ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
شنبه 11 فرودرین 1403
|
54.224.52.210
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
ارزشیابی کیفیت برنامههای مراکز پیشدبستانی شهرستان خمینیشهر و ارائه راهکارهای بهبود کیفیت (مطالعه موردی مراکز پیشدبستانی پارسا و نسیم رحمت)
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1395
زبان :
persian
شماره سند :
14669
موضوع :
علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی آموزشی
پژوهشگر :
زهره شمس
توصیفگر لاتین :
Evaluation ? Preschool ? Quality ? Preschool center ? Preschool center
توصیفگر فارسی :
دانشکده :
علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی
مقطع :
کارشناسی ارشد
استاد راهنما :
محمدرضا نیستانی، محمدجواد لیاقتدار
استاد مشاور :
سال دفاع :
1395
شماره رکورد :
14669
شماره راهنما :
EDU2 547
فهرست :
فهرست مطالبعنوان صفحهفصل اول: کلیات پژوهشمقدمه 11-1- بیان مسئله 31-2- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش 51-3- اهداف پژوهش 81-3-1- هدف کلی 81-3-2- اهداف اختصاصی 81-3-3- سوالهای پژوهش 81-4- تعاریف نظری و عملیاتی اصطلاحات 91-4-1- تعاریف نظری 91-4-2- تعاریف عملیاتی 9فصل دوم: ادبیات پژوهش112-1- گفتار اول: نظام آموزش و پرورش 122-1-1- مراحل توسعه نظام آموزش و پرورش 122-2- مفهوم آموزش و پرورش پیش از دبستان 142-3- تعریف آموزش و پرورش دوره پیشدبستانی 142-4- ضرورت آموزش و پرورش پیش از دبستان 152-4-1- دوره حساس رشد 162-4-2- تحقیق کنراد لورنز 162-5- تاریخچه آموزش و پرورش پیشدبستانی در جهان 172-6- تاریخچه آموزش و پرورش پیشدبستانی در ایران 172-6-1- دوره آمادگی 182-7- تبیین رویکرد دوره پیشدبستانی 192-8- اهداف آموزش و پرورش پیشدبستانی 192-9- برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان 202-10- روشهای آموزشی در دورهی پیشدبستانی 212-11- ویژگیهای کودکان در سنین پیش از دبستان 222-12- اصول رشد از دیدگاه روانشناسان 232-13- تفاوت کودکان در سنین پیش از دبستان 242-13-1- چه چیزی کودکان را از یکدیگر متمایز میسازد؟ 242-14- نیازهای کودکان پیشدبستانی 25عنوان صفحه2-15- آماده سازی محیط یادگیری و برنامه زمانی 272-16- آموختههای کودکان در پایان دوره پیشدبستانی 272-17- گفتار دوم: کیفیت 282-18- مفهوم کیفیت آموزشی 292-19- کیفیت در آموزش و پرورش 312-20- برنامهریزی برای کیفیت 322-21- اجزای سازنده یک مهدکودک با کیفیت عالی 322-22- گفتار سوم: ارزشیابی 322-23- تعاریف و دیدگاههای ارزشیابی 332-24- ماهیت ارزشیابی برنامه 352-25- تاریخچه ارزشیابی آموزشی 352-26- تاریخچه ارزشیابی آموزشی در ایران 362ـ27ـ چهارچوبی برای ارزشیابی 372-28- ارتباط شیوههای ارزشیابی با هدفها 382-29- معیارها و استانداردها 392-30- معیارسنجی 392-31- ارزیابی برنامهها در مهدکودک 402-32- گفتار چهارم: برنامهریزی 402-33- چرا برنامهریزی مهم است؟ 412-34- مراحل برنامهریزی در پیشدبستانی 422-35- برنامهریزی استراتژیک (راهبردی) در پیشدبستانی 432-36- تحقیقات انجام شده 432-36-1- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور 442-36-2- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور 452-37- جمعبندی مطالب 49فصل سوم: روش پژوهش513-1- روش تحقیق 523-1-1- فرایند انتخاب مراکز پیشدبستانی برای ارزشیابی کیفیت برنامهها 523-1-2- مراحل انجام ارزشیابی 523-1-2-1- تشکیل کمیته ارزشیابی کیفیت 533-1-2-2- تدوین چارچوب و دستورالعمل اجرای ارزشیابی کیفیت 543-1-2-3- شناسایی عوامل و اجزای کیفیت توسط کمیته ارزشیابی 54عنوان صفحه3-1-2-4- طراحی و تدوین فرم دلفی به منظور تدوین معیارهای کیفیت پیشدبستانی 543-1-2-5- اجرای روش دلفی با بهرهگیری از استادان و کارشناسان متخصص در حوزه پیشدبستانی 543-1-2-6- طراحی و تدوین معیارهای نهایی ارزشیابی کیفیت پس از انجام روش دلفی 553-1-2-7- جلسه پایانی با استاد راهنما 553-1-2-8- طراحی و تدوین فرمهای اندازهگیری عوامل کیفیت 553-1-2-9- اجرای فرمها در مراکز پیشدبستانی 553-1-2-10- تهیه و تدوین گزارش نهایی ارزشیابی کیفیت 553-1-2-11- ارائه راهکارهای بهبود و ارتقا کیفیت. 