضعف زیر ساخت های فرهنگی وآموزشی در کاهش موفقیت کاربردهای فناوری اطلاعات وارتباطات در شهر شیراز موثر بوده است. - وضعیت برخورداری زیر ساخت های فناوری در سطح شهر شیراز در وضعیت نسبتاً مطلوبی قراردارد. - سطح سواد وآگاهی شهروندان با کاهش تقاضای سفرهای شهری وانجام امور به صورت غیر حضوری رابطه دارد. کلید واژها: فناوری اطلاعات و ارتباطات، شهر الکترونیک، سفر، شیراز.
چکیده انگلیسی :
Abstract Today, Iran encounters increase of citis' Population and thus development of large and small Cities. With increasing Urban Problems,Such as, Physical Spread of Cities, the demand for Traveling and Commuting fases with several Problems. In response to these Problems, addition has been absorbed by ICT.This sort if technology has been introduced as the most important axis of changy and developmont and its finings, also,are related to the life of People in such a way that and ignoring this Phenomenon creates great disorder in society. Shiraz is among cities that in Counters rapid growth of Population, Wide Spread of tronsportion means into transportation network, Structure of communication and access network and low degree of culture of Public transportation means. Therefore, in order to existing Problems, the Present study is attempted to examine eftective use of ICTfor decreasing traveling and Commuting demands.Research type is applied-develop mental and research mcthod is documental-suruey. For data analysis, Spss and Excel softwares were used and for spatial and analysis Arc view software was employed.In the end of this research that sub structures of ICTin shiraz enjoy relatively appropriate status and , also, There is a significant relationship between Citizens" awareness and literacy degree and decrease of traveling and commuting demands. In addition , deficiency of educational and cultural. Substructures was effectire on success of ICTstrategies. keywords: Information and Communication Technology, traffic, travel, Electronic City, Shiraz.
کلید واژه ها :
برنامه ریزی شهری ? فناوری اطلاعات و ارتباطات ? حمل ونقل شهری ? دولت الکترونیک ? شهر ? ترافیک ? مسافرت ? شیراز,Urban planning , Information and communications technology (ICT( , Transportation urban , Electronic state , City , Traffic , Travel , Shiraz
1388
0
صفحه اول :
University of Isfahan Literature and Humanity Faculty of Department of Geography M.A. Thesis In formation and Communication Technology(ICT)and its Role in Decreasing Demands for Trareling: Case Stude of Shiraz Supervisor: Dr. Jamal Mohamadi Advisor: Dr. Asghar Zarabi By: Chamran Mousavi March 2010
فصل اول :
فصل دوم :
فصل سوم :
فصل چهارم :
فصل پنجم :
فصل ششم :