ورود کاربران دانشگاهی
ثبت نام(مطالعه آنلاین پایان نامه ها)
کاربر مهمان
سپندا
پنجشنبه 9 فرودرین 1403
|
54.210.126.232
:Your IP
س
امانه
پ
ایان
ن
امه های
د
انشگاه
ا
صفهان (
سپندا
)
صفحه اول(جستجو)
مرور موضوعی
پرسش های متداول و راهنما
سامانه تطبیق پایان نامه با شیوه نامه
تماس با ما
(0)
عنوان :
آسیبشناسی تربیت زیباییشناختی در حوزهی پرورشی آموزش و پرورش شهر اصفهان
انتشارات :
دانشگاه اصفهان
سال :
1396
زبان :
Persian
شماره سند :
16117
موضوع :
تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش گرایش تعلیم و تربیت اسلامی
پژوهشگر :
اشرف مهتابی
توصیفگر لاتین :
Training ? Aesthetic ? Aesthetic education ? Educational system ? Training field
توصیفگر فارسی :
تربیت ◄ زیباییشناسی ◄ تربیت زیباییشناختی ◄ آموزش و پرورش ◄ حوزهی پرورشی
دانشکده :
دانشكده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی
مقطع :
كارشناسی ارشد
استاد راهنما :
محمدحسین حیدری
استاد مشاور :
محمدرضا نیستانی
سال دفاع :
1396
شماره رکورد :
16117
شماره راهنما :
مهر ماه 1396
فهرست :
فهرست مطالبعنوان صفحهفصل اول:کلیات تحقیق1-1- مقدمه 11-2- شرح و بیان مسأله 21-3- هدف پژوهش 31-3-1- هدف کلی 31-3-2- اهداف جزئی 31-4- سوالهای ویژهی تحقیق 31-4-1- سوالهای فرعی تحقیق 41-5- اهمیت و ضرورت تحقیق 41-6- تعریف مفاهیم 51-6-1- تربیت 51-6-2- زیباییشناسی 61-6-3- تربیت زیباییشناختی 61-6-4- آموزش و پرورش 71-6-5- حوزهی پرورشی 7فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه تحقیق2-1- مقدمه 82-2- بخش اول: مبانی نظری 82-2-1- مبانی شناخت شناسی 82-2-2- مبانی ارزش شناسی 102-3- سیرتاریخی اندیشههای زیباییشناسی 112-3-1- یونان باستان 112-3-2- قرون وسطی 152-3-3- رنسانس 172-3-4- عصر روشنگری: خرد انگاری دکارتی 172-3-5- عصر روشنگری: تجربه انگاری 182-3-6- ایدآلیسم آلمان 202-3-7- رمانتیسم 222-4- آراء و نظریات برجسته در باب تربیت زیباییشناختی 232-4-1- اندیشمندان غربی 232-4-1-1- جان دیویی 23عنوان صفحه2-4-1-2- هربرت رید 252-4-1-3- سوزان لانگر 262-4-1-4- هری برودی 262-4-1-5- الیوتایزنر 282-4-1-6- ماکسین گرین 292-4-2- اندیشمندان مسلمان 292-4-2-1- ابونصرفارابی 302-4-2-2- ابن سینا 312-4-2-3- ملا صدرا 322-4-2-4- مرتضی مطهری 342-4-2-5- محمد تقی جعفری 352-5- بخش دوم: پیشینهی تحقیق 362-5-1- پژوهشهای داخلی 362-5-2- پژوهشهای خارجی 392-5-3- تربیت زیباییشناختی در سند رسمیتعلیم وتربیت جمهوری اسلامی ایران 402-5-4- سیر تحول امورتربیتی 422-5-4-1- پس از انقلاب 422-5-4-2- اهمیت و ضرورت امورتربیتی 432-5-4-3- نمودار سازمانی معاونت پرورشی و تربیت بدنی 44نتیجهگیری:فصل سوم3-1- مقدمه 463-2- مراحل تدوین واجرای تحقیق با روش مصاحبه 473-2-1- اهداف مصاحبه 473-2-2- نمونه گیری هدفمند در تحقیق کیفی 483-2-2-1- حجم مطلوب نمونه برای تحقیق کیفی 483-2-3- ساختار مصاحبه در پژوهش کیفی 483-2-3-1- مصاحبة نیمه ساختار یافته 493-2-4- طراحی سوالات مصاحبه 493-2-5- انجام مصاحبه 493-2-6- نگارش 493-2-7- تجزیه و تحلیل 503-2-8- تحلیل تفسیری 50عنوان صفحه3-2-9- تهیهی گزارش 513-2-10- نتیجهگیری 53فصل چهارم:یافتههای تحقیق4-1- مقدمه 544-2- سوال اول: مؤلفههای تربیت زیبایی شناختی از نظر صاحبنظران تعلیم و تربیت کدامند؟ 