553-2- جامعه آماری 553-3- روش نمونهگیری 563-4- ابزار گردآوری اطلاعات 573-4-1- پرسشنامه محقق ساخته 583-4-1-1- پرسشنامه والدین 583-4-1-2- مصاحبه با مدیر 583-4-1-3- مصاحبه با مربیان 593-4-1-4- چکلیست نیروی انسانی 593-4-1-5- چکلیست تجهیزات و امکانات 593-5- نحوه تدوین معیارهای تدوین کیفیت 593-6- ویژگی فنی ابزارها 603-7- روش تجزیه و تحلیل دادهها 61فصل چهارم: یافتهها634-1- سوال اول پژوهش 644-1-1- عامل اول: مدیر 644-1-2- عامل دوم: مربی 664-1-3- عامل سوم: کمک مربی 694-1-4- عامل چهارم: خدمتگزار 694-1-5- عامل پنجم: والدین 704-1-6- عامل ششم: نوآموز 714-1-7- عامل هفتم: تجهیزات و امکانات 724-2- سوال دوم پژوهش: کیفیت وضعیت موجود برنامههای مرکز پیشدبستانی پارسا بر اساس معیارهای تدوین شده چگونه است؟ 764-2-1- ارزشیابی مدیر از دیدگاه مربیان از طریق مصاحبه 76عنوان صفحه4-2-2- ارزشیابی کمک مربی از دیدگاه مربیان از طریق مصاحبه 784-2-3- ارزشیابی خدمتگزار(مادریار) از دیدگاه مربیان از طریق مصاحبه 784-2-4- ارزشیابی والدین از دیدگاه مربیان از طریق مصاحبه 804-2-5- ارزشیابی مربی از طریق مصاحبه با مدیر 814-2-6- ارزشیابی کمک مربی از طریق مصاحبه با مدیر 854-2-7- ارزشیابی خدمتگزار از طریق مصاحبه با مدیر 854-2-8- ارزشیابی والدین از طریق مصاحبه با مدیر 874-2-9- ارزشیابی مدیر از دیدگاه والدین 884-2-10- ارزشیابی مربیان از دید والدین 894-2-11- ارزیابی نوآموز از دید والدین 904-2-12- ارزیابی کیفیت ویژگیهای مدیر از طریق چکلیست 914-2-13- ارزیابی کیفیت ویژگیهای مربی از طریق چکلیست 914-2-14- فضای فیزیکی و محیط آموزشی 924-2-15- فضای کلاس 944-2-16- تجهیزات بازی 954-2-17- تجهیزات کتابخانه 964-2-18- تجهیزات وسایل آموزشی 974-2-1- سوال دوم پژوهش: کیفیت وضعیت موجود برنامههای مرکز پیشدبستانی نسیم رحمت بر اساس معیارهای تدوین شده چگونه است؟ 984-2-1-1- ارزشیابی مدیر از دیدگاه مربیان از طریق مصاحبه 984-2-1-2- ارزشیابی والدین از دیدگاه مربیان از طریق مصاحبه 1004-2-2-1- ارزشیابی مربی از طریق مصاحبه با مدیر 1014-2-2-2- ارزشیابی والدین از طریق مصاحبه با مدیر 1044-2-3-1- ارزشیابی مدیر از دیدگاه والدین 1054-2-3-2- ارزشیابی مربی از دیدگاه والدین 1064-2-3-3- ارزیابی نوآموز از دیدگاه والدین 1074-2-3-4- ارزیابی کیفیت ویژگیهای مدیر از طریق چکلیست 1084-2-3-5- ارزیابی کیفیت ویژگیهای مربی از طریق چکلیست 1094-2-4-1- فضای فیزیکی و محیط آموزشی 1094-2-4-2- فضای کلاس 1114-2-4-3- تجهیزات بازی 1124-2-4-4- تجهیزات کتابخانه 113عنوان صفحه4-2-4-5- تجهیزات وسایل آموزشی 1144-3- سوال سوم پژوهش: نقاط قوت و ضعف مراکز پیشدبستانی بر اساس معیارهای تدوین شده شامل چه مواردی است؟ 1154-3-1- عامل ارزشیابی: مدیر 1154-3-2- عامل ارزشیابی: مربی 1154-3-3- عامل ارزشیابی: کمک مربی 1164-3-4- عامل ارزشیابی: والدین 1164-3-5- عامل ارزشیابی: تجهیزات و امکانات 1164-4- سوال چهارم پژوهش: بر اساس نقاط قوت و ضعف شناسایی شده چه راهکارهایی برای بهبود کیفیت مراکز پیشدبستانی میتوان ارائه داد؟ 1174-4-1- عامل اول ارزیابی: مدیر 1184-4-2- عامل دوم ارزیابی: مربی 1194-4-3- عامل سوم ارزیابی: کمک مربی 1204-4-4- عامل چهارم ارزیابی: والدین 1204-4-5- عامل پنجم ارزیابی: تجهیزات و امکانات 121فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری1235-1- تحلیل سوال اول: معیارهای ارزشیابی کیفیت برنامههای مراکز پیشدبستانی شامل چه مواردی است؟ 1245-2- تحلیل سوال دوم: کیفیت وضعیت موجود برنامههای مراکز پیشدبستانی بر اساس معیارهای تدوین شده چگونه است؟ 1255-2-1- ارزشیابی مدیر، کمکمربی، خدمتگزار و والدین از طریق مصاحبه با مربیان 1255-2-2- ارزشیابی مربی، کمکمربی، خدمتگزار و والدین از طریق مصاحبه با مدیر 1285-2-3- ارزشیابی مدیر، مربی و نوآموز از دید والدین از طریق پرسشنامه 1305-3- تحلیل سوال سوم پژوهش: نقاط قوت و ضعف مراکز پیشدبستانی شهرستان شامل چه مواردی است؟ 1305-4- تحلیل سوال چهارم پژوهش: چه راهکارهایی برای بهبود کیفیت مراکز پیشدبستانی شهرستان میتوان ارائه داد؟ 1325-5- جمعبندی یافتههای پژوهش 1335-6- محدودیتهای پژوهش 1345-7- پیشنهاد جهت انجام پژوهشهای آتی 134منابع و مآخذ 135پیوست 141"