544-2-1- کارکردهای تربیت زیباییشناختی 544-2-2- توانمندیهای تربیت زیباییشناختی 574-3- سوال دوم: وضعیت موجود تربیت زیباییشناختی در حوزهی پرورشی چگونه است؟ 584-3-1- سوال فرعی اول: هدف کلی فعالیتهای حوزهی پرورشی چیست؟ 584-3-1-1- تربیت انسان اسلامی 594-3-1-2- کشف و فعلیت بخشیدن به استعدادهای بالقوه 594-3-1-3- حرکت به سمت کمال و قرب الهی 594-3-1-4- اجتماعی شدن 604-3-1-5- پرورش روح و جسم(ابعاد مختلف وجود انسان) 604-3-1-6- احیا، انتقال و حفظ ارزشهای اسلامی 604-3-1-7- تغییر مطلوب نگرش و رفتار 604-3-1-8- تزکیهی نفس 604-3-1-9- پی گیری مسائل دینی و مذهبی در آموزش و پرورش از طریق نهاد امور تربیتی 614-3-1-10- راهنمایی در جهت تربیت صحیح 614-3-2- سوال فرعی دوم: برخی اهداف جزئی وبرنامههای عملیاتی حوزهی پرورشی برای رسیدن به هدف کلی این حوزه کدامند؟ 614-3-2-1- مناسبتهای فرهنگی و هنری 624-3-2-2- مسابقات فرهنگی و هنری 624-3-3- سوال فرعی سوم: هدف از فعالیتهای فرهنگی – هنری حوزهی پرورشی چیست؟ 634-3-3-1- کسب مهارتهای اجتماعی 644-3-3-2- شناسایی استعدادهای هنری جهت تقویت، هدایت و سازماندهی 644-3-3-3- تربیت دینی (با استفاده از مقوله فرهنگ و هنر) 654-3-3-4- تربیت نیروهای هنرمند و متعهد جهت شکوفایی فرهنگ و هنر در جامعه 654-3-3-5- پروش بعد فطری زیباییشناختی و توجه به خالق زیباییها 654-3-3-6- پرورش خلاقیت 664-3-3-7- ایجاد انگیزه، شادی و نشاط در محیط مدرسه 664-3-3-8- فرصتی برای برقراری رابطهی عاطفی با دانشآموزان 66عنوان صفحه4-3-3-9- جلو گیری از برخی آسیبهای اجتماعی 664-3-3-10- پاسخ به برخی نیازهای روحی-روانی دانشآموزان 674-3-4- سوال فرعی چهارم: با توجه به وضعیت موجود، فعالیتهای فرهنگی هنری حوزهی پرورشی، تا چه اندازه به تحقق تربیت زیباییشناختی دانشآموزان کمک میکند؟ 674-3-5- سوال فرعی پنجم: نقاط ضعف و قوت فعالیتهای فرهنگی هنری کدام است؟ 684-3-5-1- عدم اهمیت کافی مسئولین و خانوادهها به فعالیتهای فرهنگی هنری (درمقایسه با آموزش) 694-3-5-2- حجم زیاد بخشنامههای حوزه پرورشی 694-3-5-3- کمبود بودجهی حوزهی پرورشی خصوصا فعالیتهای فرهنگی هنری 694-3-5-4- نداشتن وقت مشخص و تعریف شده در برنامهریزی نظام آموزشی جهت فعالیتهای حوزهی پرورشی 704-3-5-5- توجه به کمیت و فراموش شدن کیفیت در فعالیتهای حوزهی پرورشی در کلیه سطوح (مدرسه، ناحیه، استان) 714-3-5-6- عدم تخصص کافی اغلب مربیان در امور مختلف مربوطه 714-3-5-7- کمبود فضای مناسب جهت فعالیتهای حوزه پرورشی 714-3-5-8- عقب ماندگی هنر و فرهنگ در آموزش و پرورش 724-3-5-9- بیبرنامگی مدیران کل جهت نتیجه گیری صحیح و نهایی از فعالیتهای حوزهی پرورشی 724-3-5-10- دخول مسائل سیاسی در این حوزه و افراط و تفریطهای آسیب زا 734-3-5-11- جدایی حوزه آموزش از پرورش 734-3-5-12- سند تحول صرفا بیانایده آلهاست (به دلیل عدم وجود امکانات لازم جهت عملیاتی شدن) 744-3-5-13- تضاد الگویی (بین معلمان مدرسه، خانوادهها و جامعه) 744-3-5-14- اشکال در سیستم ارزشیابی مربیان پرورشی 744-3-5-15- فرصت جهت برقراری ارتباط عاطفی با دانشآموزان 754-3-5-16- زیبایی، تنوع وتکثر در فعالیتهای فرهنگی هنری (مطابق با تفاوتهای فردی دانشآموزران) 754-3-5-17- زیبایی دوستی برخاسته از فطرت انسانی 764-3-5-18- شناسایی و تربیت نیروهای متخصص هنری 764-3-5-19- فرصت آشنایی و یادگیری مقدماتی با انواع هنرها جهت یادگیری و تامین زندگی اینده 764-3-5-20- ایجاد فرصت کسب تجربههای موفقیت آمیز برای دانشآموزان 764-3-5-21- انجام فعالیتهای همگانی (سرود همگانی، نرمش همگانی، نقاشی همگانی) 77 عنوان صفحه4-3-5-22- استفاده ازگروههای هنری مدرسه در جشنها و مناسبتها و پایین آوردن هزینههای مدرسه 774-3-5-23- انتقال مفاهیم دینی و مذهبی در قالب هنرهای زیبا 774-3-5-24- آزادی در انتخاب نوع فعالیت توسط دانشآموزان 784-3-5-25- برگزاری اعیاد و جشنهای ملی – مذهبی و ایجاد محیط شاد و با نشاط در مدرسه 784-3-5-26- فراهم آوردن زمینههای همکاری حوزهی پرورشی با همکاران آموزشی 784-3-5-27- ایجاد فرصت فعالیت برای دانشآموزان با هزینهی مدرسه 784-3-5-28- استفادهی صحیح از فضای مجازی و فناوری با شرکت در مسابقات (وبلاگ، نشریه الکترونیکی و بازیهای رایانهای ) 794-3-5-29- برگزاری برخی مسابقات به شکل حضوری در سطح استان و کارگاههای آموزشی بطور همزمان 794-4- سوال سوم: چه راهکارهایی جهت بهبود وضعیت تربیت زیبایی شناختی حوزهی پرورشی میتوان ارائه داد؟ 794-4-1- برنامهریزی 804-4-2- نیروی انسانی 824-4-3- امکانات مالی و فیزیکی 82فصل پنجم:نتیجه گیری5-1- مقدمه 835-2- نتیجهگیری و جمع بندی 835-2-1- نتیجه گیری و جمع بندی سوال اول 835-2-2- نتیجه گیری و جمع بندی سوال دوم 845-2-3- نتیجه گیری و جمع بندی سوال سوم 885-3- پیشنهادات عملیاتی 895-4- محدودیتها 925-5- نتیجهگیری 935-6- پیشنهاد برای پژوهشگران 93منابع و مآخذ 94پیوست ها 102
چکیده :
چكیده تربیت زیباییشناختی یکی از مؤثرترین و ماندگارترین ابعاد تربیت است که اندیشمندان بسیاری طی سالهای اخیر با پژوهشهای مکرر قصد داشتهاند ارزش و اهمیت آنرا در تعلیم و تربیت به اثبات رسانند و جایگاه مغفول آنرا بازیابند. یکی از راههای رسیدن به اهداف ساحت تربیت زیباییشناختی طبق سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت، تنظیم و تدوین فعالیتهای فرهنگی و هنری در حوزهی پرورشی نظام تعلیم و تربیت است. هدف این پژوهش آسیبشناسی وضعیت تربیت زیباییشناختی در حوزهی پرورشی آموزشوپرورش بود. برای جمعآوری دادههای سوال اول (مؤلفههای تربیت زیباییشناختی)، روش «تحلیلی- استنتاجی» مورد استفاده قرار گرفت. طی این فرایند، مؤلفههای تربیت زیباییشناختی در قالب کارکردها در حیطههای سهگانه بررسی و توانمندیهای این نوع از تربیت و نمودهای رفتاری آن در قالب جداولی معرفی شد. درگام دوم این پژوهش، جهت پاسخگویی به سوال 2و3؛ از روش «تحلیل تفسیری» استفاده شد. جامعه آماری آن، کلیه کارشناسان و مجریان حوزه پرورشی(معاونین و مربیان پرورشی) شهر اصفهان بودند که به شیوهی نمونهگیری شبکهای، تعداد 18 نفراز آنها انتخاب شدند. ابزار اصلی گام دوم پژوهش، مصاحبهی نیمه ساختاریافته بود که دادههای آن توسط محقق مقولهبندی گردید. پس از استخراج مقولهها و تحلیل تفسیری مصاحبهها، دیدگاه مصاحبه شوندگان در جداولی مجزا مقوله بندی شد و نتایج ذیل به دست آمد: 1- علیرغم برنامهریزیهای موجود در سند رسمیتعلیم و تربیت کشور، وضعیت تربیت زیباییشناختی در حوزهی پرورشی آموزش و پرورش موقعیت مطلوبی ندارد.2 - با شفاف سازی نقاط ضعف فعالیتهای فرهنگی هنری در اجرا و نتیجه گیری، موانع موجود در زیر مجموعهی برنامهریزی (خرد و کلان)، نیروی انسانی، امکانات مالی و فیزیکی، بررسی شد. 3- برای به حداقل رساندن این مشکلات و نزدیک شدن به وضعیت مطلوب راهکارهای عملیاتی پیشنهاد شد. کلید واژه هاتربیت، زیباییشناسی، تربیت زیباییشناختی، آموزش و پرورش، حوزهی پرورشی