چکیده :
چکیده هدف این تحقیق ارزشیابی برنامههای مراکز پیشدبستانی شهرستان خمینیشهر و ارائه راهکارهای بهبود کیفیت آنها (مطالعه موردی مراکز پیشدبستانی پارسا و نسیم رحمت) در سال 94-1395 بود. در این پژوهش توصیفی، جامعه آماری شامل 239 نفر از 2 مرکز پیشدبستانی (مدیر، مربی، کمکمربی، خدمتگزار و والدین) بود. برای نمونهگیری والدین از روش نمونهگیری تصادفی ساده و برای مدیر، مربیان، کمکمربی و خدمتگزار از روش سرشماری استفاده شد و 153 نفر در فرایند ارزشیابی مشارکت کردند. در پژوهش 7 عامل و 13 مولفه جهت ارزشیابی انتخاب شد. به منظور تدوین معیارهای مربوط به هر عامل از ادبیات موجود و نظرات صاحبنظران بهره گرفته شده و 247 معیار طراحی و تدوین شد. ابزار پژوهش شامل: پرسشنامه محقق ساخته، چک لیست، مصاحبه و مشاهده بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و درصد) به کمک نرم افزار آماری spss21و روش وزندهی (ارزشگذاری) گزینهها استفاده گردید. طبق یافتههای پژوهش مدیر، مربیان، کمکمربی و خدمتگزار در هر دو مرکز در وضعیت مطلوب (15/4) و والدین در یکی از مراکز مطلوب و در دیگری نسبتاً مطلوب و امکانات و تجهیزات در هر دو مرکز در وضعیت نسبتاً مطلوب (2/3) قرار گرفتند. کلید واژه¬ها: ارزشیابی، دوره پیشدبستانی، کیفیت، مراکز پیشدبستانی، معیار
چکیده انگلیسی :
Abstract The purpose of the study is to evaluate the programs of pre-school centers in Khomeini-shahr and present solutions to improve their quality (case study: pre-school centers of Parsa and Nassim-e Rahmat) in 2015-16. In this descriptive study, the study population included 239 people of the two pre-school centers (principal, teacher, teacher assistant, school servant, parents). We used simple random sampling to select parents and for principals, teachers, teacher assistants, and servants, we used census method for sampling; totally, 153 people participated in the evaluation process. In the study, 7 factors and 13 components were selected for evaluation. The literature of the topic and expert views were used to develop the criteria related to each factor and 247 criteria were designed and developed. The research tools included: a researcher-made questionnaire, check list, interviews, and observations. The data were analyzed by descriptive statistical methods (frequency, average, and percentage) using statistical software SPSS21, and weighting methods or valuation of items. According to the findings, the principals, teachers, teacher assistants, and servants in both centers had a favorable situation (4/15); parents’ situation in one center was favorable and it was relatively favorable in the other one. Equipment and facilities in both centers were relatively in a favorable state (3/2). Keywords: Evaluation, Pre-school, Quality, Pre-school centers, Criterion
کلید واژه ها :
ارزشیابی ◄ دوره پیشدبستانی ◄ کیفیت ◄ مراکز پیشدبستانی ◄ معیار
0
صفحه اول :
University of Isfahan Faculty of Education and Psychology Department of Educational Sciences M.A. Thesis Program Quality Evaluation in Khomeinishahr City Preschool Centers and Provide Solutions for Quality Improvement(Case study Preschool Centers Parsa and NasimRahmat) Supervisors: Dr. Mohammadreza Neyestani Dr. Mohammadjavad Lieaghatdar By: Zohreh Shams October 2016
فصل اول :
1-10
فصل دوم :
11-50
فصل سوم :
51-62
فصل چهارم :
63-122
فصل پنجم :
123-158
فصل ششم :