چکیده انگلیسی :
Abstract Aesthetic education is one of the most effective and lasting dimensions of education, which many thinkers in recent years in many studies have attempted to, prove its value and importance in education and to regain its neglected status. One of the ways to achieve the goals of aesthetic education, according to the document of the fundamental transformation of the education system, is arranging and organizing cultural and artistic activities in the field of education of the education system. The aim of this study was to determine the pathology of aesthetic education in the training field of educational system. To collect the data of the first question (components of aesthetic education), the "analytical-deductive" method was used. During this process, the components of aesthetic education were examined in terms of functions in the three areas and the capabilities of this type of education and its behavioral expressions were introduced in the form of a table. In the second step of this research, in order to answer to question number 2 and 3, the method of "interpretive analysis" was used. The statistical population of this study was all experts and administrators of the training field of education (assistant and educators) of Isfahan city, in which 18 individuals of them were picked through the Network sampling method. The main tool of the second step of the study was a semi-structured interview, which its data were categorized by researcher. After extracting the categories and interpretive analysis of the interviews, the interviewee’s views were categorized in separate tables and the following results were obtained: 1- Despite the plans in the official education document of the country, the status of aesthetic education in the field of educational education is not in a desirable condition. 2- By clarifying the weaknesses of cultural-artistic activities in the implementation and conclusions, the barriers in the planning sub-group (micro and macro), human resources, financial and physical capabilities were examined. 3- To minimize these problems and approach the optimal situation, operational strategies were suggested. Keywords: Training, Aesthetic, Aesthetic education, Educational system, Training field
کلید واژه ها :
تربیت ◄ زیباییشناسی ◄ تربیت زیباییشناختی ◄ آموزش و پرورش ◄ حوزهی پرورشی , Training ◄ Aesthetic ◄ Aesthetic education ◄ Educational system ◄ Training field
0
صفحه اول :
University of Isfahan Facuity of Education and Psychology Department of Educational Science M.A. Thesis Pathology of aesthetic education in the training field of Isfahan's educational system Supervisor: Dr. Mohammad Hosein Heidari Advisor: Dr. Mohammad Reza Nistani By: Ashraf Mahnaei October 2017
فصل اول :
1-7
فصل دوم :
8-45
فصل سوم :
46-53
فصل چهارم :
54-82
فصل پنجم :
83-106
فصل ششم :